ТАВРІЙСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ
АГРОТЕХНОЛОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ДМИТРА МОТОРНОГО
Tsatu logo DMYTRO MOTORNYI
TAVRIA STATE
AGROTECHNOLOGICAL UNIVERSITY
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/10426
Title: Функціональність механізму маркетингової діяльності та його інструментарій в системі інноваційного розвитку суб’єктів агробізнесу
Other Titles: The functionality of the marketing mechanism activities and its instruments in the system of agro business innovative development
Authors: Трусова, Наталя Вікторівна
Трусова, Наталья Викторовна
Trusova, Natalia
Якушик, І. Д.
Keywords: механізм маркетингової діяльності
інновації
аграрний маркетинг
суб’єкти агробізнесу
сільське господарство
mechanism of marketing activity
innovative development
agrarian marketing
subjects of agribusiness
agriculture
Issue Date: 2019
Series/Report no.: Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного (економічні науки);№ 1 (39) ( С. 88-95)
Abstract: UK: У статті розглянуто функціональність механізму маркетингової діяльності та його інструментарій, який забезпечує інноваційний розвиток суб’єктів агробізнесу, через специфічність модифікації засобів виробництва. Розкрито сутність інновацій як процесу. Доведено, що підвищення ефективності впровадження інновацій в господарський процес забезпечує функціональність механізму маркетингової діяльності суб’єктів, створює умови стабілізації конкурентоспроможності та додаткові індикатори позитивного економічного ефекту від задоволення споживчих потреб на ринку нововведень. Запропоновано методичний підхід до оцінки результативності механізму маркетингової діяльності. EN: The article deals with the functionality of the marketing mechanism and its tools, which provides innovative development of agribusiness entities, due to the specificity of modification of the means of production. The purpose of the mechanism of marketing activity as a holistic system of marketing tools, which ensure a regular process of rational behavior of agribusiness subjects and are constantly in a state of adaptation to market conditions of management in the external environment, is substantiated. The system of marketing tools defines the process of formation, organization, implementation and control of marketing activities, aimed at improving the performance of the subjects, their market stability, maximizing the coordination of the flexibility of functioning in the marketing environment. It is proved that in each functional subsystem of the mechanism of marketing activity there are indicators that act as key and most clearly demonstrate the real state of innovative development of the economic process of the subjects. Increasing the efficiency of introducing innovations into the economic process provides the functionality of the mechanism of marketing activity of the entities, creates conditions for stabilization of competitiveness and additional indicators of a positive economic effect of meeting consumer needs in the market of new introductions. Synthetic indicators have been developed for comprehensive diagnostics of economic stability of agricultural enterprises in the regions, taking into account the factors-symptoms of innovative development: gross regional product, demand for agricultural products, credit security, investments, innovations, new technologies, and price index market, financial capabilities of agribusiness entities. A methodological approach to the evaluation of the effectiveness of the mechanism of marketing activity is proposed.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/10426
Appears in Collections:кафедра Фінанси, банківська справа та страхування

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14.pdf395,86 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record   


Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.