Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/14982
Title: Диференціація освітнього процесу як педагогічна проблема
Other Titles: Differentiation of the educational process as a pedagogical problem
Authors: Шаров, Сергій Володимирович
Шаров, Сергей Владимирович
Sharov, Sergii
Гладких, Ганна Валеріївна
Гладких, Анна Валерьевна
Hladkykh, Hanna
Keywords: диференціація навчання;особистісно-орієнтований підхід;освіта;варіативність;differentiation of education;person-centered approach;education;variability
Issue Date: 2021
Series/Report no.: Актуальні питання гуманітарних наук;№ 36, т. 3 (С. 285-289)
Abstract: UK: У статті проаналізовано значення та сутність диференціації навчання, здійснено аналіз поняття «дифе ренціація» та суміжних з ним понять. Зазначається, що диференціація освітнього процесу дає можливість ефективно забезпечити особистісно орієнтований підхід у навчанні, посилити мотивацію здобувачів освіти. Проаналізовані поняття «диференціація», «диференційований підхід» та «диференційоване навчання». З’ясовано, що сутність цих понять полягає у врахуванні індивідуальних (навчальних, психологічних та ін.) особливостей здобувачів освіти, передбачає розподіл учнів/студентів на групи для максимального врахування їхніх інтересів, диференціацію елементів та змісту освіти на основі певних критеріїв. Висвітлено підходи до диференціації елементів освітнього процесу. Диференціацію можна здійснювати на макро-, мезота мікрорівні. Вона буває зовнішня та внутрішня, елективна та селективна. Зазначається, що диференціація навчання здійснюється у різних напрямах. Зокрема, можна змінювати зміст освіти за сталих форм та методів навчання. З іншого боку, можна змінювати методику викладання за сталих обсягів навчального контенту. Висвітлено основні напрями диференціації навчальних завдань за допомогою зміни складності завдань та дозованої допомоги здобувачам освіти. Ефективність упровадження диференційованого навчання в освітній процес повинна передбачати дотримання певних умов. Виявлено, що для реалізації диференційованого навчання всередині академічної групи слід здійснювати розподіл на невеликі групи на основі моніторингу індивідуальних особливостей здобувачів освіти. Також необхідно проводити постійне оцінювання навчальних досягнень здобувачів. Велике значення має готовність викладача/вчителя до організації диференційованого навчання. У подальших дослідженнях передбачається вивчити вплив диференціації навчання на ефективність організації самостійної роботи здобувачів освіти. EN: The article analyzes the meaning and content of learning differentiation, reviews the concept of “differentiation” and related concepts. It is noted that the differentiation of the educational process provides an opportunity to ensure effectively a person-centered learning approach and to increase the motivation of students. The concepts of “differentiation”, “differentiated approach” and “differentiated learning” have been analyzed. It has been found that the essence of these concepts is to take into account the individual (educational, psychological, etc.) characteristics of students and it involves dividing students into groups to maximize their interests, differentiation of elements, and content of education based on certain criteria. Approaches to differentiation of the educational process elements have been covered. Differentiation can be performed at the macro-, meso- and microlevels. It is external and internal, elective and selective. It is noted that the differentiation of training is carried out in different directions. In particular, it is possible to change the content of education with sustainable forms and methods of teaching. On the other hand, it is possible to change the method of teaching with constant amounts of educational content. The main directions of educational task differentiation by changing the complexity of tasks and limited assistance to students are highlighted. The effectiveness of differentiated learning introduction in the educational process must provide certain conditions compliance. It has been revealed that the implementation of differentiated learning within the academic group should include dividing into small groups based on monitoring the individual characteristics of students. It is also necessary to conduct a continuous assessment of applicants’ academic achievements. The readiness of a teacher/lecturer to organize differentiated learning is important. Further research expects the investigation of the learning differentiation impact on the effectiveness of the organization of students’ independent work.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/14982
Appears in Collections:Кафедра Комп'ютерні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sharov_gladkikh_2021.pdf305.39 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.