Методичні підходи моніторингу ринку плодово – ягідної продукції
Вантажиться...
Файли
Дата
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
UK: Встановлено, що моніторинг ринку є обов’язковою складовою аналізу ринку плодово – ягідної
продукції. Визначено, що поєднання загальнонаукових та специфічних методів дозволяє аналізувати роботу господарюючих суб’єктів та оцінювати місткість ринку продукції. Критеріями оцінювання запропоновано: ринковий потенціал та продуктивність операторів ринку, стандарти якості продукції, доступність продукції і вмотивованість кінцевих споживачів. Обґрунтовано використання всезагальних філософських, загальнонаукових та спеціальних методів аналізу та прогнозування розвитку ринку продукції галузі. Підкреслено, що застосування методологічних підходів до аналізу ринку плодово – ягідної продукції дозволяє давати своєчасну оцінку не тільки розвитку ринку та роботи підприємств, а також виявляти фактори впливу на мікро та макро рівні. Кількісна та якісна оцінка розвитку ринку дає підстави до розробки дієвих пропозицій зміцнення ринкового потенціалу. EN: The market of fruit and berry products is a complex economic system that develops under the influence of macro and micro environment factors. Analysis of its capacity, assessment of development potential and strategic guidelines depends on the correct approach and choice of analysis methods. Today, there are many methods and techniques that make it possible to obtain quantitative and qualitative indicators. Modern methods of analysis and forecasting are the basis for determining the competitive position of economic entities and other operators. Therefore, the study of methodological approaches to market monitoring of the industry is relevant in conditions of fierce competition. Objectives of the study: the main objectives of the study are to establish the importance of methodological and methodological approaches to monitoring the market of fruit and berry products; to develop a system of evaluation criteria and methodological approaches to monitoring the market of fruit and berry products in the South of Ukraine; determine what are the main evaluation criteria in monitoring market development, justify the use of general philosophical, general scientific and special methods of analysis and forecasting of market development of the industry; identify the main indicators that affect the development of the market of the industry. The purpose of the study: The market of fruit and berry products is developing under the influence of micro and macro environmental factors. Some factors have a direct impact on the system, some indirect. Sometimes individual factors do not lead to significant changes in the development of the system, so it is important to analyze them both individually and in combination. The main goal is to choose effective methods of quantitative and qualitative analysis of indicators that affect the development of the market under study.