Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/17290
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorДемко, Валентина Сергіївна-
dc.contributor.authorСвиноус, І. В.-
dc.contributor.authorDemko, Valentyna-
dc.contributor.authorSvynous, I.-
dc.date.accessioned2024-01-22T13:59:28Z-
dc.date.available2024-01-22T13:59:28Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationДемко В. С., Свиноус І. В. Макроекономічний аналіз туристичного потенціалу України в міжнародному співробітництві. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного (економічні науки). Запоріжжя : Друкарня ТДАТУ, 2023. № 3 (49). С. 40-51.uk
dc.identifier.issn2519-884X-
dc.identifier.urihttp://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/17290-
dc.description.abstractUA: У статті визначено ключові критерії для функціонального поєднання між макро- та мікро-регіональними системами, які об’єднують велику кількість виробників туристичних послуг. Ці системи можуть об’єднатися в єдину економічну модель, відновити активність туристичної галузі під час кризових умов розвитку та сприяти потенціалу міжнародного співробітництва України в геоекономічному просторі. В дослідженні проведено детальний аналіз розвитку туристичної галузі в Україні, із визначення обсягу масштабу туристичних потоків довоєнного та в період воєнного періоду. Проаналізовано поточний обсяг туристичного збору та темпи зростання (спаду) обсягу туристичного збору в Україні, визначена частка туристичних надходжень до держбюджету, проаналізовано обсяг податків суб’єктів туристичної діяльності, наведена динаміка сумарної вартості турпутівок, які були реалізованими туроператорами та турагенствами, а також розраховано темпи падіння послуг наданих суб’єктами туристичної галузі України на міжнародному ринку. Представлено структурну модель розвитку міжнародного ринку послуг під впливом рівня лібералізації та впровадження трансферних технологій франчайзингу в міжнародному співробітництві суб’єктів туристичної галузі. EN: The study conducts a detailed analysis of the development of the tourism industry in Ukraine, determining the scale of tourist flows in the pre-war and wartime periods. The current volume of tourist tax and the growth (decline) rates of tourist tax in Ukraine are analyzed, the share of tourist revenues to the state budget is determined, the volume of taxes of tourism entities is analyzed, the dynamics of the total cost of tourist trips sold by tour operators and travel agencies is presented, and the rate of decline in services provided by the tourism industry entities of Ukraine in the international market is calculated. Research results. The article presents a structural model of development of the international market of services under the influence of the level of liberalization and introduction of franchising transfer technologies in the international cooperation of tourism industry entities. flows in the macro-regional systems of Europe, America, Asia, Africa and Australia are analyzed. Conclusion. The development of franchising in the tourism market of Ukraine can become one of the most effective forms of support for small businesses in regional tourist destinations. Taking into account the peculiarities of the territorial organization of the potential for international cooperation in Ukraine and different levels of development of tourist destinations, a generalized multicultural form of functioning of the tourism industry in the geo-economic space of the international tourism market is proposed. For each tourist macro-region, the corresponding integration core is defined, which is a state or a group of countries that are socio-economically united in tourist products at the intersection of local-regional and macro-regional systems. The creation of strategic management in the local-regional systems of Ukraine, focused on the rational use of attracted foreign direct investment from partners of macro-regional systems in Europe, may be key to increasing labor productivity, strengthening economic growth and expanding international cooperation in the tourism industry.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherЗапоріжжя : 2023uk
dc.subjectтуристична сфераuk
dc.subjectтуристичний потікuk
dc.subjectфранчайзингuk
dc.subjectміжнародний туристичний ринокuk
dc.subjectміжнародне туристичне співробітництвоuk
dc.subjecttourism industryuk
dc.subjectinternational cooperationuk
dc.subjectgeoeconomicsuk
dc.subjectinternational tourist marketuk
dc.subjecttourist flowsuk
dc.subjecttourist productsuk
dc.titleМакроекономічний аналіз туристичного потенціалу України в міжнародному співробітництвіuk
dc.title.alternativeMacroeconomic analysis of Ukraine's tourism potential in international cooperationuk
dc.typeArticleuk
local.identifier.udc339.486(477)uk
Appears in Collections:кафедра Бізнес-консалтинг та міжнародний туризм

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zb FEB _2023 № 3 (49)_40-51.pdf885.15 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.