Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/13089
Title: Маніпулятивна стратегія як стратегія дискурсивної реалізації концепту КОНСЕНСУС в англомовному публіцистичному дискурсі
Other Titles: Manipulative strategy as a communicative strategy of the duscursuve realization of the concept CONSENSUS in english-language publicistic discourse
Authors: Нісаноглу, Наталя Георгіївна
Нисаноглу, Наталья Георгиевна
Nisanoglu, Natalia
Мунтян, Світлана Геннадіївна
Мунтян, Светлана Геннадиевна
Muntian, Svitlana
Keywords: маніпулятивна комунікативна стратегія;комунікативні тактики;концепт КОНСЕНСУС;дискурсивна реалізація;manipulative communicative strategy;communicative tactics;concept CONSENSUS;discursive realization
Issue Date: 2020
Series/Report no.: Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського;Т. 31 (70), № 4, ч. 2 (С. 144-148) Сер.: Філологія. Соціальні комунікації
Abstract: UK: Стаття присвячена виявленню мовностилістичних засобів маніпулятивної комунікативної стратегії та тактик дискурсивної реалізації концепту КОНСЕНСУС в англомовному публіцистичному дискурсі. Маніпуляція являє собою психологічний тиск, спрямований на те, щоб вплинути на свідомість адресата й переконати його прийняти позицію мовця, незважаючи на наявність спотвореної інформації або відсутність вичерпності обґрунтувань щодо правильності питання. Маніпуляція не є рівноцінною комунікативною взаємодією, оскільки мовець намагається нав’язати адресату власну думку, не зважає водночас на його інтереси, але створює ілюзію самостійності ухвалення рішення адресатом. Отже, у слухача виникає викривлене сприймання дійсності, яке змушує погодитись із тим, що є вигідним для адресанта. Концепт КОНСЕНСУС являє собою одну з тих соціально значущих одиниць концептосфери людини, що відбиває сучасні суспільні процеси, невід’ємними складниками яких є досягнення згоди, співпраця, взаємодія, узгодження спільних дій тощо. Для досягнення консенсусу мовцями застосовується маніпулятивна стратегія як прийом дискурсивної реалізації концепту КОНСЕНСУС в англомовному публіцистичному дискурсі. З’ясовано, що застосування таких комунікативних тактик, як умовляння, комплімент, контрастування передбачає вплив на адресата, щоби змусити його прийняти певне бачення ситуації та досягти з ним згоди, взаєморозуміння, зближення в комунікативному процесі, що є показниками консенсусу. Наведені дискурсивні фрагменти уможливлюють визначення спроможності мовностилістичних засобів, що актуалізують концепт КОНСЕНСУС, приховано впливати на адресата, схиляти його до вигідних для маніпулятора-адресанта дій із метою досягнення бажаного результату комунікації. Серед широкого діапазону мовностилістичних засобів можна виділити повтори, гіперболу, ідіоматичні й емотивні вирази, підсилювальні прислівники, форми наказового способу дієслів, ступені порівняння прикметників. EN: The article focuses on revealing linguistic and stylistic means of a manipulative communicative strategy and tactics of discursive realization of the concept CONSENSUS in English-language publicistic discourse. Manipulation is psychological pressure aimed at influencing an addressee and convincing him/her to accept a speaker’s position, despite presence of distorted information or lack of complete justification. Manipulation is not equal communicative interaction as a speaker tries to impose his/her own opinion on an addressee, not taking into account an addressee’s interests, but giving illusion of his/her decision-making. Thus, a listener has misinterpreted perception of reality that forces him/her to agree with a speaker. The concept CONSENSUS is one of socially significant units of human conceptual sphere that reflects modern social processes, integral components of which presuppose reaching agreement, cooperation, interaction, coordination of joint actions, and so on. In order to reach consensus, speakers use a manipulative strategy as a device of discursive realization of the concept CONSENSUS in English-language publicistic discourse. It has been established that the use of such communicative tactics as persuasion, compliment, contrast is intended on producing an impact on addressees in order to make them accept a certain vision of a situation and reach agreement, mutual understanding, rapprochement in communicative process that are the indicators of consensus. The cited discursive fragments of this paper have exposed an ability of the linguistic and stylistic means that actualize the concept CONSENSUS to influence an addressee covertly, to induce him/her to actions that are beneficial for a speaker with a purpose to achieve a desired result of communication. Among a wide range of means there are repetitions, hyperbola, idiomatic and emotive expressions, intensifying adverbs, forms of imperative mood of verbs, degrees of comparison of adjectives.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/13089
Appears in Collections:кафедра Іноземні мови

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CТАТТЯ.pdf801.38 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.