Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/17412
Title: АКТУАЛЬНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ В УМОВАХ ВІЙНИ В УКРАЇНІ.
Other Titles: Relevant aspects of foreign language teaching during the war in Ukraine.
Authors: Кривонос, Ірина Анатоліївна
Лемещенко-Лагода, Вікторія Володимирівна
Kryvonos, Iryna
Lemeshchenko-Lagoda, Viktoriia
Keywords: викладання іноземних мов у ЗВО;дистанційне навчання;ІКТ у навчальному процесі;освіта під час війни в Україні;методи та інструменти викладання іноземних мов, курс «Іноземна мова за професійним спрямуванням;система Moodle;foreign languages teaching at the higher education institutions;distance learning;ICT in the educational process;methods and tools for teaching foreign languages;course "Foreign language for professional purposes";education during the war in Ukraine.
Issue Date: 2023
Citation: Кривонос І.А., Лемещенко-Лагода В.В. Актуальні аспекти викладання іноземної мови в умовах війни в Україні. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка, 2023,№ 2 (31). С.55-60
Abstract: UKR У статті актуалізовано та розкрито проблематику зміни підходу до викладання іноземних мов у немовних ЗВО у зв’язку з новими випробуваннями для українського суспільства під час воєнних дій; наголошено, що методи дистанційного навчання потребують перегляду, адаптації та удосконалення. У роботі визначено особливості організації навчального процесу в умовах ведення активних бойових дій в Україні. Проаналізовано найбільш популярні методи та інструменти дистанційного навчання іноземних мов у ЗВО. Авторами охарактеризовано основні недоліки та перепони в організації процесу навчання й запропоновано шляхи вирішення/||||||||||||||||||||||| ENG:The education system is one of those areas that have felt the most negative impact of military operations in Ukraine. The use of a wide range of ICT improved the actual quality of teaching disciplines in institutions of higher education, and ensured the transition of Ukrainian education to a new level. However, the rapid spread of distance education in the world not only opened wide opportunities for students and teachers, but also posed many challenges to them. The work emphasizes that distance learning methods are not appropriate enough in the conditions of war in Ukraine, and might even lose their effectiveness, need to be revised, adapted and improved. The article states that the integration of ICT in education serves many purposes, the most important of which are free access to educational materials, high mobility and convenience. The authors highlighted the most effective methods for ensuring a sufficient level of foreign language training in the conditions of distance education, among which they singled out the communicative method, the project method, and the simulation method, the implementation of which is supported by the use of video conferencing tools and distance learning environments. The main shortcomings and obstacles in the organization of the learning process were characterized and solutions were proposed taking into account modern realities in Ukraine. Problems of a technical nature, the instability of the security situation, being in different countries of the world lead to the fact that the existing teaching methods need to be revised, constantly adapted to the rapidly changing situation, and in some places, they completely lose their relevance. At present, the success of students' training depends primarily on the readiness and ability of the teacher to organize the most flexible training process.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/17412
DOI: 10.33842/22195203-2024-02-15-2-31-55-60
UDC: [378.147+811.111+37.062.3]:355.018
Appears in Collections:кафедра Іноземні мови

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2023_.pdf304.28 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.