ТАВРІЙСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ
АГРОТЕХНОЛОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ДМИТРА МОТОРНОГО
Tsatu logo DMYTRO MOTORNYI
TAVRIA STATE
AGROTECHNOLOGICAL UNIVERSITY
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/9827
Title: Культурні чинники макромаркетингового середовища ринку продуктів харчування для дітей
Authors: Коноваленко, Анастасія Сергіївна
Коноваленко, Анастасия Сергеевна
Konovalenko, Anastasiia
Keywords: маркетинг
споживач
культура харчування
культурні чинники
макромаркетингове середовище
дитяче харчування
marketing
consumer
food culture
cultural factors
macromarketing environment
children nutrition
Issue Date: 2020
Series/Report no.: Економiка та держава № 2;С. 57 - 61
Abstract: UK: У статті здійснено огляд основних тенденцій у сфері харчування населення України, що обумовлюють зміну культури харчування дітей шкільного віку. Визначено ключові культурні чинники макромаркетингового середовища ринку продуктів харчування для дітей. Заначено, що найбільш суттєво на культуру харчування дітей впливає стиль життя населення України, зміна традицій харчування, що обумовлює затребуваність нових форматів закладів громадського харчування. Зазначено роль родини у формуванні споживчої поведінки дитини. Головним у вихованні здорового способу харчування є вміння бути взірцем для дітей, дотримання спільної родинної стратегії, створення атмосфери активного, здорового та раціонального способу життя. Підвищення споживчих очікувань підростаючого покоління від виробників продуктів харчування та закладів громадського харчування має бути враховано суб'єктами господарювання з метою адаптації маркетингової стратегії на ринку продуктів харчування для дітей шкільного віку. EN: The article reviews the main trends in the nutrition of the population of Ukraine, causing a change in the culture of nutrition of schoolAage children. It is noted that the lifestyle of the Ukrainian population, the change of eating traditions, which necessitates the demand for new formats of catering establishments, are most significantly influenced by the culture of child nutrition. The role of the family in shaping the child's consumer behavior is outlined. It's important to fostering a healthy diet is the ability to be a role model for children, adhering to a shared family strategy, creating an atmosphere of an active, healthy and rational lifestyle. Increasing consumer expectations of the younger generation from food producers and catering establishments should be taken into account by business entities in order to adapt their marketing strategy to the schoolAage children food market. According to the results of the research, a number of trends are identified that cause changes in the culture and diet of schoolAage children and young people. The cultural factors that affect the state of the food market for schoolAage children may pose a threat or, conversely, provide new opportunities for food producers business development, including the following: the criterion of parents' choice of food for their children is their high quality; popularity of products of domestic and local production; new fast food formats are gaining popularity; increasing frequency of eating outside the home; promoting healthy eating, healthy eating habits, healthy lifestyles; introduction of technological innovations by catering establishments; increasing consumer requirements for service, interior decoration, convenience and environmental friendliness of packaging; consumers' desire to combine food with entertainment; conscious refusal to consume certain categories of food. Further studies include the expert evaluation of the impact of these cultural factors on the degree of their impact on the state of the market for nutritional products for children in order to identify the threats and opportunities for the development of this market, highlighting the key constraints that manufacturers who have business interests in this market segment should bear.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/9827
Appears in Collections:Кафедра Публічне управління, адміністрування та право

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12 (1).pdf397,47 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record   


Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.