Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/19486
Title: Методичні аспекти викладання дисципліни «Алгоритмізація та програмування» у вищій школі
Other Titles: Methodological aspects of teaching the discipline “Algorithmization and programming” in a higher school
Authors: Шаров, Сергій Володимирович
Sharov, Sergii
Чернова, Ганна
Сіциліцин, Юрій Олександрович
Sitsylitsyn, Yurii
Chernova, Ganna
Keywords: програмування;алгоритмізація;програміст;методичні підходи;навчання;programming;algorithmization;programmer;methodical approaches;training
Issue Date: 2024
Citation: Шаров С. В., Чернова Г., Сіциліцин, Ю. О. Методичні аспекти викладання дисципліни «Алгоритмізація та програмування» у вищій школі // Молодь і ринок. 2024, № 3/223 .С. 56-60. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.299138
Abstract: UA: Стаття присвячена висвітленню структури дисципліни “Алгоритмізація та програмування”, огляду методичних підходів, що можуть бути використані під час її викладання. Зазначається, що викладання дисципліни має певні особливості, що пов’язані з формуванням у здобувачів освіти алгоритмічного стилю мислення, усвідомлення роботи програмних конструкцій та ін. Значна увага повинна приділятися практичним завданням, що пропонуються здобувачам освіти у межах окремих навчальних тем. При викладанні дисциплін з програмування необхідно заохочувати здобувачів освіти до активного та творчого виконання практичних завдань, підтримувати їх самостійність та бажання самовдосконалюватися. На лекційних та практичних заняттях доречно застосовувати засоби мультимедіа, що дозволять візуалізувати навчальний матеріал та зробити його більш зрозумілим. /// EN: The article is devoted to highlighting the structure of the discipline “Algorithmization and programming”, an overview of methodological approaches that can be used during its teaching. It is noted that the information society functioning has led to a steady demand for computer science specialists who possess the appropriate digital competencies. The discipline “Algorithmization and programming” can be considered a basic educational component in future software engineers’ training. The discipline’s teaching has certain features related to the formation of students’ algorithmic style of thinking, awareness of the software structures work, etc. The importance of choosing a programming language, which will be learned within the discipline and may affect the specialization of a future specialist, is emphasized. It has been found that various methodological approaches can be used to improve the quality of teaching programming disciplines. A great attention should be paid to the practical tasks offered to students within the limits of individual educational topics. They should be practic-oriented, gradually become more difficult as the program material is studied, provide various options for program implementation, and consider the level of training of the students of education. Students should be encouraged to solve practical tasks actively and creatively within teaching programming disciplines, supporting their independence and desire for self-improvement. For lectures and practical classes, it is appropriate to use multimedia tools that will allow visualization of the educational material and make it more understandable. In addition, alternative means of acquiring knowledge and forming professional programming competencies, such as mass open online courses, programming games, and others, can be used. In future work, it is planned to investigate the differentiated educational tasks possibilities and methods of their differentiation.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/19486
DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.299138
UDC: [372.8+0049]:378.14
Appears in Collections:Кафедра Комп'ютерні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sharov_metho.pdf841.31 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.