Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/15515
Title: Формування маркетингового механізму організації харчування дітей у закладах загальної середньої освіти: автореф. дис. ... доктора економ. наук : 08.00.04
Other Titles: Формирование маркетингового механизма организации питания детей в средних общеобразовательных учреждениях
Formation of the marketing mechanism for the organization of children's nutrition in establishments of general secondary education
Authors: Коноваленко, Анастасія Сергіївна
Коноваленко, Анастасия Сергеевна
Konovalenko, Anastasiia
Keywords: ринок продуктів та послуг харчування;маркетинговий механізм;організація харчування;заклади загальної середньої освіти;суб’єкти маркетингу;поведінка споживача;маркетинг;шкільна їдальня;рынок продуктов и услуг питания;маркетинговый механизм;организация питания;средние общеобразовательные учреждения;субъекты маркетинга;поведение потребителя;школьная столовая;food and food services market;marketing mechanism;organization of nutrition;general secondary education institutions;marketing participants;consumer behavior;marketing;school canteen;school-age children
Issue Date: 2021
Series/Report no.: 41 с.;
Abstract: UK: У дисертаційній роботі обґрунтовано теоретико-методологічні та практичні положення щодо формування маркетингового механізму організації харчування дітей у закладах загальної середньої освіти. Визначено роль маркетингового забезпечення у системі організації харчування у ЗЗСО, розвинуто теоретичні засади експлікації поняття та функцій маркетингового механізму. Обґрунтовано функціональне розмежування призначення інституційного та маркетингового механізму організації харчування дітей у ЗЗСО. Обґрунтовано методологічні основи оцінки ефективності організації харчування дітей у ЗЗСО, дослідження маркетингового середовища ринку та споживчої моделі поведінки дітей шкільного віку на ринку продуктів та послуг харчування. Проведено аналіз сучасного стану організації харчування дітей у ЗЗСО, визначено існуючі тенденції розвитку ринку продуктів та послуг харчування дітей шкільного віку, оцінено їх вплив на систему організації харчування дітей у ЗЗСО та визначено альтернативні напрями її удосконалення. Узагальнено результати дослідження споживчої поведінки дітей шкільного віку, визначено особливості процесу прийняття ними рішення про купівлю та споживання продуктів і послуг харчування, узагальнено характерні ознаки споживчої соціалізації дітей у процесі їх дорослішання. Розроблено концептуальну модель маркетингового механізму організації харчування дітей у ЗЗСО, здійснено сценарне моделювання потенціалу маркетингового механізму та визначено напрями його імплементації у діяльність закладів освіти. Обґрунтовано методологічну парадигму оцінки ефективності організації харчування дітей у ЗЗСО на основі визначення системи часткових показників за запропонованою моделлю SPICI та інтегрального показника (індексу SPICI). RU: В диссертационной работе обоснованы теоретико-методологические и практические положения по формированию маркетингового механизма организации питания детей в средних общеобразовательных учреждениях. Определена роль маркетингового обеспечения в системе организации питания в школах, раскрыты теоретические основы и экспликация понятия та функций маркетингового механизма. Обосновано функциональное разделение предназначения институционального и маркетингового механизма организации питания детей в школах. Обоснованы методологические подходы оценки эффективности организации питания детей в школах, исследования маркетинговой среды рынка продуктов и услуг питания, потребительской модели поведения детей школьного возраста на ринке продуктов и услуг питания. Проведен анализ современного состояния организации питания детей в школах, определены существующие тенденции развития рынка продуктов и услуг питания детей школьного возраста, оценено их влияние на систему организации питания детей в школах та определены альтернативные направления ее усовершенствования. Обобщены результаты исследования потребительского поведения детей школьного возраста, обозначены особенности процесса принятия ими решения о покупке и потреблении продуктов и услуг питания, обобщены характерные признаки потребительской социализации детей в процессе их взросления. Разработана концептуальная модель маркетингового механизма организации питания детей в школах, осуществлено сценарное моделирование потенциала маркетингового механизма и определены направления его имплементации в деятельность образовательных учреждений. Обоснована методологическая парадигма оценки эффективности организации питания детей в школах, сформирована система частичных показателей на основе предложенной модели SPICI и интегрального показателя (индекса SPICI). EN: The dissertation offers a substantiation of theoretical, methodological and practical provisions for the formation of a marketing mechanism for the organization of children's nutrition in general secondary education establishments. The role of marketing support in the system of meals organization at schools was determined. The theoretical bases for explication of the concept and functions of the marketing mechanism were developed. A conceptual vision of the state of children's nutrition as a changing and dynamic category, which ranges from the critical state to the optimal level, was proposed. The functional distinction in the mechanism of regulating the organization of children's nutrition at schools, the purpose of the institutional mechanism and marketing mechanism were substantiated. It was proposed to consider the category ‘marketing mechanism’ as a stable controlled system of interaction between marketing entities that use the appropriate levers and marketing tools in their chain reaction to achieve the target result. Methodological approaches to the study of food organization at secondary schools as well as marketing environment of canteens were substantiated. The analysis of the current state of the process of children's nutrition organization at schools was carried out. The existing tendencies for development of the market of food and food services for school-age children nutrition were defined. Their influence on the system of organization of food for children at secondary schools was estimated and alternative directions of its improvement were defined. The results of the study of consumer behavior of school-age children were summarized. The peculiarities of children's decision-making on the purchase and consumption of food and food services were determined. The characteristic features of consumer socialization of children in the process of their maturation were generalized. The conceptual model of the marketing mechanism for children's nutrition at schools was developed. It was presented as a multilevel marketing system that took into account the state of the market, interaction with the internal and external environment of marketing entities and helped to adapt to changing business environment. According to the results of a sociometric study of the interaction of marketing entities in the organization of children's nutrition, the predominance of mutual negative perception of the participants of the marketing mechanism was proved. The developed conceptual model of the marketing mechanism for the organization of food for children at schools reproduced the offered principle of interaction between the participants. The principle was based on the allocation of three levels of the food organization for school-age children. The levels included personal, social and system ones. According to the results of the scenario modeling, the special combination, which formed a qualitative basis for increasing the potential of the marketing mechanism to improve the level of organization of children's nutrition at schools was found. The combination included the efforts to maximize the level of consumer satisfaction and increase of their loyalty alongside with the parallel creation of the necessary conditions to improve production efficiency and sales in school canteens in the background of popularization of healthy nutrition among pupils. The directions of implementation of the marketing mechanism for the children’s food organization at secondary schools were defined. The expediency of creating a mobile application was substantiated. The mobile application contained a number of functional modules and made it possible to consolidate information in a single information center of the food service provider at a school. That ensured benefits to all participants of the marketing mechanism. The methodological paradigm for evaluation of efficiency of the food organization for children at schools was substantiated. It was based on the definition of partial indicators system according to the offered SPICI model and the integrated indicator (SPICI index).
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/15515
Appears in Collections:Дисертації, автореферати дисертацій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Konovalenko.pdf1.58 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.