ТАВРІЙСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ
АГРОТЕХНОЛОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ДМИТРА МОТОРНОГО
Tsatu logo DMYTRO MOTORNYI
TAVRIA STATE
AGROTECHNOLOGICAL UNIVERSITY
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/10444
Title: Інтереси суб’єктів ринку плодово - ягідної продукції Півдня України
Other Titles: Interests of fruit and berry market entities products of the South of Ukraine
Authors: Колокольчикова, Ірина Володимирівна
Колокольчикова, Ирина Владимировна
Kolokolchykova, Iryna
Keywords: суб’єкти ринку
підприємство
ринок
попит
пропозиція
кон’юнктура ринку
споживач
The subjects of the market
enterprise
market
demand
supply
market conditions
consumer
Issue Date: 2019
Series/Report no.: Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного (економічні науки);№ 1 (39) (С. 254-262)
Abstract: UK: Розглянуто інтереси суб’єктів ринку плодово – ягідної продукції як основних регуляторів функціонування ринку продукції, формування ринкового попиту та пропозиції, економічної ефективності підприємств, рівня споживання і ступеня задоволення продукцією потенційних клієнтів. Надана кількісна оцінка діяльності юридичних та фізичних осіб за видами економічної діяльності та організаційно – правовими формами господарювання. Проведено аналіз сучасного стану суб’єктів підприємництва областей Півдня України. Окреслено коло проблем підприємств, з якими стикаються останні на ринку плодово – ягідної продукції. Визначена роль споживачів у формуванні ринкового попиту. Результатом дослідження інтересів суб’єктів ринку плодово – ягідної продукції є встановлення ролі виробників, переробників, посередників та інших суб’єктів у формування ринкової пропозиції та споживачів - у визначенні ринкового попиту. EN: Abstract. Setting objectives. Subjects of the market of fruit and berry products of the South of Ukraine are the main regulators of economic efficiency of economic entities and the level of consumption, meeting the needs of potential consumers. The size of the market supply depends on the number of enterprises that are engaged in the production of fruits and berries. Processing enterprises are market participants who buy products for further processing. They are regular customers, but significantly affect the level of the purchase price. Retail trade affects the increase in the selling price, which can lead to a decrease in demand. Potential consumers buy fruits and berries based on their needs, but the level of consumption is very low. Therefore, the purpose of the study is to analyze the interests of all market participants, their presence in the market, the problems of activity. This is necessary to find the optimal compromise existence of all market representatives among themselves. Objectives of the study: to determine the location of subjects of the market of fruit and berry production as the main regulators of functioning of the market; to provide a quantitative assessment of the activities of legal and natural persons in economic activities and legal forms of management; to analyze the availability of businesses in the South of Ukraine. To outline the problems enterprises faced the latest in the market fruit production; to establish the role of consumers in shaping the market demand and level of consumption of products; to draw conclusions about the influence of market actors on the formation of supply and demand. The purpose of the study: analysis of interests of economic entities of the market of fruit and berry products of the South of Ukraine. Research results. The main producers of fruit and berry products in Ukraine are agricultural enterprises, including farms and households. The greatest distribution in the production of fruits and berries is observed among households. But the latter have big problems with sales and presence on the market as an independent entity. Processing enterprises buy products at a low price. The lack of a sufficient number of service cooperatives prevents the creation of normal competitive conditions in the market for the formation of healthy supply and demand. The population consumes fruits and berries in insufficient quantities. Conclusions. On the market fruit production in the South of Ukraine from the main actors of the market, which are determined by market supply and demand there are farms of all categories, processors, retailers and consumers. The interests of each group are formed from the range of sales or purchase indicators. Thus, farms of all categories aim to sell more and at a higher price, however. At the same time, they encounter problems of competition among manufacturers for market capacity and their own segment. Processing enterprises act as monopolists in the purchase of certain types of products, as we are regular customers, but the prices are low. The network of intermediaries and trade enterprises by increasing the levels of the sales channel artificially increases the price of products, sometimes reducing the existing demand. And consumers, as the main regulators of demand, buy products for necessity, since the size of purchases depends on income, consumer necessity and prices for other products of the consumer basket.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/10444
Appears in Collections:кафедра Бізнес-консалтингу та міжнародного туризму

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
34.pdf318,08 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record   


Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.