Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/13076
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorШлеина, Людмила Ивановна-
dc.contributor.authorШлєіна, Людмила Іванівна-
dc.contributor.authorShlieina, Liudmyla-
dc.date.accessioned2021-02-15T13:09:55Z-
dc.date.available2021-02-15T13:09:55Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/13076-
dc.description.abstractRU: Во введении указан объект и предмет исследования, а также его цель – уточнение сущности формирования гендерной культуры и конкретизация его организационно-педагогических условий в деятельности заведений высшего аграрного образования. Рассмотрены подходы и конкретизировано понятие «формирование гендерной культуры» как процесса развития и саморазвития характеристик личности студента, определяющих способ оформления им собственной жизнедеятельности во всех сферах общественных отношений на основе эгалитарных ценностей и равноправия, происходящего под влиянием условий обучения и воспитания в высшей школе демократического общества. В основной части указано, что в педагогике условия понимаются как особенности организации педагогического процесса, которые обуславливают его результаты и объективно обеспечивают возможность их улучшения путем внедрения педагогами передовых образовательных методик, современных и инновационных технологий, реализации новой парадигмы образования, лучшего педагогического опыта и так далее. Организационно-педагогические условия объединяют группу целенаправленно сконструированных возможностей (содержания, методов и форм), связанных с организацией управления функционированием и развитием педагогических систем и процессов. Выделены и охарактеризованы организационно-педагогические условия формирования гендерной культуры студентов: 1) повышение гендерной компетентности преподавателей и, прежде всего, кураторов академических групп, путем организации методической работы; 2) формирование гендерно чувствительной среды высшего учебного заведения, основанной на принципах гендерного равенства и недискриминационности; 3) вовлечение и участие студентов во внеучебной деятельности, нацеленной на формирование гендерной культуры с акцентом на усвоении современных научных гендерных знаний как основы ценностного отношения к эгалитарным идеалам. Полученные результаты могут быть использованы в практике работы заведений высшего образования по формированию гендерной культуры студентов, организации методической работы с преподавателями и разработке ее методического обеспечения. EN: The introduction indicates the object and the subject of the study, as well as its purpose – to clarify the essence of forming a gender culture and the concretization of its organizational and pedagogical conditions in the activities of institutions of higher agricultural education. The approaches are examined and the concept of “forming a gender culture” is concretized as a process of development and self-development of the personality characteristics of a student, determining the way they draw up their own life activities in all areas of public relations based on egalitarian values and equality, which take place under the influence of the conditions of training and education in a higher school of a democratic society. The main part states that in pedagogy the conditions are understood as the features of the organization of the pedagogical process, which determine its results and objectively provide the opportunity to improve them by introducing advanced educational methods, modern and innovative technologies, the implementation of a new education paradigm, better pedagogical experience, and so on. Organizational and pedagogical conditions unite a group of purposefully designed opportunities (content, methods and forms) related to the organization of the management of the functioning and development of pedagogical systems and processes. The organizational and pedagogical conditions for the formation of the gender culture of students are highlighted and characterized: 1) increasing the gender competence of teachers and, above all, the curators of academic groups, by organizing methodological work; 2) the formation of a gender-sensitive environment of a higher educational institution based on the principles of gender equality and non-discrimination; 3) the involvement and participation of students in extracurricular activities aimed at forming a gender culture with an emphasis on the assimilation of modern scientific gender knowledge as the basis of a value attitude to egalitarian ideals. The results can be used in the practice of higher education institutions in forming a gender culture of students, the organization of methodological work with teachers and the development of its methodological support.uk
dc.language.isoruuk
dc.relation.ispartofseriesHumanitarian Balkan Research;Т. 4, № 3(9) (P. 35–39)-
dc.subjectгендерная культураuk
dc.subjectстуденты аграрных высших учебных заведенийuk
dc.subjectформирование гендерной культурыuk
dc.subjectпедагогические условияuk
dc.subjectорганизационно-педагогические условияuk
dc.subjectgender cultureuk
dc.subjectstudents of agricultural higher educational institutionsuk
dc.subjectthe formation of gender cultureuk
dc.subjectpedagogical conditionsuk
dc.subjectorganizational and pedagogical conditionsuk
dc.titleФормирование гендерной культуры студентов заведений высшего аграрного образования: сущность и организационно-педагогические условияuk
dc.title.alternativeFormation of gender culture of students of institutions of higher agricultural education: the essence and organizational and pedagogical conditionsuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:кафедра Суспільно-гуманітарні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1.pdf246.57 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.