ElarTSATU
Електронний Інституційний репозитарій Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного.
Ласкаво просимо на сайт Інституційного репозитария Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного!
Наш електронний архів накопичує, зберігає і надає вільний, довгостроковий доступ до електронних версій наукових публікацій,
науково-методичних і навчальних матеріалів, створених науковцями, аспірантами та студентами ТДАТУ.
Надсилайте Ваші матеріали на е-mail: lib.nauka@tsatu.edu.ua
Положення про репозитарій ТДАТУ
Вимоги щодо розміщення матеріалів у репозитарії ТДАТУ
ISSN: 2524-0714

Фонди
Виберіть фонд, щоб переглянути його зібрання.
Нові надходження
Item type:Документ, Access status: Open Access , Research on the properties of Wide Span Vehicle in Controlled Traffic Farming(2024) Kuvachov, Volodymyr; Кувачов, Володимир Петрович; Ihnatiev, Yevhen; Ігнатьєв, Євген Ігорович; Mitkov, Vasyl; Мітков, Василь Борисович; Boltianskyi, Borys; Болтянський, Борис Володимирович; Sharova, Tetiana; Шарова, Тетяна МихайлівнаThe purpose of the article is to investigate the traction, energy, and coupling properties of Wide Span Vehicles (WSV) during their operation in Controlled Traffic Farming (CTF) conditions. Based on the analysis, systematization, and synthesis of theoretical data, the advantages of using WSVs in CTF conditions have been identified, along with the absence of mechanical and technological foundations for their functioning and utilization. The conducted research has determined that the necessary specific power of WSVs should be 23.5 W·kg‒1 at 1 km·h‒1, Their movement on CTF tracks is accompanied by a lower slip value (at the level of 0.15…0.17) compared to their movement on agricultural background, where the wheel realizes the maximum traction contact force, allowing it to develop pulling forces at the level of 6.37 kN per ton of its operational mass. In future studies, we plan to explore the technological properties of WSVs, characterizing their compliance with technological requirements across the entire range of agricultural operations for which they are intended as part of the equipment.Item type:Документ, Access status: Open Access , Research of the plowing quality with a unit based on a modular traction-transportation vehicle(2024) Chaplinskyi, Andriy; Чаплінський, Андрій Петрович; Nadykto, Volodymyr; Надикто, Володимир ТрохимовичThe implementation of modular traction-transportation vehicles (MTTV-80) will allow, to a large extent, to solve problems related to the range of tractors. MTTV-80 consists of an energy-rich tractor (energy module - EM) and a trolley with an active drive of its movers (technological module - TM). Such a vehicle has a variable nominal traction force, as it makes it possible to use it both as part of the EM + TM and as a separate energy module, and therefore has high production versatility and technological adaptability. The creation of MTTV-80 allows it to be used both as vehicles and as devices on the basis of which it is possible to create machine-tractor units (MTU) for agricultural enterprises. The variable traction force of these devices will allow to significantly increase the annual workload of tractors in farms. According to the results of the research, it was found that the longitudinal-vertical oscillations of the MTTV-80 energy module of the plowing MTU, created on the basis of the MTTV-80, have a much smaller effect on the longitudinal-vertical oscillations of the plow. As a result, this allows the unit based on a modular device to plow with less variation in its depth. The frequency of the plowing depth exceeding the accepted agrotechnical tolerance ∆ = ±2 cm for the MTTV-80-based MTU is 2.7 times lower than that of the tractor-based MTU.Item type:Документ, Access status: Open Access , Experience of using Google cloud services in Ukrainian universities: survey results(2024) Sharov, Sergii; Шаров, Сергій Володимирович; Tereshchuk, Serhii; Sharova, Tetiana; Spanatii, Oleksandr; Kolomoiets, HalynaThe research analyzes a survey of Ukrainian teachers regarding the advantages of cloud technologies provided by Google Workspace for Education. We surveyed 167 respondents from different regions of Ukraine. They were asked to complete a specially designed questionnaire that included three closed-ended multiple-choice questions and two open ended questions that required extended responses. It was found out that during distance or blended learning teachers together with students most often use Google Sheets, Google Meet, Google Forms and Google Documents. The most significant advantages of Google Workspace for Education services are the convenience and usability, as well as a possibility of distance learning.Item type:Документ, Access status: Open Access , Застосування методів та форм інтерактивного навчання під час підготовки обдарованої молоді до інтелектуальних змагань(2024) Шарова, Тетяна Михайлівна; Sharova, Tetiana; Коломоєць, Галина Анатоліївна; Kolomoiets, Halyna; Малечко, Тетяна Анатоліївна; Malechko, TetianaUA: Статтю присвячено використанню методів та форм інтерактивного навчання під час підготовки обдарованої молоді до інтелектуальних змагань Визначено, що в умовах динамічних змін у суспільстві та стрімкого розвитку інформаційних технологій система освіти потребує нових підходів до викладання, які сприяють активному залученню учнів та розвитку в них критичного мислення, творчих здібностей та комунікаційних навичок. Інтерактивні методи навчання, які передбачають діалогову взаємодію між учасниками освітнього процесу, відкривають нові можливості для покращення якості засвоєння матеріалу та формування практичних навичок у сучасної молоді. Проведено аналіз теоретичних і практичних підходів до впровадження інтерактивних методів у освітній процес. Зокрема, розглянуто різні форми інтерактивної роботи, такі як групова та парна діяльність, дискусії, рольові ігри, проблемне навчання, використання інтерактивних технологій (мультимедійні засоби, онлайн-платформи) тощо. Окрема увага приділяється методам активізації навчання, що сприяють розвитку співпраці між учнями, вмінням працювати в команді, приймати рішення в умовах невизначеності та вирішувати проблеми. У дослідженні акцентовано увагу на перевагах інтерактивних методів у порівнянні з традиційними підходами до викладання. Виявлено, що інтерактивне навчання сприяє більш глибокому засвоєнню матеріалу, підвищує мотивацію учнів, знижує пасивність у освітньому процесі та формує вміння застосовувати знання на практиці. Однак водночас