Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/11752
Title: Social philosophical reflection of the individual legal education philosophy as the basis for the democratic society functioning
Other Titles: Соціально-філософська рефлексія філософії правового виховання особистості як основи функціонування демократичного суспільства
Социально-философская рефлексия философии правового воспитания личности как основы функционирования демократического общества
Authors: Nesterenko, Olena
Нестеренко, Олена Миколаївна
Нестеренко, Елена Николаевна
Oleksenko, Roman
Олексенко, Роман Іванович
Олексенко, Роман Иванович
Keywords: individual;law education;knowledge;justice;culture of law education;legal consciousness;goals of law education;особистість;правове виховання;знання;справедливість;культура правового виховання;правосвідомість;цілі правового виховання;личность;правовое воспитание;знание;справедливость;культура правового воспитания;правосознание;цели правового воспитания
Issue Date: 2020
Series/Report no.: Humanities Studies;Вип. 4 (81)(р. 165-181)
Abstract: EN: The actuality of the topic of scientific intelligence is due to the necessity to study the goals of legal education of society and the individual, as without these components the functioning of a democratic society and the existence of the legal state is not impossible. The goal of scientific research: social-philosophical reflection on the philosophy of law education as the basis of a democratic society, which is formed on the basis of legal norms and principles, on the legal and ethical culture of the individual as one of the main priorities of law education of socially active individuals in the democratization of modern society. The task of the research is: 1) to disclose the goals of law education as the basis for the formation of lawful behavior and the reflexion of the system of law education and "knowledge of law"; 2) to show the directions of the formation of the legal state and legal consciousness and to realize the reflexion of legal convictions of citizens, justice and responsibility; 3) to disclose the reflexion of legality, the need to follow legal prescriptions and solidarity with the law, as well as the reflexion of legal culture and law education as a condition for living in a legal society; 4) to realize the reflexion of law habits, legal skills and legal practices as personal qualities and the philosophy of the goals of law education of the individual as a basis for functioning of a democratic society. Methodology - methods of analysis and synthesis, abstraction, historical and logical, the transition from abstract to concrete, systematic and structural-functional analysis, which allowed for social philosophical understanding of the philosophy of law education as the basis of a democratic society, which is formed on the basis of legal norms and principles, on the legal and ethical culture of the individual. It was made a conclusion that the goals of law education are the formation of systems of legal knowledge, legal conviction, motives and habits of lawful, socially active behavior in accordance with the tasks of forming legal statehood in Ukraine. Of course, this list is not exhaustive and allows the possibility of some or other additions, but, in our opinion, it is correctly reflects the structure of legal consciousness, which consists of intellectual, emotional and volitional components. UK: Актуальність теми наукової розвідки обумовлена необхідністю дослідження цілей правового виховання суспільства та особистості, так як без цих складових не можливе функціонування демократичного суспільства та існування правової держави. Мета наукової розвідки: соціально- філософське осмислення філософії правового виховання як основи демократичного суспільства, що формується на правових нормах і принципах, на правовій та етичній культурі особистості як одного з основних пріоритетів правового виховання соціально активної особистості в умовах демократизації сучасного суспільства. Завдання дослідження: 1) розкрити цілі правового виховання як основи формування правомірної поведінки та рефлексію системи правового виховання та «знання права»; 2) показати напрями формування правової держави та правової свідомості та здійснити рефлексію правових переконань громадян, справедливості та відповідальності; 3) розкрити рефлексію законності, необхідності слідувати правовим приписам та солідарності з правом, а також рефлексію правової культури і правового виховання як умови жити у правовому суспільстві; 4) здійснити рефлексію правових навичок, правових вмінь та правових звичок як особистісних якостей та філософії цілей правового виховання особистості як основи функціонування демократичного суспільства. Методологія - методи аналізу і синтезу, абстрагування, історичного і логічного, переходу від абстрактного до конкретного, системного і структурно-функціонального аналізу, що дозволили здійснити соціально- філософське осмислення філософії правового виховання як основи демократичного суспільства, що формується на правових нормах і принципах, на правовій та етичній культурі особистості. Зроблено висновок, що цілями правового виховання є формування систем правових знань, правової переконаності, мотивів і звичок правомірної, соціально-активної поведінки відповідно до завдань формування правової державності в Україні. Звичайно, даний перелік не є вичерпним і припускає можливість тих чи інших доповнень, але, на нашу думку, він належним чином відображає структуру правосвідомості, яка складається з інтелектуальних, емоційних і вольових компонентів. RU: Актуальность темы научного исследования обусловлена необходимостью исследования целей правового воспитания общества и личности, так как без этих составляющих невозможно функционирование демократического общества и существования правового государства. Цель научного исследования: социально-философское осмысление философии правового воспитания как основы демократического общества, которое формируется на правовых нормах и принципах, на правовой и этической культуре личности как одного из основных приоритетов правового воспитания социально активной личности в условиях демократизации современного общества. Задачи исследования: 1) раскрыть цели правового воспитания как основы формирования правомерного поведения и рефлексию системы правового воспитания и «знание права»; 2) показать направления формирования правового государства и правового сознания и осуществить рефлексию правовых убеждений граждан, справедливости и ответственности; 3) раскрыть рефлексию законности, необходимости следовать правовым предписаниям и солидарности с правом, а также рефлексию правовой культуры и правового воспитания как условия жизни в правовом обществе; 4) осуществить рефлексию правовых навыков, правовых умений и правовых привычек как личностных качеств и философии целей правового воспитания личности как основы функционирования демократического общества. Методология - методы анализа и синтеза, абстрагирования, исторического и логического, перехода от абстрактного к конкретному, системного и структурно-функционального анализа, позволили осуществить социально философское осмысление философии правового воспитания как основы демократического общества, которое, в свою очередь, формируется на правовых нормах и принципах, на правовой и этической культуре личности. Сделан вывод, что целями правового воспитания является формирование систем правовых знаний, правовой убежденности, мотивов и привычек правомерного, социально-активного поведения в соответствии с задачами формирования правовой государственности в Украине. Конечно, данный перечень не является исчерпывающим и предполагает возможность тех или иных дополнений, но, по нашему мнению, он должным образом отражает структуру правосознания, которая состоит из интеллектуальных, эмоциональных и волевых компонентов.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/11752
Appears in Collections:Кафедра Публічне управління, адміністрування та право

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
209401-472007-1-PB.pdf458.28 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.