Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/13280
Title: Формування ринкового попиту та пропозиції на ринку плодово – ягідної продукції
Other Titles: Формирование рыночного спроса и предложения на рынке плодово-ягодной продукции
Formation of market demand and supply in the market of fruit and berry products
Authors: Колокольчикова, Ірина Володимирівна
Колокольчикова, Ирина Владимировна
Kolokolchykova, Iryna
Keywords: ринок;кон’юнктура ринку;попит;пропозиція;потенційні споживачі;якість;конкурентоспроможність продукції;рынок;конъюнктура рынка;спрос;предложение;потенциальные потребители;качество;конкурентоспособность продукции;market;market conditions;demand;supply;potential consumers;quality;competitiveness of products
Issue Date: 2019
Series/Report no.: Вчені записки ТНУ ім. В. І. Вернадського;Т. 30 (69) (С. 24-29)
Abstract: UK: У статті проаналізовано вплив попиту і пропозиції на формування ціни та розвиток галузі садівництва. Встановлено, що основний вплив на купівельну спроможність чинить індивідуальний попит покупця та кількість споживачів. Визначено та оцінено фактори впливу, які формують розміри ринкового попиту та пропозиції. Сформовано авторський підхід до групування складників, що формують ринковий попит та пропозицію на плодово-ягідну продукцію. Розкрито зміст складників попиту та пропозиції, виділено найбільш впливові чинники. Встановлено, що ринкова пропозиція залежить від загальних тенденцій на національному та міжнародному ринках плодово-ягідної продукції. Обґрунтовано важливість та необхідність застосування запропонованої систематизації з метою подальшого аналізу, якісної та кількісної оцінки складників попиту та пропозиції в розрізі стратегічного розвитку галузі. RU: В статье проанализировано влияние спроса и предложения на формирование цены и развитие отрасли садоводства. Установлено, что основное влияние на покупательную способность оказывают индивидуальный спрос покупателя и количество потребителей. Определены и оценены факторы влияния, которые формируют размеры рыночного спроса и предложения. Сформирован авторский подход к группировке составляющих, формирующих рыночный спрос и предложение на плодово-ягодную продукцию. Раскрыто содержание составляющих спроса и предложения, выделены наиболее влиятельные факторы. Установлено, что рыночное предложение зависит от общих тенденций на национальном и международном рынках плодово-ягодной продукции. Обоснована важность и необходимость применения предложенной систематизации с целью дальнейшего анализа, качественной и количественной оценки составляющих спроса и предложения в разрезе стратегического развития отрасли. EN: Fruit and berry producers operate in a highly competitive market. Supply and demand reflects the state of the market and affects the efficiency of enterprises. Therefore, the analysis of the factors that form the market demand and market supply for fruits and berries is relevant for the study, is of great importance. The main methods of research are monographic, which makes it possible to study the phenomenon in the chronological plane. Thanks to the graphical method, the analysis of the factors that form the market demand and supply are reduced to a logical structure. This makes it possible to use the method of system and complex analysis of components, to assess their impact. The paper presents a vision of supply and demand in the market of fruits and berries in terms of their components and content. In the course of the research, the market demand is analyzed, which factors influence the most, what are the causes and consequences of the quantitative assessment of demand. The factors that form the market demand for fruit and berry products, and have the greatest impact, in our opinion are: individual demand, the number of consumers, consumption time and motivational mechanisms of the consumer. Individual demand is formed at potential buyers taking into account their culture of consumption. The level of purchasing power is influenced by the price and income of the consumer. The essence of motivational mechanisms that affect the purchase of products. Results behavior subjects of the market of fruit and berries is justification of actions, theories, concepts and assumptions of the theory of marginal utility, law of equal marginal utility, the concept of indifference curves, the theory of reaction to an irritant, the theory of knowledge. Analysis the supply is proposed not only taking into account the components, but also taking into account external influences. The main external influence is exerted by the national economy and the international market. Market supply factors are divided into blocks: production, market, economic and organizational. Taking into account domestic and global trends in supply and demand of fruits and berries, producers of products form their own range, change production technologies, and update varieties. The result of the study is the proposed approach to the systematization and grouping of factors that form the market demand and supply of fruit and berry products, determine the strengths and weaknesses of both the consumer and the manufacturer. Grouping and allocation of factors is necessary for successful strategic planning of enterprises and the industry as a whole.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/13280
Appears in Collections:кафедра Бізнес-консалтинг та міжнародний туризм

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
16.pdf195.84 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.