Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/14551
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЗбарський, В. К.-
dc.contributor.authorГрибова, Діана Вікторівна-
dc.contributor.authorГрибова, Диана Викторовна-
dc.contributor.authorHrybova, Diana-
dc.date.accessioned2021-06-09T11:55:57Z-
dc.date.available2021-06-09T11:55:57Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/14551-
dc.description.abstractUK : В статті досліджено сучасні особливості функціонування сфери туризму в Україні. Доведено, що сьогоденні темпи приросту кількості туристичних виїздів є прогресуючими, має місце стійке зростання виїзного туризму в Україні за період 2006-2019 рр. Висвітлено наступні фактори впливу на активізацію виїзного туризму: безвізового режиму з країнами ЄС, розширення авіаперевезень та відкриттям прямих авіарейсів, зростання кількості пропозицій низькобюджетних турів, зростання купівельної спроможності українців, зміцнення національної валюти. Доведено, що важливою особливістю туристичного бізнесу є залежність від різких сезонних коливань попиту на туристичний продукт. Для реалізації поставлених завдань пропонуємо використати екстраполяційний підхід та побудувати мультиплікативну модель попиту на виїзний туристичний продукт. Розрахунки показали, що виїзний туризм в Україні має яскраво виражену сезонність. Попит на виїзний туристичний продукт суттєво знижується в першому та четвертому кварталах і різко зростає в другому і третьому кварталах року, тобто змінюється в залежності від природно-кліматичного фактору. Дослідження альтернативи відпочинку в Україні та за кордоном показали, що за кордоном громадяни України платять майже ту саму суму, що й у середині країни. Запропоновано комплекс заходів щодо забезпечення здешевлення внутрішнього туризму. EN : The article explores the modern features of tourism in Ukraine. It is noted that there has been a significant development of the tourism industry, but overall trends in the ratio of the three main types of tourism have remained stable. It is proved that the current rate of increase of the number of tourist departures is progressive, there is a steady increase of the outbound tourism in Ukraine for the period 2006-2019. The following factors of influence on the activation of the outbound tourism are highlighted: visa-free regime with EU countries, expansion of air transportation and opening of direct flights the number of offers of low-budget tours, the increase of purchasing power of Ukrainians, the strengthening of the national currency. It is noted that the composition of the top five most popular travel destinations of Ukrainians has remained almost unchanged for the past five years. It is proved that an important feature of the tourism business is the dependence on the sharp seasonal fluctuations in demand for the tourism product. It is noted that the study of seasonality in tourism will not only identify the degree of influence of climatic conditions on the formation of flow of tourists, determine the duration of the tourist season, as well as determine the economic consequences of seasonality at the level of the region and country, as well as to develop a set of measures for seasonal unevenness that affects on the results of the tourism industry. To accomplish these goals we propose to use an extrapolation approach and build a multiplicative model of demand for an outbound tourist product. The calculations showed that outbound tourism in Ukraine has a pronounced seasonality. Demand for the outbound tourist product declines significantly in the first and fourth quarters and increases sharply in the second and third quarters of the year, it changes depending on the natural and climatic factor. Studies of holiday alternatives in Ukraine and abroad have shown that abroad citizens of Ukraine pay almost the same amount as in the country. A set of measures for providing cheap inland tourism has been proposed.uk
dc.language.isoukuk
dc.relation.ispartofseriesЕфективна економіка: електронне наукове фахове видання;№ 4-
dc.subjectтуристичний бізнесuk
dc.subjectсезонний розвитокuk
dc.subjectвиїзний туризмuk
dc.subjectвнутрішній туризмuk
dc.subjectінфраструктураuk
dc.subjectінвестиційна привабливістьuk
dc.subjecttourism businessuk
dc.subjectseasonal developmentuk
dc.subjectoutbound tourismuk
dc.subjectdomestic tourismuk
dc.subjectinfrastructureuk
dc.subjectinvestment attractivenessuk
dc.titleCучасні напрями розвитку туризму в Україніuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:кафедра Бізнес-консалтинг та міжнародний туризм

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7.pdf396.21 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.