Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/17834
Title: | Сучасна освітня парадигма: філософський аспект |
Other Titles: | Мodern educational paradigm: a philosophical aspect |
Authors: | Ісакова, Олена Іванівна Шлєіна, Людмила Іванівна Зімонова, Ольга Володимирівна Isakova, Olena Shleina, Liudmyla Zimonova, Olha |
Keywords: | Парадигма вищої освіти;професіоналізм;компетентність;проектування;прогнозування;Higher education;professionalism;competence;design;forecasting |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Запоріжжя : 2024 |
Citation: | Ісакова О. І., Шлєіна Л. І., Зімонова О. В. Сучасна освітня парадигма: філософський аспект. Удосконалення освітньо-виховного процесу в закладі вищої освіти : збірник науково-методичних праць ТДАТУ. Запоріжжя : ТДАТУ, 2024. Вип. 27. С. 159-167. |
Abstract: | UA: У статті розглядаються проблеми розвитку вищої освіти. Головна ідея – створення моделі освіти, заснованої на нових поглядах на світ: відповідальності, компетентності, толерантності, освіченості, професіоналізму, формуванні нового типу раціональності, орієнтації на регульований світовий розвиток, уміння аналізувати ситуацію. Сучасні реалії вимагають такої перебудови освіти, яка б озброїла фахівців знаннями і навичками, здатністю до проектування і прогнозування. EN: The article deals with the problems of higher education development. The main idea is to create a model of education based on new views of the world: responsibility, competence, tolerance, education, professionalism, the formation of a new type of rationality, orientation to regulated world development, the ability to analyze the situation. Modern realities require a restructuring of education that would equip specialists with knowledge and skills, the ability to design and forecast. |
URI: | http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/17834 |
UDC: | 378:37.01 |
Appears in Collections: | кафедра Суспільно-гуманітарні науки |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
zbirnyk-tdatu-2024-27_159-167.pdf | 1.73 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Show full item record
CORE Recommender
???jsp.display-item.check???
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.