Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/15418
Title: Стратегічне управління та формування позитивного іміджу суб’єктів господарювання
Other Titles: Strategic management and formation of positive image of business entities
Authors: Колокольчикова, Ірина Володимирівна
Колокольчикова, Ирина Владимировна
Kolokolchykova, Iryna
Keywords: стратегічне управління;моделі стратегічного планування;суб’єкти господарювання;конкурентні переваги;імідж підприємства;ринок;стратегическое управление;модели стратегического планирования;субъекты хозяйствования;конкурентные преимущества;имидж предприятия;рынок;strategic management;strategic planning models;business entities;competitive advantages;company image;market
Issue Date: 2021
Series/Report no.: Інфраструктура ринку;Вип. 56 (С. 67–70)
Abstract: UK: У статті розглянуто підходи до стратегічного управління та планування діяльності суб’єктів господарювання. Обґрунтовано необхідність стратегічного управління для досягнення економічних результатів суб’єктів господарювання на всіх рівнях – від держави до підприємства та окремих стратегічних одиниць. Виділено, що для кожного суб’єкта господарювання є свої цілі та завдання, тому й моделі стратегічного планування відрізняються. Запропоновано оціночні показники базових моделей стратегічного планування. Установлено, що результативність роботи суб’єктів господарювання залежить і від терміну дії підприємства, і від його виробничого потенціалу. Наведено ключові аспекти результативності використання моделей стратегічного планування та напрями реалізації стратегічного управління. Узагальнено, що більшість результатів спрямовано на підвищення прибутковості суб’єктів господарювання, створення нових або розширення існуючих сегментів ринку. Обґрунтовано важливість створення конкурентних переваг як складника формування позитивного іміджу підприємства та залучення інвестицій у розвиток бізнесу. RU: В статье рассмотрены подходы к стратегическому управлению и планированию деятельности субъектов хозяйствования. Обоснована необходимость стратегического управления для достижения экономических результатов субъектами хозяйствования на всех уровнях – от государства до предприятия и отдельных стратегических единиц. Выделено, что для каждого субъекта хозяйствования есть свои цели и задачи, поэтому и модели стратегического планирования отличаются. Предложены оценочные показатели базовых моделей стратегического планирования. Установлено, что результативность работы субъектов хозяйствования зависит и от срока работы предприятия, и от его производственного потенциала. Приведены ключевые аспекты результативности использования моделей стратегического планирования и направления реализации стратегического управления. Отмечено, что большинство результатов нацелено на повышение прибыльности субъектов хозяйствования, создание новых или расширение существующих сегментов рынка. Обоснована важность создания конкурентных преимуществ как обоснование формирования положительного имиджа предприятия и привлечения инвестиций в развитие бизнеса. EN: This article reviews the approaches of strategic management and planning of activities of economic entities. The necessity of strategic management for achieving economic results of state management entities at all levels from the state to the enterprise and individual strategic units is substantiated. It is seen that for each subject of state management has its own goals and objectives, so the choice of models of strategic planning vary. The basic models are: a model for assessing "strategic gap" and its size; a model for analyzing the impact of market advantages; a model for creating competitive advantages of the product and the company itself; a model for creating a positive image; a model for planning, based on the size of the company. The evaluation indicators of basic models of strategic planning, most of which are: profit, profitability level. It is established that the efficiency of work of the state management subjects depends on the term of activity of the enterprise, and on its production potential. If the enterprise has a small size and term of work, then it uses the model of planning and achieves an increase in the main economic indicators. If the company is larger in size and has a long production experience, a lot of models can be used in strategic planning. Particular attention in conditions of fierce competition is given to the models of creating competitive advantages and positive image. These models of strategic planning are indispensable for maintaining market positions today. The results of their application are adoption of strategic managerial decisions concerning differentiation and diversification of production, steps for creation of positive image, development of social programs, improvement of partner relations with all market operators, branding. The key aspects of the effectiveness of using models of strategic planning and tensions of implementation of strategic management. As a result, it was found that most of the results are aimed at increasing profitability of economic entities, creating new or expanding the existing segments of the market. The importance of creation of competitive advantages as a constituent part of positive image of the enterprise and attraction of investments into business development was substantiated.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/15418
DOI: 10.32843/infrastruct56-11
Appears in Collections:кафедра Бізнес-консалтинг та міжнародний туризм

Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.