Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/14423
Title: Фактори макросередовища та їх вплив на діяльність хлібопекарських підприємств
Other Titles: Factors of macroenvironment and their effect on bakery enterprises activity
Authors: Майборода, Ганна Олександрівна
Майборода, Анна Александровна
Maiboroda, Hanna
Keywords: маркетингові фактори;макросередовище;хлібопекарська галузь;хліб;ринок хліба та хлібопродуктів;альтернативи;можливості та загрози;маркетинговые факторы;макросреда;хлебопекарная отрасль;хлеб;рынок хлеба и хлебопродуктов;альтернативы;возможности и угрозы;factors of marketing;macroenvironment;bakery industry;bread;market of bread and bakery products;alternatives;opportunities and threats
Issue Date: 2020
Series/Report no.: Інфраструктура ринку: електронний науково-практичний журнал;Вип. 50 (С. 135-139)
Abstract: UK: У статті розглянуто сучасний стан та тенденції розвитку хлібопекарської галузі України. Ринкова економіка та нестабільність політичної системи істотно впливають на діяльність підприємств. Для того, щоб утриматися на ринку та мати можливість збільшувати конкурентноздатність, виробникам хліба необхідно проводити комплексний аналіз маркетингового макросередовища, виявляти фактори, які мають істотний вплив на економічну діяльність. У цій роботі за допомогою експертного методу проаналізовано основні чинники маркетингового зовнішнього середовища, які об’єднані у 6 груп. Виявлено, що найбільш впливовими факторами на діяльність підприємств хлібопекарської галузі є: політико-правові, економічні та науково-технологічні. На основі висновків, які отримали під час проведення дослідження, були запропоновані альтернативні шляхи розвитку підприємств галузі: розширення асортименту хліба відповідно до переваг споживачів, використання інно- ваційних технологій у виробництві, укладання довгострокових договорів співпраці з вітчизняними постачальниками, використання сучасних маркетингових заходів і розвиток власного бренду задля формування правильного сприйняття продукту у свідомості споживача. RU: В статье рассмотрено современное состояние и тенденции развития хлебопекарной отрасли Украины. Рыночная экономика и нестабильность политической системы существенно влияют на деятельность предприятий. Для того, чтобы удержаться на рынке и иметь возможность увеличивать конкурентоспособность, производителям хлеба необходимо проводить комплексный анализ маркетинговой макросреды, выявлять факторы, которые оказывают существенное влияние на экономическую деятельность. В статье с помощью экспертного метода были проанализированы основные факторы маркетинговой внешней среды, которые объединены в 6 групп. Выявлено, что факторами, которые имеют наибольшее влияние на деятельность предприятий хлебопекарной отрасли, являются: политико-правовые, экономические и научно-технологические. На основе выводов, которые получили при проведении исследования, были предложены альтернативные пути развития предприятий отрасли: расширение ассортимента хлеба в соответствии с предпочтениями потребителей, использование инновационных технологий в производстве, заключение долгосрочных договоров сотрудничества с отечественными поставщиками, использование современных маркетинговых мероприятий и развитие собственного бренда для формирования правильного восприятия продукта в сознании потребителя. EN: The article considers the current state and trends of the bakery industry of Ukraine, which is one of the strategically important industries of the country. Market economy and instability of the political system significantly affect the activities of enterprises. Enterprises operating in the bread market face various problems, their activities are significantly affected by external factors. To stay on the market and increase the competitiveness of bread producers, it is necessary to conduct a comprehensive analysis of the marketing macro environment, identify the impact of factors on economic activity and based on research to develop a set of alternative ways to solve problems using the company's capabilities. The macroenvironment is a set of all external factors that affect the company and its microenvironment, but which it can’t control. According to the method of A.A. Starostina, the macroenvironment can be studied by systematizing all factors into certain groups. The following macro-environmental factors are analyzed in this group: political and legal, economic, demographic, socio-cultural, natural-geographical and scientific-technical factors. It was found that the factors that have the greatest impact on the activities of bakery enterprises include: economic, scientific and technological and political and legal. The following alternative ways of development have been formulated for the enterprises of the bakery industry: expansion of the range of bread due to the use of new ingredients and flour from different types of grain; use of innovative technologies and equipment for the production of alternative types of bread; concluding agreements with domestic suppliers of quality raw materials and ingredients; cooperation with trade networks to reduce production costs by reducing the cycle of bread production (production of frozen bread and semi-finished products); change of incorrect perception of bread in the mind of the consumer due to the use of modern marketing measures, development of own brand; use of Internet technologies to disseminate information about bakery products, positioning, advertising and their promotion.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/14423
Appears in Collections:кафедра Маркетинг

Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.