Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/15631
Title: Формування соціальної відповідальності в економічному механізмі реалізації соціального капіталу підприємства
Other Titles: Formation of social responsibility in the economic mechanism of realization of social capital of the enterprise
Authors: Грицаєнко, Микола Ігорович
Грицаенко, Николай Игоревич
Hrytsaienko, Mykola
Keywords: соціальний капітал;соціальна відповідальність;інституційний підхід;інтегральний індикатор соціальної відповідальності;нефінансові звіти підприємств;social capital;social responsibility;institutional approach;integrated indicator of social responsibility;non-financial reports of enterprises
Issue Date: 2021
Series/Report no.: Науковий вісник Одеського національного економічного університету;№ 7-8 (284-285) (С. 130-142)
Abstract: UK: Метою статті є визначення впливу економічного механізму реалізації соціального капіталу підприємства на формування його соціальної відповідальності. У процесі дослідження використано діалектичні методи пізнання процесів і явищ, монографічний метод (опрацювання наукових доробок з питань розвитку соціальної відповідальності підприємств), емпіричний метод (комплексна оцінка стану об’єкта дослідження), абстрактно-логічний (теоретичні узагальнення та формулювання висновків). У статті надана авторська дефініція соціальної відповідальності підприємства, а також наведена класифікація її видів. Проведена оцінка сучасного стану впровадження соціальної відповідальності іноземними та вітчизняними підприємствами, побудована математична модель впливу факторів на її оцінку. Розраховані інтегральні індикатори соціальної відповідальності для сукупності суб’єктів підприємництва різних розмірів в окремих видах економічної діяльності, розглянуті приклади реалізації заходів внутрішньої та зовнішньої соціальної відповідальності в провідних компаніях, що функціонують на українському ринку. Виявлений зв'язок соціальної відповідальності підприємства з механізмом реалізації його соціального капіталу, а також запропоновані інституціональні перетворення для його накопичення та ефективного використання. EN: The purpose of the article is to determine the impact of the economic mechanism of realization of social capital of the enterprise on the formation of its social responsibility. The research used dialectical methods of cognition of processes and phenomena, monographic method (elaboration of scientific works on the development of social responsibility of enterprises), empirical method (comprehensive assessment of the object of research), abstract-logical (theoretical generalizations and conclusions). Based on the study of literary sources, the author's definition of the theoretical essence of social responsibility of the enterprise as one of the institutions of sustainable economic development is given. To reveal the versatility and complexity of the object of study, the classification of types of social responsibility by levels of economic system, concepts, levels of responsibility and direction. An assessment of the current state of implementation of social responsibility by foreign and domestic enterprises. A mathematical model of social responsibility of the world's leading companies is built to determine the quantitative impact of certain factors on its rating. To be able to identify shortcomings, as well as adjust the relevant activities of enterprises, integrated indicators of social responsibility are calculated for a set of business entities of different sizes in certain types of economic activity. Examples of implementation of measures of internal and external social responsibility in the leading companies operating in the Ukrainian market are considered. The connection of social responsibility of the enterprise with the mechanism of realization of its social capital which defines public interests of interested parties from implementation of its principles, and also causes ways of attraction of resources necessary for this purpose is revealed. Institutional transformations in the field of social responsibility of the enterprise are identified, which have an impact on the accumulation and efficiency of direct use of social capital, which encourages further research of the conceptual foundations of its formation and functioning.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/15631
DOI: 10.32680/2409-9260-2021-7-8-284-285-130-142
Appears in Collections:кафедра Підприємництво, торгівля та біржова діяльність

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hrytsaienko_M.I._1.pdf789.45 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.