ElarTSATU
Електронний Інституційний репозитарій Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного.
Ласкаво просимо на сайт Інституційного репозитария Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного!
Наш електронний архів накопичує, зберігає і надає вільний, довгостроковий доступ до електронних версій наукових публікацій,
науково-методичних і навчальних матеріалів, створених науковцями, аспірантами та студентами ТДАТУ.
Надсилайте Ваші матеріали на е-mail: lib.nauka@tsatu.edu.ua
Положення про репозитарій ТДАТУ
Вимоги щодо розміщення матеріалів у репозитарії ТДАТУ
ISSN: 2524-0714

Фонди
Виберіть фонд, щоб переглянути його зібрання.
Нові надходження
Item type:Документ, Access status: Open Access , IMPACT RANKINGS 2023 : Report Dmytro Motornyi Tavria State Agrotechnological University(TSATU, 2024)In the face of adversity, the university continues to provide inclusive and high- quality education, supporting students, society, and scientific progress even under the most challenging conditions. Dmytro Motornyi Tavria State Agrotechnological University remains committed to advancing the Sustainable Development Goals, undeterred by the obstacles of war. Now, more than ever, our society needs collective efforts toward sustainable development, resilience, and the support of humanitarian initiatives. Despite the challenges of wartime, ensuring access to quality education for every student remains our highest priority. The University has developed support programmes for students and faculty who face hardships due to the war. Our educational programmes are adapted to ensure the continuity of the educational process even during crises, contributing to the training of highly qualified specialists equipped to rebuild and advance Ukraine's economy. The University continues to actively support gender equality as one of its fundamental values. In times of war, equality issues become especially significant, as many women are actively involved in the country’s recovery efforts, research, and educational initiatives. Energy independence and renewable energy sources have become extremely important for Ukraine. The University is engaged in green energy research, particularly in solar and bioenergy, which can ensure the energy stability of our country. We also equip students with the knowledge and skills needed to help rebuild Ukraine’s energy infrastructure according to sustainable development standards. Supporting decent work and economic growth is also a key area for the country. The University fosters partnerships with industries, enabling students to gain practical experience and supporting their professional development. Additionally, we are advancing research programs focused on developing new technologies in agriculture and food processing. We also contribute to developing digital infrastructure to ensure an uninterrupted educational process and support scientific work in the context of military operations. The university supports research aimed at protecting natural resources and rational land use, which is key to restoring the environment after war. Stability, peace, and justice are vital for Ukraine's reconstruction and prosperity. The University is working to create a safe, educational environment based on the principles of inclusiveness and support for the psychological health of students and faculty affected by the war. We believe that education can be a tool for building a peaceful society, so we actively promote the ideas of tolerance, justice, and mutual respect. The development of partnerships at the national and international levels is a key factor in achieving the goals of sustainable development in the face of current challenges. The University is strengthening its cooperation with other educational, scientific, and public organizations to address current issues and ensure continuous development together with partners. Participation in international projects and programs helps us not only to integrate best practices but also to attract resources for the development and support of our initiatives. Today, Dmytro Motornyi Tavria State Agrotechnological University remains a vital contributor to building a sustainable and equitable future for Ukraine. We are fully aware of the challenges we face. Yet, we firmly believe that by supporting the Sustainable Development Goals and fostering international cooperation, we can secure a promising future for generations to come.Item type:Документ, Access status: Open Access , IMPACT RANKINGS 2024 : Report Dmytro Motornyi Tavria State Agrotechnological University(TSATU, 2025)Ukraine continues to demonstrate an indomitable will in the face of full-scale war, overcoming daily challenges and restoring what has been destroyed with resilience and unity. Despite the relocation of our university, TSATU has not only preserved but significantly strengthened its educational and scientific activities, remaining steadfast in its commitment to the Sustainable Development Goals and demonstrating an unwavering resilience. According to the results of 2024, Dmytro Motornyi Tavria State Agrotechnological University made a significant contribution to strengthening institutional stability, advancing technological development and supporting the integration of Ukraine into the global space. Quality education remains our highest priority. Educational programs at TSATU are continuously adapted to ensure the uninterrupted delivery of learning, even in times of crisis, contributing to the training of highly qualified specialists for enterprises across diverse sectors of economic activity. TSATU successfully develops a hybrid model of education, grounded in robust inter-institutional partnerships, while maintaining the continuity