Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/16050
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЖуравель, Дмитро Павлович-
dc.contributor.authorЖуравель, Дмитрий Павлович-
dc.contributor.authorZhuravel, Dmytro-
dc.contributor.authorБондар, Андрій Миколайович-
dc.contributor.authorБондарь, Андрей Николаевич-
dc.contributor.authorBondar, Andrii-
dc.contributor.authorДашивець, Галина Іванівна-
dc.contributor.authorДашивец, Галина Ивановна-
dc.contributor.authorDashyvets, Halyna-
dc.contributor.authorПаніна, Валерія Валеріївна-
dc.contributor.authorПанина, Валерия Валерьевна-
dc.contributor.authorPanina, Valeriia-
dc.date.accessioned2022-01-26T13:06:30Z-
dc.date.available2022-01-26T13:06:30Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/16050-
dc.description.abstractUK: У статті обґрунтовано швидкісні параметри машинно-тракторного агрегату (МТА) під час виконання технологічних операцій. Розглянуто найбільш поширені сільськогосподарські операції, які потребують підвищеної точності виконання. Розроблена схема руху МТА вздовж базової лінії, яка дала змогу розробити математичну модель руху транспортного засобу з традиційним та адаптивним рульовим керуванням. Проведені розрахунки руху МТА у віртуальному режимі: з використанням ЕОМ та польові випробування. Випробування МТА проводилися на різних швидкісних режимах (зміна відбувалося від 1м/с до 3,6 м/с) під час виконання другої міжрядної обробки кукурудзи. Отримані результати підтверджують ефективність використання адаптивного рульового керування на підвищених швидкісних режимах. EN: The article analyzes the state and perspective directions of development of steering wheel tractors and determines the factors that affect the control process of the machine-tractor unit (MTA) during the transport mode and when performing technological operations. The most common agricultural operations requiring increased accuracy are considered. Particular attention is paid to inter-row cultivation of row crops, as they require increased precision. On the example, of the second inter-row processing of corn. A new method of vehicle control has been developed, which ensures the adaptability of the steering gear ratio depending on the speed of movement. A kinematic diagram of the MTA movement along the baseline has been developed, which made it possible to develop a mathematical model of vehicle movement, both with traditional and adaptive steering. A mathematical model of the MTA movement in the longitudinal plane with a new method of steering has been investigated. Comparative tests of the stability of the movement of the MTA in virtual mode and field tests were carried out. The study in virtual mode was carried out using a computer and the corresponding programs built into it. At the same time, the program allows obtaining data with a time quantization of 0.05 s, which is significantly less than the operator's response time to external disturbances. Virtual and field tests of the MTA were carried out at different speed modes - the change occurred from 1 m / s to 3.6 m / s when performing the second inter-row corn cultivation. The results obtained confirmed the effectiveness of the use of adaptive steering at high speed modes in accordance with agro technical requirements. The results obtained confirm the effectiveness of the use of adaptive steering at high speed modes. RU: В статье исследовано движение машинно-тракторного агрегата (МТА) при выполнении технологических операций и влияние возмущающих факторов, влияющих на параметры его движения. Рассмотрены наиболее распространенные сельскохозяйственные операции, требующие повышенной точности выполнения. Разработана схема движения МТА вдоль базовой линии, позволяющая разработать математическую модель движения транспортного средства с традиционным и адаптивным рулевым управлением. Произведены расчеты движения МТА в виртуальном режиме: с использованием ЭВМ и полевые испытания. Испытания МТА проводились на разных скоростных режимах (изменение происходило от 1м/с до 3,6 м/с) при выполнении второй междурядной обработки кукурузы. Полученные результаты подтверждают эффективность использования адаптивного рулевого управления на повышенных скоростных режимах.uk
dc.language.isoukuk
dc.relation.ispartofseriesНауковий вісник Таврійського державного агротехнологічного університету: електронне наукове фахове видання;Вип. 11, т. 2-
dc.subjectрульове керуванняuk
dc.subjectманевреністьuk
dc.subjectтраєкторія рухуuk
dc.subjectбазова лініяuk
dc.subjectміжрядний обробітокuk
dc.subjectагротехнічні вимогиuk
dc.subjectsteeringuk
dc.subjectmaneuverabilityuk
dc.subjecttrajectory of movementuk
dc.subjectbaselineuk
dc.subjectinter-row processinguk
dc.subjectagro technical requirementsuk
dc.subjectрулевое управлениеuk
dc.subjectманевренностьuk
dc.subjectтраектория движенияuk
dc.subjectбазовая линияuk
dc.subjectмеждурядная обработкаuk
dc.subjectагротехнические требованияuk
dc.titleОбґрунтування швидкісних параметрів роботи машинно-тракторного агрегатуuk
dc.title.alternativeJustification of high-speed parameters of machine-tractor unit operationuk
dc.title.alternativeОбоснование скоростных параметров работы машинно-тракторного агрегатаuk
dc.typeArticleuk
local.identifier.doi10.31388/2220-8674-2021-2-16uk
Appears in Collections:кафедра Технічний сервіс та системи в АПК

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zuravel (2).pdf924.3 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.