Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/15704
Title: Інфо-медійна грамотність для освітян: огляд онлайн курсів на платформі Prometheus
Other Titles: Information and media literacy for teachers: overview of online courses on the Prometheus platform
Authors: Шарова, Тетяна Михайлівна
Шарова, Татьяна Михайловна
Sharova, Tetiana
Шаров, Сергій Володимирович
Шаров, Сергей Владимирович
Sharov, Sergii
Keywords: онлайн освіта;медіаграмотність;інформація;масові відкриті онлайн курси;платформа Prometheus;online education;media literacy;information;mass open online courses;Prometheus platform
Issue Date: 2020
Series/Report no.: Молодий вчений;9.1(85.1) (С. 132–135)
Abstract: UK: Стаття присвячена огляду структури та освітнього контенту онлайн курсів з медіа грамотності на платформі Prometheus. Виявлено, що уявлення про реальний світ споживач часто формує за допомогою засобів масової інформації. Однак не завжди запропонована йому інформація є правдивою, що негативно впливає на думки та поведінку споживача. Тому реалії інформаційного суспільства актуалізують потребу в набутті спеціальних компетентностей, пов’язаних з критичним ставленням до інформації. Зазначається, що сучасна людина повинна вміти шукати потрібну інформацію, розпізнавати фейки, бути стійким до маніпулятивних впливів. Одним із засобів реалізації медіаосвіти є платформи масових відкритих онлайн курсів. У статті здійснюється огляд трьох курсів, описується структура онлайн курсів та аналізується їх освітній контент. EN: The article is devoted to an overview of the structure and educational content of online courses on the Prometheus platform, which used for increasing level of info-media literacy of users.It is noted that the rapid technological and information development of society increases the ability of society to exchange information between participants in communication, the formation of new relationships between users, access to large amounts of data. It was found that the consumer often forms an idea of the real world with the help of the media. However, the information offered to him is not always true, which has negative influence to thoughts and behavior of the consumer. Therefore, the realities of the information society actualized purpose for acquiring special competencies related to a critical attitude to information. Modern man must be able to search for the necessary information, recognize fakes, be resistant to manipulative influences.Media education helps to solve the problem of increasing the level of media literacy among consumers of information. It was found that this category is a necessary component of the educational process in higher education, is implemented through appropriate technologies and tools, training and electronic educational resources.One of the means of media education is the platform of mass open online courses. It was found that Ukrainian-language educational platforms provide the principle of open education, are free and accessible to any user.The article reviews three media literacy courses on the Prometheus online platform. Describes the structure and analyzes the educational content of the courses «Media Literacy: Practical Skills», «Media Literacy for Educators», «Access to Public Information: from A to Z». It is noted that they all contain different educational material, provide testing, viewing video lectures lasting 5-15 minutes, have the same navigation bar. After successfully passing the tests for each of the courses, you can get an electronic certificate.In the future, we expect to obtain and analyze empirical data on the impact of online media literacy courses on the level of info-media literacy of higher education students.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/15704
DOI: 10.32839/2304-5809/2020-85.1-27
Appears in Collections:кафедра Суспільно-гуманітарні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sharova_sharov_2020_132.pdf231.19 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.