Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/4558
Title: Концептуальні пріоритети формування сучасної людини економічної
Other Titles: Концептуальные приоритеты формирования современного человека экономического
Conceptual priorities of the formation of a modern economic human
Authors: Олексенко, Роман Іванович
Олексенко, Роман Иванович
Oleksenko, Roman
Молодиченко, В. В.
Keywords: людина економічна;менталітет;мораль;цінності;підприємництво;зростання людського капіталу;человек экономический;менталитет;мораль;ценности;предпринимательство;рост человеческого капитала;human economical;mentality;morality;values;entrepreneurship;growth of human capital
Issue Date: 2017
Series/Report no.: Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії;№ 70 (С. 164-175)
Abstract: UK: В статті розглядаються світоглядні та моральні основи буттєвої самореалізації сучасного підприємця, яка можлива лише на основі активної соціокультурної самоідентифікації. Філософія, світогляд та мораль сучасного підприємця водночас є складовими загальнокультурного простору сучасного економіко-соціального розвитку суспільства. Головна мета статті – концептуалізація та систематизація досліджень у формуванні людини економічної. Дослідження принципів формування сучасного підприємця на основі комплексного підходу. Методологія - дослідження фундаментальних принципів формування сучасного підприємця на основі онтологічних основ світогляду, філософії і моралі сучасного підприємця побудованої на принципах людиновимірності феномену підприємця. В основі дослідження - виявлення принципу формування сучасного типу людини економічної на основі толерантності, чесності, та людяності. Наукова новизна дослідження - полягає у комплексному дослідженні формування світогляду, філософії, моралі нового типу сучасного підприємця. Висновок - саме підприємницький прошарок в будь-якому демократичному суспільстві несе основний потенціал його національно-креативного та перетворювально-інноваційного розвитку. Отже людина як феномен ринкової економіки є не виробником і споживачем, не власником і робітником, але людиною-творцем, джерелом інноваційної активності, носієм духовно-вольового прагнення до перетворення навколишньої дійсності і самої себе, до самореалізації своїх внутрішніх потреб та прагнень. Таким чином, діловитість, ініціативність, творчість, креативність як продовження онтологічних основ світогляду, філософії і моралі сучасного підприємця є необхідними характеристиками формування ключової ролі ділової людини, людини економічної нової формації в соціокультурному просторі сучасної цивілізації. RU: В статье рассматриваются мировоззренческие и нравственные основы бытийной самореализации современного предпринимателя, она возможна только на основе активной социокультурной самоидентификации. Философия, мировоззрение и мораль современного предпринимателя одновременно является составляющими общекультурного пространства современного экономико-социального развития любого общества. Главная цель статьи - сбор, концептуализация и систематизация исследований в формировании человека экономического. Исследование принципов формирования современного предпринимателя на основе комплексного подхода. Методология - исследование фундаментальных принципов формирования современного предпринимателя на основе онтологических основ мировоззрения, философии и морали современного предпринимателя построенной на принципах человекомерности феномена предпринимателя. В основе исследования - выявление принципа формирования современного типа человека экономического на основе толерантности, честности и человечности. Научная новизна исследования - заключается в комплексном исследовании формирования мировоззрения, философии, морали нового типа современного предпринимателя. Вывод - именно предпринимательский слой в любом демократическом обществе несет основной потенциал его национально-креативного и преобразующее-инновационного развития. Итак, человек как феномен рыночной экономики является не производителем и потребителем, не собственником и работником, но человеком-творцом, источником инновационной активности, носителем духовно-волевого стремления к превращению окружающей действительности и самому себе, к самореализации своих внутренних потребностей и стремлений. Таким образом, деловитость, инициативность, творчество, креативность как продолжение онтологических основ мировоззрения, философии и морали современного предпринимателя является необходимыми характеристиками формирования ключевой роли делового человека, человека экономического новой формации в социокультурном пространстве современной цивилизации. EN: The article deals with the ideological and moral foundations of the existential self-realization of a modern entrepreneur, it is possible only on the basis of active sociocultural self-identification. Philosophy, ideology and morals of modern entrepreneurs at the same time are components of the general cultural space of modern economic and social development of any society. The main purpose of the article is the collection, conceptualization and systematization of research in the formation of the economic human. Research of the principles of formation of a modern entrepreneur on the basis of the integrated approach. Methodology - the research of the fundamental principles of the formation of a modern entrepreneur on the basis of ontological foundations of philosophy, ideology, and morality of a modern entrepreneur built on the principles of human-dimensionality of the entrepreneur's phenomenon. On the base of research there is the discovery of the principle of formation a modern type of human economic based on tolerance, honesty, and humanity. The scientific novelty of research is the complex study of the formation of a ideology, philosophy, morality of a new type of modern entrepreneur. The conclusion - the entrepreneurial stratum in any democratic society carries the main potential of its national-creative and transformative-innovative development. Therefore, human as a phenomenon of a market economy is not a producer and a consumer, not an owner and a worker, but a creator of people, a source of innovative activity, a bearer of the spiritual and volitional desire to transform the surrounding reality and itself, to the self-realization of own internal needs and aspirations. Thus, business activity, initiative, creativity as the continuation of the ontological foundations of the ideology, philosophy and morality of the modern entrepreneur are necessary characteristics of the key role formation of a business person, a person of a new economic formation in the socio-cultural space of modern civilization.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/4558
Appears in Collections:кафедра Маркетинг

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gvzdia_70_164.pdf304.87 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.