Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/13267
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКолокольчикова, Ірина Володимирівна-
dc.contributor.authorКолокольчикова, Ирина Владимировна-
dc.contributor.authorKolokolchykova, Iryna-
dc.date.accessioned2021-03-15T13:10:41Z-
dc.date.available2021-03-15T13:10:41Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/13267-
dc.description.abstractUK: У статті привернута увага до того, що рівень попиту на плодово-ягідну продукцію відрізняється у жителів міст та сільської місцевості. Проаналізовано останні дослідження науковців з приводу мотиваційних механізмів прийняття рішення про покупку продукції, а також наявних моделей поведінки споживачів на ринку. Встановлено, що основними чинниками, які або стимулюють, або стримують покупців у купівлі запланованого обсягу продукції, є наявність виробленої продукції у власних підсобних господарствах та рівень доходів. Це є визначальним фактором, що зумовлює зміст запропонованої категорії «фактор сільської місцевості» та інтегрального показника. Побудовано модель поведінки споживачів (сільських жителів). Згідно з розрахунком інтегрального показника готовності сільських жителів до купівлі продукції в областях Півдня України надано пояснення отриманих результатів. Змодельована поведінка споживачів – сільських жителів за умов реалізації песимістичного, реалістичного та оптимістичного сценаріїв розвитку подій. Визначено, що основними напрямами підвищення результатів отриманих сценаріїв є збільшення ділової активності та доходної частини бюджету сільських жителів. RU: В статье привлечено внимание к тому, что уровень спроса на плодово-ягодную продукцию отличается между жителями городов и сельской местности. Проанализированы последние исследования ученых по поводу мотивационных механизмов принятия решения о покупке продукции, а также существующих моделей поведения потребителей на рынке. Установлено, что основными факторами, которые или стимулируют, или сдерживают покупателей в покупке запланированного объема продукции, является наличие произведенной продукции в личных подсобных хозяйствах и уровень доходов. Это является определяющим фактором, обусловливающим содержание предложенной категории «фактор сельской местности» и интегрального показателя. Предложена модель поведения потребителей (сельских жителей). Согласно расчетам интегрального показателя готовности сельских жителей к покупке продукции по областям Юга Украины дано объяснение полученных результатов. Смоделировано поведение потребителей – сельских жителей в условиях реализации пессимистического, реалистического и оптимистического сценариев развития событий. Определено, что основными направлениями повышения результатов полученных сценариев является увеличение деловой активности и доходной части бюджета сельских жителей. EN: The conceptual basis for conducting research on consumer behavior in the market of fruit and berry products is to draw attention to the differences between buyers in cities and rural areas. Recent research by scientists on the motivational mechanisms of making a decision to buy products, as well as existing models of consumer behavior in the market, is analyzed. It is emphasized that in modern conditions, when forming demand for products, it is necessary to pay more attention not to economic factors, but to psychological, social and other motives. A model of consumer behavior at the village level is constructed. The category "rural factor" is defined, which distinguishes rural residents from other buyers as those who already have the minimum necessary set of products and buy only to supplement their needs. Economic indicators of the standard of living of rural residents, their business activity, income level and directions of expenditures on food are analyzed. The results of calculating an integral indicator that reflects the willingness of farmers to buy fruits and berries are presented. According to the results of the calculation, the readiness of rural residents to purchase fruit and berry products was studied for the regions of Southern Ukraine: Zaporozhe, Nikolayev, Odessa, and Kherson. 3 scenarios are presented: pessimistic, real, and optimistic. The pessimistic scenario takes into account that rural residents, when making a decision to buy products, rely most on the following selection criteria: whether there is such a product in their production, whether it can be obtained through exchange between farmers. A realistic scenario takes into account that there is a significant need for the product, there are appropriate funds for its purchase and in these conditions, and the purchase will be made in the planned amount. An optimistic scenario is the most favorable. It shows that a rural resident with the availability of monetary resources has the desire to buy products in the amount of more than planned, can make a repeat purchase. The latter scenario makes the level of readiness to buy fruits and berries in the city and in the village the same. Given the model prediction of consumer behavior with pessimistic, realistic and optimal scenario of development of events. It is determined that the main directions of improving the results of the obtained scenarios are to increase business activity and the revenue part of the budget of rural residents.uk
dc.language.isoukuk
dc.relation.ispartofseriesДержава та регіони;Вип. 2 (113) (С.50-54)-
dc.subjectмодель поведінкиuk
dc.subjectспоживачuk
dc.subjectринок плодово-ягідної продукціїuk
dc.subjectфактор сільської місцевостіuk
dc.subjectсценарій розвиткуuk
dc.subjectмодель поведенияuk
dc.subjectпотребительuk
dc.subjectрынок плодово-ягодной продукцииuk
dc.subjectфактор сельской местностиuk
dc.subjectсценарий развитияuk
dc.subjectbehavior modeluk
dc.subjectconsumeruk
dc.subjectmarket of fruit and berry productsuk
dc.subjectrural area factoruk
dc.subjectdevelopment scenariouk
dc.titleМодель поведінки споживача на ринку плодово – ягідної продукції: фактор сільської місцевостіuk
dc.title.alternativeModel of consumer behavior in the market of fruit and berry products: a factor of rural areasuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:кафедра Бізнес-консалтинг та міжнародний туризм

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7.pdf202.95 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.