ТАВРІЙСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ
АГРОТЕХНОЛОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ДМИТРА МОТОРНОГО
Tsatu logo DMYTRO MOTORNYI
TAVRIA STATE
AGROTECHNOLOGICAL UNIVERSITY
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/7184
Title: Особенности цилиндрического подшипника скольжения как гидравлического устройства
Other Titles: Features of the cylindrical journal bearing as a hydraulic device
Особливості циліндричного підшипника ковзання як гідравлічного пристрою
Authors: Болтянський, Олег Володимирович
Болтянский, Олег Владимирович
Boltianskyi, Oleh
Стефановский, Алексей Борисович
Стефановський, Олексій Борисович
Stefanovskyi, Oleksii
Keywords: подшипник скольжения
рабочая жидкость
гидравлическое устройство
Issue Date: 2018
Publisher: Мелітополь: ТДАТУ
Series/Report no.: Праці Таврійського державного агротехнологічного університету: наукове фахове видання (технічні науки);Випуск 18, том 2
Abstract: RU: Проанализированы сходство и отличия цилиндрического подшипника скольжения по отношению к другим гидравлическим устройствам средств мобильной энергетики. Предлагается считать подшипник скольжения особым видом гидроаппарата, где расход жидкости регулируется за счет изменения режима работы механизма и насоса системы смазки. Отмечены расхождения в способах расчёта этого расхода, опубликованных в различных источниках информации. Сопоставлены способы определения числа Рейнольдса для подшипника скольжения и плоского канала, и отмечены расхождения в принятых способах расчёта определяющей скорости жидкости. Рассмотрены ограничения, налагаемые на параметры подшипника скольжения условием ламинарного движения рабочей жидкости. В частности, при диаметрах шеек коленчатых валов двигателей более 100 мм может требоваться применение более вязких моторных масел. UK: Проаналізовано подібність і відмінності циліндричного підшипника ковзання по відношенню до інших гідравлічних пристроїв засобів мобільної енергетики. Пропонується вважати підшипник ковзання особливим видом гідроапарата, де витрата рідини регулюється за рахунок зміни режиму роботи механізму і насоса системи змащення. Відзначено розбіжності в способах розрахунку цієї витрати, опублікованих в різних джерелах інформації. Зіставлені способи визначення числа Рейнольдса, прийняті для підшипника ковзання та плоского канала. Розглянуто обмеження, що накладаються на параметри підшипника ковзання умовою ламінарного руху робочої рідини. Зокрема, при діаметрах шийок колінчастих валів двигунів понад 100 мм може вимагатися застосування більш в’язких моторних масел. EN: Similarities and differences of the cylindrical journal bearing in relation to other hydraulic devices of mobile energy means are analyzed. It is proposed to consider the bearing as a special type of hydraulic apparatus, where the fluid flow is regulated by changing the operating mode of the mechanism and the lubrication pump. There are differences in the methods of calculating the flow rate published in various sources of information. The ways of determining the Reynolds number adopted for the journal bearing and the flat duct are compared. Possible values of the ratio of the corresponding Reynolds numbers are estimated for typical application conditions. The limitations imposed on the parameters of the journal bearing by the condition of the laminar motion of the working fluid are considered. In particular, the use of more viscous motor oils can be required when the engine crankshaft diameter exceeds 100 mm.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/7184
Appears in Collections:кафедра Мехатронні системи та транспортні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
сборник 2018-276-288.pdf1,31 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record   


Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.