Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/11307
Title: Теоретичні підходи застосування різних присадок при обкатуванні гідромашин
Other Titles: Теоретические подходы применения различных присадок при обкатки гидромашины
Theoretical approaches for the use of different additives in the running-in process of the hydraulic machines
Authors: В'юник, Ольга Володимирівна
Вьюник, Ольга Владимировна
Viunyk, Olha
Дідур, В. В.
Паніна, Валерія Валеріївна
Панина, Валерия Валерьевна
Panina, Valeriia
Дашивець, Галина Іванівна
Дашивец, Галина Ивановна
Dashyvets, Halyna
Keywords: гідромашини;обкатування;тертя;змащення;присадки;гидромашины;обкатка;трение;смазка;hydraulic machines;rolling;friction;lubrication;additives
Issue Date: 2020
Publisher: ТДАТУ
Series/Report no.: Науковий вісник ТДАТУ;Вип. 10, т. 1
Abstract: UK: Припрацювання поверхонь тертя деталей після відновлення є важливим резервом підвищення надійності і ресурсу шестеренних насосів після ремонту. Ця робота є складовою досліджень, присвячених підвищенню післяремонтної довговічності вузлів тертя шестеренних насосів НШ–К за рахунок зниження зносу деталей в період припрацювання. В статті описано процес масопереносу при терті. Надано схему фрикційної взаємодії поверхонь, покритих плівками переносу. Наведено рівняння довговічності для різних матеріалів у широкому інтервалі напруг і температур та залежність процесу граничного тертя металів. Описано види фрикційної взаємодії; особливості режиму граничного змащення; процеси фізичної та хімічної адсорбції. Запропоновано шляхи впливу на процеси пластичного відтискування матеріалу, адгезійного порушення фрикційного зв’язку та когезійного впливу. Обґрунтовано доцільність застосування присадок при обкатці деталей аксіально-поршневих гідромашин. Наведено результати проведених досліджень. RU: Приработка поверхностей трения деталей после восстановления – важный резерв повышения надежности и ресурса шестеренных насосов после ремонта. Эта работа является составляющей исследований, посвященных повышению послеремонтной долговечности узлов трения шестеренных насосов НШ-К за счет снижения износа деталей в период приработки. В статье описан процесс массопереноса при трении. Предоставлена схема фрикционного взаимодействия поверхностей, покрытых пленками переноса. Приведены уравнения долговечности для различных материалов в широком интервале напряжений и температур и зависимость процесса граничного трения металлов. Описаны виды фрикционного взаимодействия; особенности режима граничной смазки; процессы физической и химической адсорбции. Предложены пути влияния на процессы пластического оттеснения материала, адгезионного нарушения фрикционной связи и когезионного воздействия. Обоснована целесообразность применения присадок при обкатке деталей аксиально-поршневых гидромашин. Приведены результаты проведенных исследований. EN: Working-in of the friction surfaces of parts after restoration is an important reserve of increase of reliability and resource of gear pumps after repair, therefore introduction of advanced technologies at repair and running-in of hydraulic machines is relevant. This work is part of researches devoted to improve the post-repair endurance of friction units of the gear pumps NS-K by reducing the wear of the parts during the working-in period. The article describes the process of mass transfer during friction. The scheme of friction interaction of surfaces covered by transfer films is given. The general longevity equation for a large number of various materials in a wide range of stresses and temperatures is presented, as well as the dependence of the process of dynamic interaction of bodies - the ultimate friction of metals. The types of friction interaction are described; peculiarities of the boundary lubrication mode, in which the working-in of the parts of the pumping assembly of axial-piston hydraulic machines occur; physical and chemical adsorption processes. The ways of influence on the processes of plastic extrusion of material, adhesive disturbance of friction bonding and cohesive influence are offered. The expediency of using a rational set of additives in the running-in parts of axial-piston hydraulic machines is substantiated. The results of the conducted researches are given which show that: - the performance of the oil is determined by the stability of the film on the irregularities of the metal, which, in turn, depends on the interaction of metal, oil and the environment, as well as heat dissipation on the surfaces of the section during friction. Damage to the friction surface of the component occurs if the contact pressure exceeds the load bearing capacity of the lubricating film. - the destruction of surface films can occur in stages. First, the outer layers (physically or chemically adsorbed) are destroyed or thermally decomposed, then the inner layers (oxide and hardened) are destroyed. Thus, the mechanisms of disability of such films of oil on the friction surfaces of the parts are determined by the physical and chemical nature of the protective surface layers, as well as the conditions of contact of the irregularities of the friction surfaces.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/11307
Appears in Collections:кафедра Технічний сервіс та системи в АПК

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
20. Вьюник.pdf638.29 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.