Market power and competitive policy on the market of tourism services insurance.
Вантажиться...
Дата
Автори
Suslikov, А.
Sirenko, O.
Karman, S.
Pochernina, Nataliia
Почерніна, Наталя Вікторівна
Zakharchenko, O.
Vasylchenko, O.
Васильченко, Олена Олегівна
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
ORCID
Видавець
Анотація
EN : Man’s desire for self-development through knowledge of the world, the
realization of his right to rest are manifested in tourism. The development of tourism is also
facilitated by globalization and international integration, visa liberalization with individual
countries, as well as international economic and political unions. An effective tool for minimizing
risks in tourism is insurance. Despite the long period of forming, the market of travel insurance in
Ukraine still does not meet international standards, occupies a small place in the system of
insurance services. The purpose of this study is the analysis of concentration on the market of
tourist services insurance in Ukraine. The state and tendencies of concentration in the market of
travel insurance in Ukraine are analyzed. Lorentz’ concentration curves in the market of medical
expenses insurance are constructed. It has been shown that insurance in the market of medical
expenses is essential for the development of tourism in Ukraine, especially outbound. In this system
of provided insurance services the quality of tourist services should come first, which can be
achieved only under conditions of perfect competition, state regulation and implementation of
international insurance standards. It has been established that during 2014—2020 there were
processes of increasing the market power of insurance companies, an oligopoly is formed with four
or six main players. It has been shown that the leaders of insurance in the market of tourist services
are large insurance companies with foreign capital, operating at the international level. Their
gradual concentration in recent years indicates the improvement of the institutional framework of
tourist insurance, and the increase in insurance premiums and insurance payments indicates the
restoration of confidence of Ukrainians in insurers.////////// UA : Прагнення людини до саморозвитку через пізнання світу, реалізація його
права на відпочинок знаходять свій прояв у туризмі. Розвиткові туристичної діяльності
також сприяють глобалізація й міжнародна інтеграція, лібералізація візових режимів як з
окремими країнами, так і міжнародними економічними й політичними союзами. Дієвим
інструментом мінімізації ризиків у туризмі є страхування. Незважаючи на тривалий період
становлення, ринок страхування туристичних послуг в Україні й донині не відповідає
міжнародним стандартам, займає незначне місце в системі страхових послуг. Метою
дослідження є аналіз концентрації на ринку страхування туристичних послуг в Україні.
Проаналізовано стан і тенденції концентрації на ринку страхування туристичних послуг в
Україні. Побудовано криві Лоренца концентрації на ринку страхування медичних витрат.
Показано, що страхування на ринку медичних витрат має істотне значення для розвитку
туризму в Україні, особливо виїзного. У цій системі надаваних страхових послуг на перше
місце має виходити якість обслуговування туристів, чого можна досягти тільки за умов
досконалої конкуренції, державного регулювання й впровадження міжнародних стандартів
страхової діяльності. Установлено, що протягом 2014—2020 рр. відбуваються процеси
нарощення ринкової влади страхових організацій, формується олігополія з чотирма —
шістьма основними гравцями. Показано, що лідерами страхування на ринку туристичних
послуг є великі страхові компанії з іноземним капіталом, що здійснюють свою діяльність на
міжнародному рівні. Їхня поступова концентрація протягом останніх років вказує на
удосконалення інституціональних засад страхування туристів, а збільшенням обсягів
страхових премій і страхових виплат — свідчить про відновлення довіри українців до
страховиків.
Опис
Ключові слова
Бібліографічний опис
Market power and competitive policy on the market of tourism services insurance. // Financial and credit activities: problems of theory and practice 2021 № 6 (41) p. 238-249.