Вплив цифрової трансформації на конкурентоспроможність підприємств: аналіз відмінностей у бізнес-стратегіях
Вантажиться...
Дата
Автори
Бігун, В. В.
Йохна, М. А.
Тебенко, Віта Миколаївна
Bihun, V.
Yokhna, M.
Tebenko, Vita
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
ORCID
Видавець
Київ : Аудиторська фірма "Аналітик" спільно з Національною
академією внутрішніх справ України
Анотація
UA: У статті досліджено теоретичні аспекти цифрової трансформації, зокрема, вивчено та порівняно визначення «цифровізації»,
«цифрової трансформації» та «цифрової стратегії». Визначено переваги та недоліки цифрової трансформації для підприємств.
Встановлено основні причини, через які бізнес прагне інвестувати у нові технології. Охарактеризовано глобальний рейтинг
технологій цифрової трансформації та розкрито призначення найбільш популярних технологій. Досліджено успішні та невдалі
приклади впровадження цифрових стратегій. На основі поєднання аналізу релевантних наукових джерел та власних напрацювань
запропоновано підхід до поетапного впровадження цифрової стратегії. EN: The paper explored the theoretical aspects of digital transformation, in particular, explored and compared the definitions of "digitalization",
"digital transformation" and digital strategy. It was found that digital transformation, in contrast to digitization, is a broader concept,
because it involves not only a technological shift, but also the transformation of the operational process, business models, and the experience
of end users. The advantages and disadvantages of digital transformation for enterprises are determined. The main advantages are speeding
up processes and reducing the human factor, increasing productivity in quantitative and qualitative terms, reducing current costs.
Disadvantages are high risks during implementation and additional costs. The main reasons why businesses seek to invest in new
technologies have been explored. It has been proven that such a desire can depend not only on the desire of the company's management to
carry out digital transformations, but also on forced reasons. The global rating of digital transformation technologies is characterized and
the purpose of the most popular technologies is revealed. It is noted that in addition to the popularity of the technology itself, it is worth
considering the feasibility of its implementation in the activities of a specific company. Based on the analysis and combination of information
in literary sources with own works, an approach to the step-by-step implementation of a digital strategy was formed. This approach is
universal, because it can be adapted for individual companies. Successful and unsuccessful examples of digital strategies implemented by
well-known companies are studied. It was found that digital solutions can bring both significant advantages and cause the company to fail at
a certain stage or in a certain area.
Опис
Бібліографічний опис
Бігун В. В., Йохна М. А., Тебенко В. М. Вплив цифрової трансформації на конкурентоспроможність підприємств: аналіз відмінностей у бізнес-стратегіях. Щомісячний інформаційно-аналітичний журнал : Економіка. Фінанси. Право. Київ : ТОВ Міжнародний бізнес центр, 2023. №10. С. 52-57.