Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/11060
Title: Елементи рольової гри як засіб реалізації методологічного компоненту навчання іноземних мов
Other Titles: Elements of role game as a means of methodological component of foreign language learning implementation
Authors: Кравець, Олена Олександрівна
Кравец, Елена Александровна
Kravets, Olena
Keywords: лексичний матеріал;слово;словосполучення;сталий вираз;мовні опори;власне висловлювання;здобувачі вищої освіти;lexical material;word;phrase;collocationt;own statement;applicants of higher education
Issue Date: 2020
Series/Report no.: Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах;Вип. 69, т. 2 (С. 187-191)
Abstract: UK: Статтю присвячено вивченню ефективних способів залучення здобувачів вищої освіти до вивчення іноземної мови. Відзначено, що як проблеми для спілкування на занятті іноземною мовою можуть виступати власні психологічні бар’єри здобувача, неможливість висловити свою думку засобами мови, страх перед поразкою, труднощі з розумінням мови на слух. Доведено, що зняття психологічних бар’єрів може бути досягнуто методами використання елементів рольових ігор. Визначено, що для формування комфортної психологічної атмосфери здобувач вищої освіти повинен бути впевненим у своїх знаннях, відчувати підтримку викладача, розуміти сенс завдання і кінцеву мету. Для реалізації цієї мети викладач має зняти труднощі, з якими зустрічається здобувач вищої освіти на занятті з іноземної мови. Необхідно усвідомлювати, що здобувачу складно мислити іноземною мовою, правильно будувати речення, ставити запитання, розуміти мову викладача та інших здобувачів. Стаття пропонує розглянути частину заняття з англійської мови, спрямовану на поетапне доведення здобувача вищої освіти до участі в елементах рольових ігор, вільного спілкування у межах заданої тематики, проявлення творчості та креативності. Запропонована схема введення лексичного матеріалу дозволяє досягнути поставлених цілей заняття. В процесі дослідження було виявлено, що наступна схема заняття «слово – словосполучення – сталий вираз – стверджувальне речення – мовні опори – власне висловлювання» допомагає здобувачам вищої освіти з різним рівнем знань досягнути успіху на занятті, бути в змозі оперувати лексичними одиницями, вільно будувати речення, позбавитися страху говоріння іноземною мовою. Здобувач спочатку оперує словом, згодом до нього додається ще одне для утворення словосполучення, що допомагає здобувачу розуміти, як діє схема побудови словосполучення. На наступному етапі здобувачу пропонуються сталі вирази та утворення з ними речень. Для включення здобувача у елементи рольових ігор та знаття труднощів пропонуються мовні опори, які надалі допомагають створити власне висловлювання. Автором надаються лексичні вправи, які підтверджують вірність схеми і дозволяють зрозуміти зміст викладеної методики. Наводяться приклади елементів рольових ігор та надаються ситуативні завдання. Автор надає приклад з відкритого заняття з англійської мови. EN: The article is devoted to the effective ways of attracting higher education applicants to the studying of foreign language. It is noted that the problems of communication in the foreign language lesson can form own psychological barriers of applicants, the inability to express their thoughts through language, fear of mistakes problems in understanding English speech without text support. It is proved that the removal of the psychological barriers can be achieved by methods of using role-playing games elements. It was determined that for the creation of comfortable psychological atmosphere higher education applicant should be confident in their knowledge and feel the teacher’s support, understand the meaning of the task and the ultimate goal. To implement this goal the teacher needs to remove the difficulties faced by the applicant of higher education while studying a foreign language. It is necessary to realize that the applicant of higher education has difficulties trying to think in a foreign language, form sentence structure correctly, ask questions, and understand teachers and other applicants. The article offers to consider the part of the English lessons, aimed at the gradual involving of the higher education applicant to participating in the role-playing elements, free communication within a given theme and development of creativity. The proposed scheme of lexical material introduction allows to achieve the goals of the lesson. In the study, it was found that the following scheme of study “word– phrase – collocation – the affirmative sentence – language support – actual statements” helps the higher education applicants with different levels of knowledge to achieve success in class, to be able to operate with lexical units freely, to build sentences, to get rid of fear of speaking foreign language. Firstly, the applicant operates the one word, then, adding to it another for the formation of phrases that helps the applicant to understand how the scheme of phrases construction works. In the next step the phrases and collocations for building affirmative sentences are suggested. For inclusion the applicant in the role-playing elements and removal of difficulties the language supports are offered. The author includes vocabulary exercises, confirming the fidelity of the scheme and allowing to understand the meaning of the methods. Examples of elements of role-playing and situational tasks are provided.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/11060
Appears in Collections:кафедра Іноземні мови

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Кравец статья в фаховом журнале.pdf224.42 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.