Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/19488
Title: | Сучасні педагогічні вектори спортивного відбору борців |
Other Titles: | Modern pedagogical vectors of wrestlers sports selection |
Authors: | Абдуллаєв, Алтай Карам-Огли Abdullaev, Altai Христова, Т. Є. Ребар, І. В. Нестеров, Олексій Сергійович Nesterov, Oleksii |
Keywords: | спортивна боротьба;поглиблена підготовка;засоби швидкісносилової та координаційної спрямованості;спортивна діяльність;навчально-тренувальний процес;мотиваційна сфера;дитяча психіка;sports wrestling;in-depth training;means of high-speed power and coordination ori entation;sports activity;educational and training process;motivational sphere;children's psyche |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Сучасні педагогічні вектори спортивного відбору борців / А. К. Абдуллаєв., Т. Є. Христова., І. В. Ребар., О. С. Нестеров // Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 57 (1).С. 118-121. DOI: https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2023/57.1.23 |
Abstract: | UA: У статті ретельно розглянуто актуальність, зміст, мету, завдання психологопедагогічного спортивного відбору борців. Зокрема, відзначено, що незважаючи на наявність значної кількості науково-методичних досліджень щодо педагогічних векторів спортивного відбору борців, виникає необхідність розробки методики спеціалізації юних спортсменів, дослідження динаміки розвитку фізичних якостей, починаючи з етапу попередньої підготовки. Детальну увагу при цьому слід приділяти якостям, які визначають успіх у обраному виді спорту, формуванню стійкої мотивації до подальших занять спортивною боротьбою. Мета роботи полягала у наданні характеристики вдосконаленню тренувального процесу юних борців на етапі початкової підготовки на базі цілеспрямованого розвитку швидкісносилових якостей та координаційних здібностей з урахуванням методичних аспектів спортивної орієнтації. Важливого значення надавали паралельному теоретичному обґрунтуванню системи психолого-педагогічного забезпечення стійкого інтересу борців-початківців до навчально-тренувального процесу, який сприяє досягненню успіху в спортивній діяльності. Ґрунтовно охарактеризовано етапи відбору борців, розкрито три взаємообумовлені компоненти відбору спортсменів, як розділи роботи тренера з боротьби. На основі структурно-логічного аналізу літературних джерел й узагальнення власного досвіду доведено, що зміст та спрямованість початкової підготовки до занять боротьбою повинні відповідати віку, етапу тренування, рівню підготовленості спортсменів. Узгоджене раціональне використання різних засобів та методів тренувальної та змагальної діяльності сприяє підтриманню інтересу до спортивної діяльності. Не виявлено стрункої логічності під час планування виховної роботи зі спортсменами у зв’язку з переходом з одного етапу спортивної підготовки в інший. Встановлено, що інтелектуальна сфера спортсменів знаходиться на посередньому та середньому рівнях розвитку; пізнавальні інтереси дуже вузькі, превалюючим є інтерес до фізичної культури та спорту; переважають сильні та енергійні типи. /// EN: The article thoroughly examines the relevance, content, purpose, tasks of psychological and pedagogical wrestlers' sports selection. In particular, it is noted that despite the availability of a significant number of scientific and methodological studies on the pedagogical vectors of wrestlers' sports selection, there is a need to develop a methodology for specializing young athletes, studying the dynamics of physical qualities' development starting from the stage of preliminary training. At the same time, detailed attention should be paid to the qualities that determine success in the chosen sport, the formation of a stable motivation for further training in wrestling. The purpose of the work was to give characteristics to the improvement of the training process of young wrestlers at the stage of initial training, based on the targeted development of high-speed and power qualities and coordination abilities,taking into account the methodological aspects of sports orientation. Important attention was paid to the parallel theoretical substantiation of the system of psychological and pedagogical support of the sustainable interest of amateur wrestlers in the educational and training process, which contributes to the achievement of success in sports activities. The stages of wrestlers' selection were thoroughly characterized, and three interrelated components of athletes' selection as sections of the wrestling coach's work were revealed. Based on structural and logical analysis of literary sources and generalization of our own experience it is proven that the content and orientation of initial preparation for wrestling should correspond to the age, stage of training, and level of athletes' fitness. The coordinated and rational use of various means and methods of training and competitive activity helps to maintain interest in sports activities. There is no coherent logic in the planning of educational work with athletes in connection with the transition from one stage of sports training to another. It has been established that the intellectual sphere of athletes is at a mediocre and average level of development; their cognitive interests are very narrow, with a predominant interest in physical culture and sports; strong and energetic types are predominant. |
URI: | http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/19488 |
DOI: | https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2023/57.1.23 |
UDC: | 796.011.2:796.8:796.015:159.94 |
Appears in Collections: | кафедра Фізичне виховання і спорт |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MODERN PEDAGOGICAL VECTORS.pdf | 159.69 kB | Adobe PDF | View/Open |
Show full item record
CORE Recommender
???jsp.display-item.check???
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.