Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/13872
Title: Імплементація тренінгових технологій в освітній процес закладу вищої освіти як умова особистісного та професійного зростання майбутнього фахівця
Other Titles: Implementation of the training technologies into the educational process of a higher education institution as a condition for personal and professional growth of a future specialist
Authors: Тараненко, Галина Григорівна
Тараненко, Галина Григорьевна
Taranenko, Halyna
Поправко, Ольга Вікторівна
Поправко, Ольга Викторовна
Popravko, Olha
Keywords: заклад вищої освіти;здобувач вищої освіти;інноваційна діяльність;освітній процес;особисте та професійне зростання;тренінгові технології;soft skills;higher education institution;student;innovative activity;educational process;personal and professional growth;training technologies
Issue Date: 2021
Series/Report no.: Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах;№ 74, Т. 3. (С. 153-158)
Abstract: UK: Статтю присвячено теоретико-методологічному обґрунтуванню актуальності використання тренінгових технологій в освітньому процесі ЗВО як ефективного засобу формування професійної готовності майбутніх фахівців до інноваційної діяльності. Розглянуто особливості їх імплементації в освітній процес ЗВО з метою особистісного та професійного зростання здобувача вищої освіти через формування soft skills. Відзначено, що проблема інновацій в освітній сфері широко представлена з точки зору розвитку педагогічної психології, методології освіти у загальних дослідженнях, проте потребує більш детального вивчення у практичній площині. Виявлено, що під час тренінгових занять створюються умови для досягнення професійної ідентичності майбутніх фахівців, підвищення впевненості у собі, розвитку компетентності та власної гідності, здійснюється формування адекватного образу успішного професійного майбутнього з виявленням й актуалізацією особистісних ресурсів. Доведено, що перевага тренінгових технологій полягає у можливості учасників відкрити у собі нові можливості, відчути те, що вони знають і вміють більше, ніж вважали; можливості відкрити інших людей, вчитися через взаємодію з ними, зрозуміти їхні здібності; можливість у безпечних і наближених до реальності умовах навчитися взаємодії з іншими людьми та досягти бажаних змін. Під час дослідження було виявлено, що заняття із використанням тренінгових технологій дають здобувачам вищої освіти змогу виробити власну траєкторію поведінки в професійній діяльності, сформувати комунікативні, організаторські, конструктивні вміння. Крім того, використання тренінгових вправ допомагають їм виконувати величезну кількість навчальних і соціально-психологічних завдань, зокрема, вільно оперувати категоріальним апаратом та працювати за розробленими схемами. Доведено, що тренінгові технології сприяють активному становленню особистості в професійній сфері, її психологічної готовності до професійної діяльності, що допомагає запобігти професійній деформації та забезпечує узгодженість майбутньої взаємодії через формування soft skills. EN: The article is devoted to the theoretical and methodological substantiation of the relevance of the training technologies use in the educational process of a higher education institution as an effective means of forming the professional readiness of future specialists for innovative activities. Peculiarities of their implementation into the educational process of a higher education institution for the purpose of student personal and professional growth through soft skills formation are considered. It is noted that the problem of innovations in the education field is widely represented in terms of the pedagogical psychology development, the methodology of education in general researches, but the its practical aspect requires more detailed study. It is found that during training sessions conditions for professional identity achievement of future specialists, increase of self-confidence, development of competence and own dignity, formation of an adequate image of successful professional future with identification and actualization of personal resources are created. It is proved that the advantage of training technologies is the ability of participants to discover new opportunities, to feel that they know and can do more than they thought; opportunities to learn other people, study through interaction with others, understand their abilities; the opportunity to learn to interact with other people and achieve the desired changes in a safe and realistic environment. In the course of the research it was found that classes with the use of training technologies allow graduates to develop their own behavior trajectory in professional activities, to form communicative, organizational, constructive skills. In addition, the use of training exercises helps them to perform a huge number of educational and socio-psychological tasks, in particular, to operate freely with the categorical apparatus and work according to the developed schemes. It is proved that training technologies contribute to the active formation of the individual in the professional sphere, his psychological readiness for professional activity, which helps to prevent professional deformation and ensures consistency of future interaction through the soft skills formation.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/13872
Appears in Collections:кафедра Суспільно-гуманітарні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
СТАТТЯ_ТАРАНЕНКО.pdf222.54 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.