Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/15056
Title: Соціометрична оцінка взаємодії суб’єктів маркетингового механізму
Other Titles: Социометрическая оценка взаимодействия субъектов маркетингового механизма
Sociometric assessment of interaction of marketing mechanism entities
Authors: Коноваленко, Анастасія Сергіївна
Коноваленко, Анастасия Сергеевна
Konovalenko, Anastasiia
Keywords: маркетинг;маркетинговий механізм;суб’єкти маркетингу;соціометрія;соціометрична оцінка;соціограма;соціометричний статус;маркетингове дослідження;маркетинговый механизм;субъекты маркетинга;социометрия;социометрическая оценка;социограмма;социометрический статус;маркетинговое исследование;marketing;marketing mechanism;marketing subjects;sociometry;sociometric assessment;sociogram;sociometric status;marketing research
Issue Date: 2021
Series/Report no.: Інтернаука: міжнародний науковий журнал;№ 1 (С. 111-117)
Abstract: UK: У статті розкрито методичні підходи до розширення можливостей використання соціометричного методу проведення маркетингового дослідження взаємодії суб’єктів маркетингового механізму на прикладі управління безпекою харчування дітей шкільного віку. Розкрито вимоги, яких слід дотримуватись при проведенні соціометричної оцінки. Наведено форму соціометричної картки, яка слугує інструментом ля проведення опитування експертів, в основі укладання змісту картки закладені важливі індикатори, що характеризують стан об’єкту дослідження. З метою визначення стану взаємодії суб’єктів маркетингового механізму укладено соціограму із зазначенням відхилення, взаємного відхилення, вибору та взаємного вибору суб’єктів маркетингу. Наведено методику розрахунку індивідуальних соціометричних індексів (діагностичні показники), у тому числі індекси соціометричного статусу, експансивності, ізольованості. За проведеними розрахунками здійснено оцінку рівня благополуччя взаємодії суб’єктів. Запропоновано новий підхід до визначення соціометричного статусу суб’єктів маркетингу за критеріями, отриманими в ході узагальнення соціоматриць. RU: В статье описаны методические подходы к расширению возможностей использования социометрического метода проведения маркетингового исследования взаимодействия субъектов маркетингового механизма на примере управления безопасностью питания детей школьного возраста. Раскрыты требования, которые следует соблюдать при проведении социометрической оценки. Приведена форма социометрической карточки, которая служит инструментом ля проведения опроса экспертов, в основе составления содержания карточки заложены важные индикаторы, характеризующие состояние объекта исследования. С целью определения состояния взаимодействия субъектов маркетингового механизма, составлена социограмма с указанием отклонения, взаимного отклонения, выбора и взаимного выбора субъектов маркетинга. Описана методика расчета индивидуальных социометрических индексов (диагностических показателей), в том числе индексов социометрического статуса, экспансивности, изолированности. На основе проведенных расчетов осуществлена оценка уровня благополучия взаимодействия субъектов, предложен новый подход к определению социометрического статуса субъектов маркетинга по критериям, полученными в ходе обобщения социоматрицы. EN: The article describes methodological approaches to expanding the possibilities of using the sociometric method of conducting a marketing study of the interaction of subjects of the marketing mechanism on the example of food safety management for school-age children. The requirements to be observed when conducting sociometric assessment are disclosed. The form of a sociometric card is presented, which serves as a tool for conducting a survey of experts; important indicators that characterize the state of the research object are based on the compilation of the card's content. In order to determine the state of interaction of the subjects of the marketing mechanism, a sociogram was compiled indicating the deviation, mutual deviation, choice and mutual choice of marketing subjects. The article describes the methodology for calculating individual sociometric indices (diagnostic indicators), including indices of sociometric status, expansiveness, isolation. On the basis of the calculations carried out, an assessment of the level of well-being of the interaction of subjects was carried out, a new approach to determining the sociometric status of marketing subjects was proposed according to the criteria obtained in the course of generalizing the sociomatrix.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/15056
Appears in Collections:кафедра Маркетинг

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
16125264355190.pdf654.88 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.