Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/12213
Title: | Формування енергозбережувальної компетентності у спортсменів-єдиноборців |
Other Titles: | Formation of energy-saving competence athletes who are engaged in martial arts |
Authors: | Шемчук, В. А. Рибалко, П. Ф. Мілаєв, Олександр Іванович Милаев, Александр Иванович Milaiev, Oleksandr Леоненко, А. В. Чередніченко, С. В. |
Keywords: | аеробно-анаеробна працездатність;боротьба самбо;бойове самбо;єдиноборства;здобувачі вищої освіти;енергозбережувальна компетентність;інтервальне тренування;педагогічна модель;спеціальна фізична підготовленість;суміжний тренінг;тренувальний процес;aerobic-anaerobic performance;sambo wrestling;combat Sambo;martial arts;students;energy saving competence;interval training;pedagogical model;special physical fitness;related training;training process |
Issue Date: | 2020 |
Series/Report no.: | Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. пр.;Вип. 72, т. 2 (С. 159-165) |
Abstract: | UK: Аналіз стану проблеми вдосконалення всебічної підготовленості спортсменів (здобувачів вищої освіти) високої кваліфікації, які займаються спортивним та бойовим розділом боротьби самбо, свідчить про недостатній рівень розвитку у них аеробно-анаеробної працездатності, що негативно впливає на загальний рівень сформованості енергозбережувальної компетентності та знижує показники змагальної діяльності. Головною метою роботи є визначення ефективності впливу інтервального бігу на розвиток аеробно-анаеробної працездатності як складника енергозбережувальної компетентності здобувачів вищої освіти, які займаються бойовим самбо. Для досягнення мети та вирішення практичних завдань дослідження нами було розроблено педагогічну модель формування енергозбережувальної компетентності у представників зазначеної групи. Для підтвердження ефективності розробленої членами науково-дослідної групи «педагогічної моделі» організовано педагогічний експеримент, у якому прийняли участь курсанти Навчально-наукового інституту фізичної культури та спортивно-оздоровчих технологій Національного університету оборони України ім. Івана Черняховського (n=5 осіб, експериментальна група, Ег), Національної академії Національної гвардії України (n=7 осіб, Ег) та студенти Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка (n=10 осіб, контрольна група, Кг). До початку педагогічного експерименту досліджувані здобувачі вищої освіти (спортсмени-єдиноборці високої кваліфікації) Кг та Ег за рівнем розвитку аеробно-анаеробної працездатності достовірно не відрізнялися (Р>0.05). У Ег упродовж педагогічного експерименту використовувався суміжний тренінг, який передбачав акцентоване використання інтервального методу тренування та спеціальних бігових вправ. Порівнюючи показники до та після використання запропонованої нами педагогічної моделі формування енергозбережувальної компетентності здобувачів вищої освіти, які займаються бойовим розділом самбо з акцентованим впливом засобів суміжного тренінгу (інтервального бігу), встановлено, що результати, отримані після педагогічного експерименту, у дослі- джуваних групах суттєво підвищилися порівняно з вихідними даними, і ці відмінності переважно достовірні (Ег, P<0,05). У результаті педагогічного експерименту нами визначено та підтверджено ефективність впливу інтервального бігу на розвиток аеробно-анаеробної працездатності як складника енергозбережувальної компетент-ності здобувачів вищої освіти, які займаються бойовим самбо. Окрім того, нами встановлено, що розвиток аеробно-анаеробного компоненту витривалості за допомогою інтервального бігу здійснює на організм досліджуваних єдиноборців Ег навантаження на рівні нижче 170 уд/хв, середньої ЧСС, за збільшення лактату крові – до 6,9 ммоль/л, що призводить до зменшення бронхіальної прохідності та легеневої потужності, а також збільшення максимальної вентиляції легенів на 9,1%. Ефективність запропонованої нами педагогічної моделі підтверджена високими показниками змагальної діяльності досліджуваних Ег. EN: Analysis of the state of the problem of improving the comprehensive training of highly qualified athletes (students, cadets) engaged in sports and combat sambo wrestling, indicates a lack of development of aerobic and anaerobic performance, which negatively affects the overall level of energy-saving competitiveness and reduces performance. The main purpose of the work is to determine the effectiveness of the interval running on the development of aerobic-anaerobic performance, as part of the energy-saving competence of students and cadets engaged in combat sambo. In order to achieve the goal and solve the practical problems of the study, we have developed a pedagogical model of the formation of energy-saving competence in the representatives of this group. To confirm the effectiveness of the «pedagogical model» developed by members of the research group, a pedagogical experiment was organized, in which cadets took part: the Educational and Scientific institute of Physical Culture and Sports and Health technologies of the National University of Defense of Ukraine Ivan Chernyakhovsky (n=5 people, experimental group, Eg), the National Academy of the National Guard of Ukraine (n=7 people, Eg) and students of Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko (n=10 people, control group, Kg). Prior to the beginning of the pedagogical experiment, the studied applicants for higher education (highly qualified martial arts athletes) Kg and Eg did not differ significantly in the level of development of aerobicanaerobic performance (P>0.05). In Eg during the pedagogical experiment the adjacent training which provided accented use of an interval method of training and special running exercises was used. Comparing the indicators before and after using our proposed pedagogical model of energy-saving competence of cadets and students engaged in combat sambo with an emphasis on the means of related training (interval running) found that the results obtained after the pedagogical experiment in the studied groups significantly increased compared to the original, and these differences are mostly significant (Eg, P<0,05). As a result of a pedagogical experiment, we determined and confirmed the effectiveness of the influence of interval running on the development of aerobic-anaerobic performance as a component of energy-saving competence of higher education students engaged in combat sambo. In addition, we found that the development of the aerobic-anaerobic component of endurance by interval running on the body of the studied wrestlers Eg load at a level below 170 beats per minute, the average heart rate, with an increase in blood lactate to 6.9 mmol/l, which leads to a decrease in bronchial patency and pulmonary capacity, as well as an increase in maximum lung ventilation by 9.1%. The effectiveness of our proposed pedagogical model is confirmed by the high rates of competitive activity of the studied Eg. |
URI: | http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/12213 |
Appears in Collections: | кафедра Фізичне виховання і спорт |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Мілаєв Запоріжжя 2020.pdf | 2.54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Show full item record
CORE Recommender
???jsp.display-item.check???
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.