Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/7157
Title: Логіко-формуючий потенціал соціального середовища у формуванні логічної культури здобувачів вищої освіти
Other Titles: Logic-forming potential of social environment in the development of higher education students’ logical culture
Authors: Тараненко, Галина Григорівна
Тараненко, Галина Григорьевна
Taranenko, Halyna
Keywords: здобувачі вищої освіти;культура мислення;культура мовлення;логічна культура;соціальне середовище;higher education students;culture of thinking;speech culture;logical culture;social environment
Issue Date: 2019
Series/Report no.: Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах;№ 62, т. 2 (С. 212-215)
Abstract: UK: Розглядається важлива для освіти і виховання проблема: формування логічної культури молоді, що значно впливає на пізнавальну діяльність, розвиваючи абстрактне мислення і розуміння глибинного взаємозв’язку між різними галузями наукового знання, уможливлює здійснення практичної і пізнавальної діяльності на основі логічних правил і законів, свідомого використання понятійного апарату сучасної науки, дотримання норм і принципів соціального пізнання, зокрема активно-критичного ставлення до дійсності. Акцентовано увагу на тому, що проблема логічної культури набуває особливого значення у світлі компетентнісної переорієнтації освіти для побудови її сучасних моделей і технологій, сфокусованих на формуванні системних якостей особистості та професіонала. Обґрунтовується думка про те, що логічна культура особистості залежить від логічної культури того суспільства, до якого вона належить та потребує цілеспрямованого формування, що забезпечується організованою пізнавальною діяльністю у межах спеціалізованих соціальних інститутів, насамперед інституту освіти. Відповідаючи на нові соціальні виклики, система освіти має розвивати у здобувачів освіти логічну компетентність, що дає змогу освоювати нові сфери знання і набувати: навички комунікації, що передбачає вміння визначати предмет думки або розмови, коректно формулювати запитання і відповідати на них, володіти мистецтвом правильного умовиводу, аргументовано захищати свою точку зору тощо; навички роботи з інформацією, що передбачає вміння відокремлювати факти від інтерпретації, головні смислові блоки від другорядних, побачити їх взаємозв’язок, визначити достовірність джерел інформації, порівняти інформацію з різних джерел тощо; навички організації мислення, що уможливлює здійснення цілепокладання, обрання правильної стратегії і тактики досягнення поставлених цілей. Відстоюється думка про те, що дієвим засобом подолання зазначених викликів може стати інтегрування у межах закладів вищої освіти можливостей різних галузей наукового знання і, отже, реалізацію між- або трансдисциплінарних підходів у формуванні логічної культури молоді, що уможливлюють формування логічної компетентності як важливої якості майбутнього фахівця. EN: The article deals with the issue, which is vital for the education and upbringing: the development of logical culture of youth, which significantly affects cognitive activity, develops abstract thinking and deepens understanding of relationship between different branches of scientific knowledge, enables the implementation of practical and cognitive activity, based on logical rules and laws; it also stimulates conscious use of the conceptual framework of modern science, makes the person stick to the norms and principles of social cognition, including active-critical attitude towards reality. The emphasis is put on the fact that the issue of logical culture assumes greater importance in the context of the competence-based reorientation of education, which is aimed at the construction of modern models and technologies, focused on the development of both personal and professional systemic qualities. The author provides the rational for the fact that logical culture of the personality depends on the logical culture of the society, which he or she belongs to. Thus, logical culture is characterized by a process of a purposeful development, which is ensured by organized cognitive activity within the limits of specialized social institutes, first of all, the institute of education. Responding to new social challenges, the education system should be aimed at the development of higher education students’ logical competence. The latter allows tomaster new areas of knowledge and acquire the following: a communication skill, which involves the ability to determine the subject of thought or conversation, correctly formulate questions and answer them, be able to reason, defend one’s own point of view, etc.; skill of processing the information, which involves the ability to separate the facts from the interpretations, differentiate the main semantic blocks from the secondary ones, understand their interconnection, determine the authenticity of information sources, compare information, received from different sources, etc.; ability to organize thinking, which contributes to effective goal-setting, choice of the right strategy and tactics of achieving goals. The author proves the idea that integration of the possibilities of different areas of scientific knowledge into the practice of the institutions of higher education can become an effective means of overcoming these challenges and, consequently, the implementation of inter- or transdisciplinary approaches into the process of development of logical culture of young people enhances the development of logical competence as an important quality of the future specialist.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/7157
Appears in Collections:кафедра Суспільно-гуманітарні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6_Тараненко Г.Г. Логіко-формуючий потенціал.pdf242.76 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.