Сучасний стан державного регулювання освітніх новацій в Україні
Вантажиться...
Дата
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
ORCID
Видавець
Харків: Вид–во ХарРІ НАДУ «Магістр»
Анотація
UK: Досліджено стан та аспекти державного регулювання стратегічних новацій освіти, запланова-
них на 2020–2024 рр., проаналізовано стратегічні цілі освіти в Україні на зазначений період.
Для кожної цілі розглянуто критерії та показники ефективності, а також стратегічні цілі рефор-
мування всіх рівнів освіти в Україні: дошкільної, шкільної, професійної та вищої. Зазначено, що
основним стратегічним пріоритетом у дошкільній освіті є забезпечення доступу якомога більшої
кількості дітей до якісної дошкільної освіти. Основним завданням середньої шкільної освіти
визначено забезпечення високого рівня знань, самодостатності та креативності у випускників,
професійної освіти – підвищення її престижності та збільшення кількості закладів, що її на-
дають. Вища освіта має стати більш якіснішою та відповідати за майбутнє працевлаштуван-
ня випускників. Наголошено на необхідності проведення подальшого реформування освітньої
мережі у новостворених об’єднаних територіальних громадах, наведено результати аналізу
реформування освітньої мережі на прикладі Приазовської ОТГ Запорізької області. EN: The article investigates the state and aspects of state regulation of strategic education
innovations, planned for 2020–2024. The strategic goals of education in Ukraine for the given period
are considered and analyzed. Performance criteria and metrics are reviewed for each goal. The
strategic goals of reforming all levels of education in Ukraine are considered: preschool, school,
vocational and higher. It is noted that the main strategic priority in pre-school education is to ensure that
as many children as possible have access to quality early childhood education. The de ned strategy
for the development of education states that the MES envisages enrollment of 95% of children from
4 to 6 years of pre-school education, which is intended to stimulate the development of a network of
pre-school educational institutions, including private ones. The main objective of secondary school
education is to ensure a high level of knowledge, self-suf ciency and creativity among graduates.
Among the indicators of the effectiveness of a particular strategic goal, the MES points out: Ukraine’s
place in the international study of the quality of PISA education, improvement in reading, mathematics,
science and literacy, students’ motivation for learning. Concerning vocational education – the prestige
of vocational education in Ukraine should be increased and the number of institutions providing
it should be increased. Higher education should become better and be responsible for the future
employment of graduates. The necessity of further reformation of the educational network in the
newly formed united territorial communities is emphasized, an analysis of the reformation of the
educational network on the example of the Azov OTG of the Zaporizhzhya region is added, where the
decision on the ownership of the Azov settlement council of the support school and the reorganization
of small-scale school complexes was supported educational complexes I-III centuries. Schools I
degree with transportation of students 5-11 grades to the support school.