Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/15404
Title: Blended learning: modern educational trend in Ukraine
Authors: Sharov, Sergii
Шаров, Сергій Володимирович
Шаров, Сергей Владимирович
Hladkykh, Hanna
Гладких, Ганна Валеріївна
Гладких, Анна Валерьевна
Sharova, Tetiana
Шарова, Тетяна Михайлівна
Шарова, Татьяна Михайловна
Keywords: blended learning;high school;students;ICT;смешанное обучение;высшая школа;студенты;ИКТ;змішане навчання;вища школа;студенти;ІКТ.
Issue Date: 2021
Publisher: СумДПу
Series/Report no.: Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: наук. журнал;№1 (105) (С. 295-305)
Abstract: The article considers the possibilities and advantages of distance learning, analyzes the means of ICT to ensure blended learning in the system of higher education. General scientific methods of analysis, synthesis and generalization of scientific literature have been used. It is noted that implementation of the educational activities in the information society and the need to continue the informatization of education has caused the advent of new learning technologies. Blended learning combines the positive properties of traditional learning, e-learning, m-learning and avoids the disadvantages of these technologies. It has been found that the effectiveness of the introduction of blended learning in the higher education process depends on a number of didactic principles and factors. It is based on the use of various software. In the future, it is planned to explore in more detaile the software possibilities to support the blended learning. В статье рассматриваятсѐ возможности и преимущества дистанционного обучения, осуществляется анализ средств ИКТ для обеспечения смешанного обучения в высшей школе. Были использованы общенаучные методы анализа, синтеза и обобщения научной литературы. Отмечается, что реализация образовательной деятельности в условиях информационного общества и необходимости продолжения информатизации образования вызвала появление новых технологий обучения. Смешанное обучение сочетает положительные свойства традиционного обучения, e-learning, m-learning и избегает недостатков этих технологий. Установлено, что эффективность внедрения смешанного обучения в образовательный процесс высшего учебного заведения зависит от ряда дидактических принципов и факторов. Оно основано на использовании разнообразного программного обеспечения. В перспективе предполагается более детально исследовать возможности программного обеспечения для поддержки смешанного обучения. У статті розглядаяться можливості та переваги дистанційного навчання, особливості його організації, здійсняються аналіз засобів інформаційно-комунікаційних технологій для забезпечення змішаного навчання у вищій школі. Були використані загальнонаукові методи аналізу, синтезу та узагальненн наукової літератури. Зазначаються, що реалізація освітньої діяльності в умовах інформаційного суспільства та необхідність продовження інформатизації освіти викликала появу нових технологій навчання. Виявлено, що blended learning ю перспективним напрямом упровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітня діяльність. Сьогодні змішане навчання стало основним засобом реалізації освіти в карантинних умовах, які викликані вірусом COVID-19. Воно поюдную позитивні властивості elearning, m-learning та уникаю недоліків цих технологій. Виявлено, що змішане навчання дозволить зробити освітній процес більш відкритим та прозорим, заохотити студентів до самостійної навчальної діяльності, підвищити рівень інформаційної культури викладачів та студентів, підготувати їх до професійної діяльності в умовах інформаційного суспільства.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/15404
DOI: 10.24139/2312-5993/2021.01/295-305
Appears in Collections:Кафедра Комп'ютерні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sharov_blended_2021.pdf956.24 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.