Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/15033
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЗбарський, В. К.-
dc.contributor.authorГрибова, Діана Вікторівна-
dc.contributor.authorГрибова, Диана Викторовна-
dc.contributor.authorHrybova, Diana-
dc.date.accessioned2021-08-05T09:18:16Z-
dc.date.available2021-08-05T09:18:16Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/15033-
dc.description.abstractUK: У статті проаналізовано сучасний стан та особливості функціонування туристичної галузі в Україні. Зазначено роль глобальних трендів у процесі забезпечення конкурентоспроможного розвитку туристичного бізнесу. Обгрунтовано необхідність врахування особливостей функціонування суб'єктів підприємницької діяльності в умовах відкритої економіки. Зазначається важливе місце туризму як складової національного економічного простору, стабільність даного галузевого напряму. Вказується, що сфера туризму формує мультиплікативний ефект на рівні макроекономічних показників. Зазначається, що туристична галузь України на сучасному етапі розвитку відчуває суттєві складнощі. Вказується, що Україна на світовому ринку туризму традиційно більшою мірою є імпортером, ніж експортером туристичних послуг. Відмічається необхідність оцінки конкурентних позицій України для зміни її статусу на світовому ринку туристичних послуг. За результатами оцінки світових рейтингів туристичної галузі вказується на низькі показники національної туристичної сфери. До показників, що визначають ранг аутсайдера країни, належать "Природні ресурси", "Екологічна стійкість", "Безпека і захист", "Бізнес середовище" та "Пріоритет туризму". Обгрунтовано необхідність здійснення виваженої державної політики в сфері сприяння системного розвитку національної туристичної галузі. EN: The article analyzes the current state and features of the tourism industry in Ukraine. The role of global trends in the process of ensuring the competitive development of the tourism business is outlined. It is stated that the current conditions of transformation of economic ties stimulate more and more active integration of the tourism industry in the system of institutional, economic, social and technological relations. The necessity to take into account the peculiarities of functioning of business entities in an open economy is substantiated. An important place of tourism as a component of the national economic space, the stability of this sectored direction is noted. It is stated that tourism has a multiplier effect on the level of macroeconomic indicators. In particular, it is noted that this type of economic activity stimulates the parallel development of other industries that are not directly related to tourism infrastructure, such as transport, communications, construction, agriculture, trade, etc. Thus, tourism acts as a catalyst for socio-economic development. It is noted that the tourism industry of Ukraine at the present stage of development is experiencing significant difficulties. It is proved that in the conditions of uncertainty of geopolitical situation, slowdown of growth of economy, outflow of capital, decrease of real income of population Ukraine uncertainly positions itself in the market of international tourism. It is stated that Ukraine is traditionally, to a greater extent, an importer than an exporter of tourism services in the world tourism market. There is a need to evaluate Ukraine's competitive position in order to change its status in the world tourist services market. According to the results of the rating of the world ratings of the tourism industry, low indicators of the national tourism sphere are indicated. The country's outsider rankings include Natural Resources, Environmental Sustainability, Security and Protection, Business Environment and Tourism Priority. The necessity of sound state policy in the field of promoting the systematic development of the national tourism industry is substantiated.uk
dc.language.isoukuk
dc.relation.ispartofseriesЕкономіка та держава;№ 4 (С. 81-84)-
dc.subjectтуристичний бізнесuk
dc.subjectконкурентоспроможністьuk
dc.subjectсвітовий рейтингuk
dc.subjectвнутрішній туризмuk
dc.subjectінтегральний показникuk
dc.subjectінвестиційна привабливістьuk
dc.subjecttourist businessuk
dc.subjectcompetitivenessuk
dc.subjectworld ratinguk
dc.subjectdomestic tourismuk
dc.subjectintegral indicatoruk
dc.subjectinvestment attractivenessuk
dc.titleСучасні особливості розвитку туристичної галузі в Україніuk
dc.title.alternativeModern features of the tourist industry development in Ukraineuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:кафедра Бізнес-консалтинг та міжнародний туризм

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8.pdf854.65 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.