наголошується на необхідності адаптації інтерактивних методів до конкретних навчальних умов і контингенту учнів, а також на потребі належної підготовки педагогів. У статті наведено рекомендації щодо ефективного використання інтерактивних методів у освітньому процесі, зокрема, впровадження інтерактивних технологій у шкільну та вищу освіту, підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, а також інтеграції сучасних інформаційних технологій. /// EN: The article is dedicated to the study of the use of interactive teaching methods in educational institutions and their impact on the effectiveness of the learning process. In the context of dynamic changes in society and the rapid development of information technologies, the education system requires new approaches to teaching that foster active student engagement and the development of critical thinking, creative abilities, and communication skills. Interactive teaching methods, which involve dialogic interaction between participants in the educational process, open new opportunities for improving the quality of knowledge acquisition and the development of practical skills among young people. The article analyzes theoretical and practical approaches to the implementation of interactive methods in the educational process. In particular, various forms of interactive work are considered, such as group and paired activities, discussions, role-playing games, problem-based learning, and the use of interactive technologies (multimedia tools, online platforms), among others. Special attention is given to methods that enhance learning by promoting student collaboration, teamwork skills, decision-making under uncertainty, and problem solving abilities. The article also emphasizes the advantages of interactive methods compared to traditional teaching approaches. It has been found that interactive learning leads to deeper comprehension of the material, increases student motivation, reduces passivity in the learning process, and develops the ability to apply knowledge in practice. However, it also highlights the need to adapt interactive methods to specific educational conditions and student populations, as well as the importance of adequate teacher preparation. The article provides recommendations for the effective use of interactive methods in the educational process, including the integration of interactive technologies in school and higher education, teacher professional development, and the incorporation of modern information technologies.Item type:Документ, Access status: Open Access , Забезпечення командної роботи та комунікації в умовах віртуального середовища(2024) Шарова, Тетяна Михайлівна; Sharova, Tetiana; Коломоєць, Галина Анатоліївна; Малечко, Тетяна Анатоліївна; Kolomoiets, Halyna; Malechko, TetianaUA: В Україні останні п’ять років дистанційне навчання стало невіддільною частиною освітнього процесу. У статті досліджено вплив участі у віртуальних конференціях та командної роботи на ефективність дистанційного навчання. Виявлено, що віртуальні конференції забезпечують доступ до глобальних знань і ресурсів, даючи змогу студентам та викладачам обмінюватися досвідом, ідеями та результатами досліджень у зручному онлайн-форматі. Однак, незважаючи на очевидні переваги, такі як гнучкість та економія часу, є певні виклики, зокрема технічні труднощі та обмежену взаємодію між учасниками. У науковій статті доведено, що участь у віртуальних конференціях для обдарованої молоді може значно впливати на їхній розвиток та навчання, зокрема розширення знань та кругозору, збільшення мотивації та зацікавленості, розвиток комунікативних навичок, можливість отримати фідбек та поради, створення мережі знайомств та співпраці. Робота обдарованої молоді у команді під час дистанційного навчання може бути важливим елементом їхнього освітнього процесу та особистісного розвитку, що зводиться до комунікації та співпраці, лідерства та спільної відповідальності, розвитку творчих навичок, розв’язання проблем та конфліктів, спільних досягнень та успіхів. У висновках наголошено на тому, що робота в команді під час дистанційного навчання допомагає обдарованій молоді розвивати комунікаційні навички. Вони навчаються вирішувати конфлікти, розподіляти обов’язки та досягати спільних цілей, що є ключовими компетенціями в сучасному світі. Участь у віртуальних конференціях та робота в команді під час дистанційного навчання стимулюють до творчого мислення та інноваційного підходу до розв’язання проблем. Участь у віртуальних конференціях та робота в команді під час дистанційного навчання є важливими складниками інноваційного підходу до розвитку сучасної молоді. /// EN: Over the past five years, distance learning has become an integral part of the educational process in Ukraine. This article investigates the impact of participation in virtual conferences and teamwork on the effectiveness of distance learning. It was found that virtual conferences provide access to global knowledge and resources, allowing students and teachers to exchange experiences, ideas, and research results in a convenient online format. However, despite obvious advantages such as flexibility and time savings, there are certain challenges, including technical difficulties and limited interaction between participants. The scientific article proves that participation in virtual conferences for gifted youth can have a significant impact on their development and education, specifically by broadening their knowledge and horizons, increasing motivation and interest, developing communication skills, providing feedback and advice, and creating a network of acquaintances and collaborations. Teamwork among gifted youth during distance learning can be an important element of their educational process and personal development, encompassing communication and collaboration, leadership and shared responsibility, development of creative skills, problem-solving and conflict resolution, and achieving common goals and successes. The conclusions emphasize that teamwork during distance learning helps gifted youth develop communication skills. They learn to resolve conflicts, distribute responsibilities, and achieve common goals, which are key competencies in today’s world. Participation in virtual conferences and teamwork during distance learning stimulate creative thinking and an innovative approach to problem-solving. Participation in virtual conferences and teamwork during distance learning are essential components of an innovative approach to the development of modern youth.