Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/18095
Title: | Теоретичне обґрунтування параметрів гнучкого гвинтового конвеєра для транспортування зернових матеріалів |
Other Titles: | Theoretical justification of the parameters flexible screw conveyor for transportation of grain materials |
Authors: | Булгаков, Володимир Михайлович Адамчук, Валерій Васильович Надикто, Володимир Трохимович Троханяк, О. М. Bulgakov, Volodymyr Adamchuk, Valery Nadykto, Volodymyr Trokhanіak, O. |
Keywords: | транспортування;сипкий матеріал;гнучкий гвинтовий робочий орган;дослідження;розрахунки на ПК;transportation;loose material;flexible screw working body;research;PC calculations |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Київ : 2023 |
Citation: | Теоретичне обґрунтування параметрів гнучкого гвинтового конвеєра для транспортування зернових матеріалів / Булгаков В. М., Адамчук В. В., Надикто В. Т., Троханяк О. М. Вісник аграрної науки. 2023, №4 (841). С. 58-66. Бібліогр.:11. https://doi.org/10.31073/agrovisnyk202304-08 |
Abstract: | UA: Підвищити ефективність функціонування гнучких гвинтових конвеєрів за рахунок обґрунтування параметрів удосконаленої конструкції шарнірно-секційного робочого органу для транспортування сипких сільськогосподарських матеріалів. Методи. Теоретичні дослідження проведено з використанням методів теоретичної механіки та вищої математики. Теоретичні розрахунки отриманих аналітичних залежностей та їх графічну інтерпретацію виконано на ПК із використанням розроблених програм у середовищах Delphi та SolidWorks. Результати. З метою забезпечення правильного функціонування шарнірного вузла досліджували вплив його конструктивних параметрів на забезпечення взаємного обертання, необхідного кутового зміщення осей та запобігання заклинюванню. Виведена аналітична залежність для визначення дугового переміщення кульки обома поверхнями тертя, визначені швидкість переміщення кожної кульки вздовж дуги сферичної втулки, а також коефіцієнт корисної дії шарніра і величина крутного моменту на ведучому валу. На основі отриманих аналітичних залежностей у середовищі Delphi мовою Паскаль розроблено програму для проведення розрахунків і аналізу зміни коефіцієнта корисної дії шарнірного механізму залежно від основних конструктивних параметрів: співвідношення радіусів кульки і циліндричної втулки в точці дотику, кута відхилення осей шарніра, кута конічної поверхні лунки. Для вибору раціональних конструктивних параметрів секцій гвинтового робочого органу проведено комп’ютерне моделювання впливу силових навантажень на відповідні деформації залежно від умов їх експлуатації. Висновки. Встановлено, що коефіцієнт корисної дії передачі має максимальне значення в межах 0,89–0,93 при співвідношенні радіуса кульки до радіуса обертання центрів кульок 0,3–0,4. Для визначення робочої зони конкретного шарніра необхідно використовувати конструктивні параметри, за яких значення коефіцієнта корисної дії становлять не менш ніж 0,9. Розрахунок показав, що зі збільшенням кута нахилу конічної лунки зменшується коефіцієнт корисної дії механізму. Кут нахилу конічної поверхні лунки слід задавати мінімально можливим для обраної конструктивної схеми шарніра. У випадку застосування довгих транспортуючих шнеків із значною кількістю елементів доцільно зменшувати кути розхилу осей (збільшувати радіус згину шнека) для покращення сумарного коефіцієнта корисної дії всього конвеєра. Різкий перегин труби робочого органу навіть в одному місці може призвести до заклинювання усього механізму. EN: Increasing the efficiency of the functioning of flexible screw conveyors by substantiating the parameters of the improved design of the articulated and sectional working body for transporting loose agricultural materials. Methods. Theoretical studies were carried out using the methods of theoretical mechanics and higher mathematics. Theoretical calculations of the obtained analytical dependencies and construction of graphical dependencies were performed on a PC using developed programs in the Delphi and SolidWorks software environments. Results. To ensure the correct functioning of the hinge assembly, a study of its design parameters was carried out, which provides mutual rotation, the necessary angular displacement of the axes and the absence of jamming. An analytical relationship is derived for determining the arc movement of the ball along both friction surfaces, the speed of movement of each ball along the arc of the spherical sleeve, and the coefficient of practical action of the hinge and the torque on the drive shaft. Based on the obtained theoretical dependencies, a Pascal program was created in the Delphi environment, and calculations and analysis of the change in the efficiency of the hinge mechanism were performed depending on the main design parameters: the ratio of the radii of the ball and the cylindrical sleeve at the point of contact, the angle of deviation of the hinge axes, the angle of the conical surface holes To choose rational design parameters of the sections of the screw working body, computer modelling of the influence of power loads on the corresponding deformations depending on their operating conditions was carried out. Conclusions. It was established that the transmission efficiency ratio has a maximum value within the range of 0.89...0.93 at a radius ratio of 0.2...0.4. To determine the working area of a particular joint, it is necessary to use design parameters in which the value of the coefficient of practical action is not less than 0.9. The calculation shows that increasing the angle of the hole’s cone reduces the mechanism’s efficiency. It is advisable to choose the ratio of the radii of the ball and the cylindrical sleeve as large as possible for constructive reasons, not less than 0.3. The angle of inclination of the conical surface of the hole should be chosen as minimally as possible, taking into account the selected design scheme of the hinge. In the case of using long conveying screws with a significant number of elements, it is advisable to reduce the angles of deviation of the axes (increase the bending radius of the screw) to improve the overall efficiency of the entire conveyor. A sharp bend in the pipe of the working body, even in one place, can lead to jamming the whole mechanism. |
URI: | http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/18095 |
ISSN: | 2308-9377 |
DOI: | https://doi.org/10.31073/agrovisnyk202304-08 |
UDC: | 621.867.42 |
Appears in Collections: | Кафедра Експлуатації та технічного сервісу машин |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2023-4.pdf | 2.21 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Show full item record
CORE Recommender
???jsp.display-item.check???
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.