Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/17057
Title: Електронний кабінет платника податків.
Other Titles: Electronic cabinet of the taxpayer.
Authors: Косторной, Сергій Володимирович
Kostornoi, Serhii
Демченко, І.В.
Keywords: Державна податкова служба України;інформаційні технології в оподаткуванні;податкова звітність;кваліфікований електронний підпис;податки;Електронний кабінет;taxes;information technology in taxation;Electronic Cabinet;State Tax Service of Ukraine;tax reporting;qualified electronic signature
Issue Date: 2021
Publisher: Мелітополь:ТДАТУ
Citation: Косторной С.В., Демченко І.В. Електронний кабінет платника податків. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного (економічні науки). Мелітополь: ТДАТУ, 2021. Вип. 1(43). c.53-58
Abstract: UKR: Одним із важливих завдань Державної податкової служби України є забезпечення зручного, швидкого та надійного обміну інформацією між платниками та контролюючими органами. В статті деталь но розглянуто практичні аспекти функціонування інформаційно-телекомунікаційної системи "Електронний кабінет". Сформульовано переваги та недоліки поточної форми реалізації функцій системи "Електронний кабінет", розглянуто останні законодавчі зміни в цій галузі. Обґрунтовано напрями удосконалення роботи Державної податкової служби у сфері діджиталізації.\\\\\\\\\\\\\\ ENG: One of the important tasks of the State Tax Service of Ukraine is to ensure convenient, fast and reliable exchange of information between taxpayers and regulatory authorities. The article considers in detail the practical aspects of the functioning of the information and telecommunication system "Electronic Cabinet". The electronic cabinet provides an opportunity to: - view information about the taxpayer - reconciliation of taxpayers' calculations with the state and local budgets; - automated determination of mandatory for filling and submission of tax reporting forms and invoices for the pay ment of taxes and fees of a particular taxpayer; - filling out, checking and submitting tax returns, reporting to the supervisory authority; - access of taxpayers to the system of electronic administration of value added tax, including the ability to generate, verify and confirm tax invoices; - submission of appeals and other documents, etc. The shortcomings of the current form of implementation of the functions of the "Electronic Cabinet" system are re vealed: delay in receiving the second receipt; incorrect invoices for payment; lack of some reporting forms; imperfect information protection system; impossibility of delimitation of access rights of officials of the enterprise. The latest legislative changes regarding the work of the electronic cabinet and directions for improving the work of the State Tax Service in the field of digitalization are considered. Conclusion. An e-office is an important means of interaction between taxpayers and regulatory authorities. Its possibilities for access to data from state registers, submission of tax returns in electronic form, control over the status of payments for individual taxes, and the use of the electronic VAT administration system are most widely used. The work of the electronic cabinet is constantly improving. Issues of information security, technical reliability, ex pansion of functionality need attention.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/17057
DOI: 10.31388/2519-884X-2021-43-53-58
UDC: 336.22; JEL code classification: H25
Appears in Collections:кафедра Фінансів, обліку та оподаткування 11

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kostornoi._2021.pdf627.66 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.