Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/8349
Title: Зміст гендерної компетентності викладача аграрного закладу вищої освіти
Other Titles: Content of the gender competence of the teacher of the agrarian institution of higher education
Authors: Шлєіна, Людмила Іванівна
Шлеина, Людмила Ивановна
Shlieina, Liudmyla
Keywords: гендерний підхід в освіті;гендерна компетентність викладача;зміст гендерної компетентності викладача;gender approach in education;gender competence of the teacher;content of the gender competence of the teacher of the agrarian institution of higher education
Issue Date: 2019
Series/Report no.: Інноваційна педагогіка: науковий журнал;Вип. 14, т. 2 (С. 178-182)
Abstract: UK: У статті здійснено аналіз поняття «гендерна компетентність» та її компонентів, розглянуто особливості гендерної компетентності викладача аграрного закладу вищої освіти. Проаналізовано дослідження сучасних науковців щодо проблеми впровадження гендерного підходу як умови гуманітаризації та гуманізації національної системи вищої професійної освіти. Визначено, що неоднозначність розуміння сутності гендерного виховання викладачами, неспроможність наявних підходів до нього на Заході і в Україні призводять до необхідності не тільки перегляду основ соціалізації чоловіка і жінки, але і створення на цій основі концепції гендерного виховання особистості. Вагомою умовою ефективності формування гендерної культури здобувача аграрного закладу вищої освіти є підвищення гендерної компетентності викладача. Визначено обов’язкові компоненти гендерної компетентності викладача аграрного закладу вищої освіти. Зазначено, що для нейтралізації негативних аспектів гендерної соціалізації в процесі взаємодії викладачів зі здобувачами аграрних закладів під час орієнтації освітнього середовища на особистісний та професійний розвиток здобувачів незалежно від їх статевої приналежності необхідно під час викладу змісту навчальних курсів, дисциплін демонструвати внесок у розвиток науки, культури і суспільства в цілому, як чоловіків, так і жінок. Впровадження гендерного підходу в навчально-виховний процес є одним з інноваційних кроків, що зумовлений як економічними, так і соціальними перетвореннями в суспільстві на сучасному етапі. Це визначає нові вимоги до гуманітарної підготовки викладача як творчої і яскравої особистості, що володіє досягненнями науки про людину і закономірності її розвитку, новими технологіями навчання і виховання, мистецтвом спілкування, гендерною компетентністю в структурі загальної професійної компетентності, що сприяє підвищенню якості освіти. EN: The article analyzes the concept of “gender competence” and its components, features of gender competence of the teacher of the agrarian institution of higher education are considered. The research of modern scholars on the problem of introducing a gender perspective, as the conditions of humanization and humanization of the national system of higher vocational education, has been analyzed. It is determined that the ambiguity of understanding the essence of gender education by teachers, the inability of existing approaches to it in the West and in Ukraine leads to the need not only to revise the foundations of the socialization of men and women, but also to create the concept of gender education of thisperson on this basis. An important condition for the effective formation of the gender culture of the applicant of the agrarian institution of higher education is the increase of the teacher’s gender competence. The compulsory components of the gender competence of the teacher of the agrarian institution of higher education are determined. It is noted that in order to neutralize the negative aspects of gender socialization in the process of interaction of teachers with applicants of agrarian establishments while orienting the educational environment to the personal and professional development of applicants, regardless of their gender, it is necessary to present the content of the courses, in general, both men and women. The development and implementation of the gender approach in the educational process is one of the innovative ones, which is conditioned by both economic and social transformations in society at the present stage, defines new requirements for the humanitarian preparation of the teacher as a creative and bright person with the achievements of the science of the person and patterns of its development, new technologies of education and education, the art of communication with gender competence in the structure of general professional competence, which contributes to improving the quality of education.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/8349
Appears in Collections:кафедра Суспільно-гуманітарні науки

Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.