Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/9846
Title: Педагогічні умови розвитку творчого потенціалу майбутніх інженерів аграрного профілю
Other Titles: Педагогические условия развития творческого потенциала будущих инженеров аграрного профиля
Pedagogical conditions for development of agricultural engineers’ creative potential
Authors: Тітова, Олена Анатоліївна
Титова, Елена Анатольевна
Titova, Olena
Keywords: творчий потенціал інженера;інноваційна інженерна діяльність;педагогічна система;педагогічні умови;творческий потенциал инженера;инновационная инженерная деятельность;педагогическая система;педагогические условия;creative potential of an engineer;innovative engineering activity;pedagogical system;pedagogical conditions
Issue Date: 2018
Series/Report no.: Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи;Вип. 65 (С. 100-103)
Abstract: UK: Особливості підготовки інженера для сучасного аграрного сектору визначаються реаліями світової економіки з її достатньо чіткими вимогами до нинішнього фахівця, основними з яких є здатність вирішувати складні задачі, критичне мислення та креативність. Очевидно, що для забезпечення власної конкурентоспроможності на ринку праці, випускники інженерної школи наразі мають бути здатними до інноваційної діяльності, що потребує володіння широкою палітрою знань і умінь (інженерно-технічних та методологічних), а також високого рівня розвитку творчого потенціалу. Дослідження проблеми системного розвитку творчого потенціалу майбутнього агроінженера дозволило визначити широке коло педагогічних умов, що уможливлюють реалізацію означеної системи в освітньому процесі. Весь перелік умов піддали експертному оцінюванню, що дозволило виділити найбільш значущі. Подальші дослідження будуть спрямовані на формулювання вимог і правил, що визначатимуть способи взаємодії всіх елементів педагогічної системи розвитку творчого потенціалу інженера аграрного профілю. RU: Особенности подготовки инженера для современного аграрного сектора определяются реалиями мировой экономики с ее достаточно четкими требованиями к современному специалисту, основными из которых являются способность решать сложные задачи, критическое мышление и креативность. Очевидно, что для обеспечения собственной конкурентоспособности на рынке труда, выпускники инженерной школы с самого начала должны быть способными к инновационной деятельности, что требует широкой палитры знаний и умений (инженерно-технических и методологических), а также высокого уровня развития творческого потенциала. Исследование проблемы системного развития творческого потенциала будущего агроинженера позволило определить широкий круг педагогических условий, которые делают возможной реализацию определенной системы в образовательном процессе. Весь список подвергли экспертной оценке, что позволило выделить наиболее значимые условия. Дальнейшие исследования будут направлены на формулирование требований и правил, которые будут определять способы взаимодействия всех элементов педагогической системы развития творческого потенциала инженера аграрного профиля. EN: The specifics of engineering education for the modern agrarian sector are determined by the realities of the world economy with its quite clear requirements towards the current expertise. The main requirements include the ability to solve complex problems, critical thinking and creativity. Obviously, to ensure their own competitiveness in the labor market, engineering graduates must be able to perform innovations from the very start of their professional activity. That requires a wide range of knowledge and skills (both, engineering and methodological), as well as a high level of creative potential. The study of systemic development of the creative potential for agrarian engineers enabled to determine a wide range of pedagogical conditions that made the implementation of a certain system in the educational process. The entire list of conditions was evaluated by educational experts, who identified the most significant ones. Further research might be focused on the requirements and rules that could determine the ways of interaction between all the pedagogical system elements directed to develop the creative potential of an agricultural engineer.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/9846
Appears in Collections:кафедра Іноземні мови

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3 Педагогічні умови.pdf468.28 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.