Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/12929
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПрийма, Сергій Миколайович-
dc.contributor.authorПрийма, Сергей Николаевич-
dc.contributor.authorPryima, Serhii-
dc.contributor.authorСтрокань, Оксана Вікторівна-
dc.contributor.authorСтрокань, Оксана Викторовна-
dc.contributor.authorStrokan, Oksana-
dc.contributor.authorЛубко, Дмитро Вікторович-
dc.contributor.authorЛубко, Дмитрий Викторович-
dc.contributor.authorLubko, Dmytro-
dc.contributor.authorМозговенко, Андрій Андрійович-
dc.contributor.authorМозговенко, Андрей Андреевич-
dc.contributor.authorMozghovenko, Andrii-
dc.date.accessioned2021-01-28T13:54:37Z-
dc.date.available2021-01-28T13:54:37Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/12929-
dc.description.abstractUK: У роботі розглянута проблема визнання результатів неформального й інформального навчання. Обґрунтовано доцільність використання ініціативи Semantic Web, особливістю якої є інтелектуальне оброблення, засноване на семантичних технологіях. Запропоновано інформаційна система семантичного опрацювання результатів неформального й інформального навчання на основі класифікатора ESCO, який дозволяє здобувачам роботи і роботодавцям з різних країн-членів Європейського Союзу більш ефективно оперувати інформацією про результати навчання. Для опису моделі предметної області запропоновано використовувати онтологічні баз знань. Виділені та проаналізовані етапи розробки даної системи: здійсненне функціональне моделювання; створено схему онтології в редакторі Protege; описаний процес інтеграції онтології в RDF-сховище, розроблений інтерфейс користувача інформаційної системи. RU: В работе рассмотрена проблема признания результатов неформального и информального обучения. Обоснована целесообразность использования инициативы Semantic Web, особенностью которой является интеллектуальное обработки, основанное на семантических технологиях. Предложена информационная система семантической обработки результатов неформального и информального обучения на основе классификатора ESCO, который позволяет соискателям работы и работодателям из разных стран-членов Европейского Союза более эффективно оперировать информацией о результатах обучения. Для описания модели предметной области предложено использовать онтологические базы знаний. Выделенны и проанализированы этапы разработки данной системы: выполнено функциональное моделирование; создана схема онтологии в редакторе Protege; описан процесс интеграции онтологии в RDF-хранилище; разработан интерфейс предложенной информационной системы. EN: The paper considers the problem of recognizing the results of non-formal and informal learning. It was revealed that the simplest way to combine the market of educational services and the labor market is to use information portals. Information portal is a resource that allows you to expand the capabilities of the individual through education and increase the level of accessibility of the latter for a wide range of people. The expediency of using the Semantic Web initiative is substantiated, a feature of which is intelligent processing based on semantic technologies. An information system for semantic processing of the results of non-formal and informal learning is proposed based on the ESCO classifier, which allows job seekers and employers from different member states of the European Union to more effectively operate with information on learning outcomes. The main users of systems are Employer, Job seeker, Expert, Educational Service Provider, Employment Center. To describe the domain model, it is proposed to use ontological knowledge bases. The stages of development of this system are highlighted and analyzed: functional modeling was performed using IDEF0; an ontology scheme was created using the Protege metadata system; the process of ontology integration into RDF-storage is described; the interface of the proposed information system has been developed. The SPARQL query language was adopted to query the RDF storage, and the GraphDB connector was used to speed up the processing of the required data with a set of advanced characteristics. To develop a web application of the proposed system, PHP and PHP framework Laravel were used, the main advantages of which are practicality, ease of use, efficiency, productivity and flexibility, and the interface was developed using the React framework. The proposed information system allows for semantic processing of the results of non-formal and informal learning based on the user's portfolio.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherТДАТУuk
dc.relation.ispartofseriesПраці Таврійського державного агротехнологічного університету: наукове фахове видання;Вип. 20, т. 3 (С. 282-292)-
dc.subjectінформаційна системаuk
dc.subjectрезультати навчанняuk
dc.subjectнеформальне навчанняuk
dc.subjectінформальне навчанняuk
dc.subjectкомпетентностіuk
dc.subjectнавичкиuk
dc.subjectонтологіяuk
dc.subjectESCOuk
dc.subjectSemantic Webuk
dc.subjectинформационная системаuk
dc.subjectрезультаты обученияuk
dc.subjectнеформальное обучениеuk
dc.subjectинформальное обучениеuk
dc.subjectкомпетентностиuk
dc.subjectуменияuk
dc.subjectонтологияuk
dc.subjectinformation systemuk
dc.subjectlearning outcomesuk
dc.subjectinformal learninguk
dc.subjectinformal learninguk
dc.subjectcompetenciesuk
dc.subjectskillsuk
dc.subjectontologyuk
dc.titleІнформаційна система семантичного опрацювання результатів неформального й інформального навчанняuk
dc.title.alternativeИнформационная система семантической обработки результатов неформального и информального обученияuk
dc.title.alternativeInformation system for semantic processing of the results of non-formal and informal educationuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Кафедра Комп'ютерні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Праці ТДАТУ Вип 20 Т 3-282-292.pdf830.23 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.