Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/16717
Title: Компетентнісний підхід у підготовці здобувачів-енергетиків у процесі вивчення теоретичних основ електротехніки
Other Titles: Competence-based approach in the training of power engineering specialists during the theoretical fundamentals of electrical engineering studying
Authors: Попова, Ірина Олексіївна
Popova, Iryna
Попрядухін, В. С.
Коваль, О. Ю.
Keywords: освіта;навчання,;випускник ВНЗ;базові і фахові компетентності;компетентність;компетентнісний підхід;competence-based approach;basic and professional competences
Issue Date: 2022
Publisher: К.: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Попова І. О., Попрядухін В. С., Коваль О. Ю. Компетентнісний підхід у підготовці здобувачів-енергетиків у процесі вивчення теоретичних основ електротехніки. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова: збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. Вип. 86. К.: Видавничий дім «Гельветика», 2022. С.165-169.
Series/Report no.: Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи;
Abstract: UA: Впровадження компетентнісного підходу передбачає високу готовність випускника-енергетика ВНЗ до успіш ної діяльності в енергетичній сфері, тому що безперечною перевагою компетентнісного над іншими традиційними та інноваційними підходами є його результативно-цільова спрямованість освіти.//// EN: Implementation of competency-based approach implies high readiness of power engineering graduates for successful activ ities in the field of power engineering. The competence-based approach is result-oriented and target-oriented and has an indis putable advantage over other traditional and innovative approaches. Ukrainian society is under the influence of rapid changes in living conditions, the strengthening of competitive foundations and the establishment of research and innovation type of development, rethinking values and strategies for human existence. New challenges require adequate modernization of the educational system as a leading factor in social reproduction, successful human life and further improvement. Ukrainian society and industry need power engineering specialists with the universality of knowledge. Therefore, the main goal of education modernization is to strengthen the professional training of specialists capable of solving industrial, scientific problems in close connection with the task of preserving and enriching human values. Society needs a competent person who, on the basis of independent critical thinking and responsible thinking, will be ready and able not only to identify production problems, but also to prevent their occurrence and be able to find rational solutions. Among the tasks that need to be solved as a matter of priority today is the effective training and professional development of power engineering specialists. The article deals with the essence, functions and peculiarities of the competence-based approach in the training of applicants for power engineering by the example of studying the discipline "Theoretical foundations of electrical engineering", carried out a theoretical analysis of scientific sources to investigate the peculiarities of this approach in the practice of higher education.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/16717
ISSN: 2311-5491
DOI: 10.31392/NPU-nc.series5.2022.86.32
UDC: 378.147:37.013.42
Appears in Collections:кафедра Електротехніка і електромеханіка ім. проф. В.В. Овчарова

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Naukovyi_chasopys_NPU№86_.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.