Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/8708
Title: Принципи децентралізації в управлінні освітою
Other Titles: Principles of decentralization in education management
Authors: Застрожнікова, Ірина Володимирівна
Застрожникова, Ирина Владимировна
Zastrozhnikova, Iryna
Keywords: децентралізація;централізація;Міністерство освіти і науки;освіта;управління освітою;територіальна громада;decentralization;centralization;Ministry of Education and Science;education;education management;territorial community
Issue Date: 2019
Series/Report no.: Науковий вісник: державне управління;№ 2 (С. 59-65)
Abstract: UK: Визначено, що в процесі реформи децентралізації об’єднані територіальні громади мають дуже важливе стратегічне завдання – створення механізму управління освітою. Зазначено, що метою реформування освіти в умовах децентралізації є, в першу чергу, передача повноважень і відпо-відальності за управління освітою органам місцевого самоврядування і, безпосередньо, школам. Важливим аспектом впровадження децентралізації освітньої системи є вивчення принципів децентралізації в освіті. Передача повноважень і відповідальності за фінансування та управління освітою територіальним громадам є основним аспектом реформи. Децентралізований тип залишає більшість освітніх завдань органам місцевого самоврядування та основуэться на принципах, що кожен член громади (батько, вихователь, вчитель та викладач), як платник податків, сам вирішує освітні потреби дітей у місцевих спільнотах та школах і це стане поштовхом до покращення рівня освіти в закладах однієї громади. Встановлено, що принципи децентралізації в управлінні освітою базується на: фінансових мотивах, мотивах ефективності, політичних мотивах. Фінансовий аспект децентралізації освітньої системи в Україні є основним, адже далеко не всі громади наразі є спроможними. Головною метою ОТГ є скорочення витрат на утримання закладів освіти поряд із покращенням якості освітніх послуг. Для цього в Україні активно триває процес створення опорних шкіл. Проблема з невеликою кількістю учнів в малих містах та селах буде вирішуватись за допомогою такої оптимізації мережі шкільних закладів. Організація влади за рахунок децентралізації зменшує кількість прийняття рішень державою, передаючи деякі повноваження у вирішенні питань в окремих сферах регіональним органам влади, які не відносяться до виконавчої влади та не перебувають під її впливом. Децентралізація управління є одним з аспектів застосування в розвитку освіти євро-пейського досвіду. Перерозподіл функцій освітньою системою має великий вплив на покращення рівня вищої освіти в Україні та приближення її до європейського рівня освіти. Вважаємо, що децентралізацію в управлінні освітою можливо здійснити лише комплексно: між керівником освітньої установи і освітянами, між органами влади і споживачами освітніх послуг, між державою і громадянським суспільством, між державною виконавчою владою і місцевим самоврядуванням. EN: It has been identified that in the process of decentralization reform, united territorial communities have a very important strategic task - the creation of an educational management mechanism. It is stated that the purpose of reforming education under decentralization is first and foremost the transfer of powers and responsibility for managing education to local governments and directly to schools. An important aspect of the decentralization of the education system is the study of the principles of decentralization in education. The transfer of authority and responsibility for financing and managing education to territorial communities is a key aspect of reform. The decentralized type leaves most of the educational tasks to local governments and is based on the principle that each member of the community (parent, educator, teacher and teacher), as a taxpayer, alone addresses the educational needs of children in local communities and schools, and will be an impetus to improving the level of education in institutions of one community. It is established that the principles of decentralization in the management of education are based on: financial motives, efficiency motives, political motives. The financial aspect of the decentralization of the education system in Ukraine is fundamental, because not all communities are currently capable. The main objective of the CTA is to reduce the costs of maintaining educational institutions along with improving the quality of educational services. For this purpose, the process of establishing reference schools is actively ongoing in Ukraine. The problem of a small number of students in small towns and villages will be solved by such optimization of the school network. Decentralization of government diminishes the amount of decision-making by the state, delegating some powers in individual areas to nonexecutive and non-executive regional authorities. Decentralization of governance is one aspect of the application of European experience in the development of education. The redistribution of functions by the education system has a great influence on improving the level of higher education in Ukraine and bringing it closer to the European level of education. We believe that decentralization in the management of education can be accomplished only in complex: between the head of the educational institution and the educators, between the authorities and consumers of educational services, between the state and civil society, between the state executive power and local self-government.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/8708
Appears in Collections:Кафедра Публічне управління, адміністрування та право

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4.pdf168.86 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.