of practical training and ensuring the accreditation of educational programmes. With the support of international partners, TSATU is implementing a comprehensive digital transformation of its academic environment, equipping modern laboratories and promoting strategically important areas of specialist training, particularly by expanding access to engineering, technical, and agrotechnological specialities. We make deliberate investments in priority areas of specialist training, focusing on preparing graduates who are not only ready to embrace innovation but also to create it. We are convinced that economic growth begins with equality and respect. Our contribution to strengthening practices that ensure decent work, economic development, and innovation is valuable at the regional, national, and international levels. In the field of ensuring gender equality and social inclusion, TSATU has officially consolidated its Policy on Non-Discrimination, reinforcing the career and academic development of women. TSATU scientists successfully defended Doctor of Philosophy theses and received high academic honours, clearly demonstrating the effectiveness of institutional support for women’s leadership in higher education and research. The university staff actively develops dual education models in partnership with leading enterprises, and integrates advanced IT solutions into the educational process. TSATU scientists have received state funding from the Ministry of Education and Science, secured patents for intellectual property related to agricultural innovations, and actively participate in international scientific and practical events (conferences, seminars, forums, etc.). Our ongoing search for effective approaches to science–business synergy is strategically focused on shaping post-war recovery model. Internationalisation processes and the development of global partnerships serve as key drivers for the exchange of best practices and the generation of innovative solutions. Partnership has become a cornerstone of institutional sustainability for TSATU. We have strengthened cooperation with the global academic community and contributed meaningfully to the achievement of the Sustainable Development Goals by engaging student leaders and providing expert support to regional authorities, business stakeholders and non- governmental organisations. We firmly believe that education and science must serve as accelerators for building a peaceful society. We actively promote the values of tolerance, justice, and mutual respect. In advancing peace, justice, and strong institutions, TSATU team and students demonstrate a high level of civic consciousness, ensuring elected representation of diverse groups within university governance structures. The university acts as an initiator of neutral platforms for the discussion of socially significant issues, upholding the principles of freedom of speech and the protection of human rights. TSATU remains firmly committed to its mission: the training of highly qualified, patriotic, and sustainability-oriented specialists capable of contributing to the rebuilding and development of Ukraine in alignment with the Sustainable Development Goals. We recognise the significance of our collective efforts and the enduring contribution of TSATU to shaping a sustainable and just future. The daily work of our university team reflects a deep commitment to protecting the quality of life for future generations.Item type:Документ, Access status: Open Access , IMPACT RANKINGS 2024 : Звіт Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного(ТДАТУ, 2025)Звіт ТДАТУ до Рейтингу Times Higher Education Impact Rankings за 2024 рік. За результатами діяльності у 2024 році Таврійський державний агротехнологічний університет імені Дмитра Моторного зробив вагомий внесок у зміцнення інституційної стійкості, технологічний розвиток та інтеграцію України у світовий простір. Якісна освіта залишається нашим найвищим пріоритетом. Освітні програми ТДАТУ адаптовані для забезпечення безперервності освітнього процесу навіть під час криз, сприяючи підготовці висококваліфікованих фахівців для сталого розвитку України. Ми успішно розвиваємо гібридну форму навчання на основі потужного міжінституційного партнерства у сфері освіти, підтримуємо безперервність практичної підготовки, забезпечуємо акредитацію освітніх програм. Університет успішно здійснює цифрову трансформацію академічного простору, облаштовує сучасні лабораторії, сприяє популяризації стратегічно важливих напрямів підготовки фахівців, підвищує доступність інженерно-технічної освіти. Ми свідомо інвестуємо у стратегічно важливі напрями підготовки фахівців, які здатні створювати інновації, а не лише слідувати їм. У сфері забезпечення гендерної рівності та соціальної інклюзії ми підтримуємо кар’єрний та академічний розвиток жінок. Науковиці ТДАТУ успішно захищають дисертації на здобуття ступеня доктора філософії, отримують високі відзнаки, що яскраво демонструє ефективність підтримки університетом жіночого лідерства в освіті та науці. Колектив ТДАТУ активно розвиває дуальну освіту у партнерстві з провідними підприємствами, впроваджує сучасні цифрові рішення в освітній процес. Науковці університету отримують державне фінансування для здійснення дослідницької діяльності, патенти на права інтелектуальної власності на інновації для АПК, є організаторами та активними учасниками міжнародних науково-практичних заходів (конференцій, семінарів, форумів тощо). Пошук ефективних підходів до забезпечення синергії науки і бізнесу націлений на формування стратегічних напрямів моделювання повоєнного відновлення держави. Процеси інтернаціоналізації та розвиток міжнародного партнерства сприяють обміну кращих практик та генеруванню інноваційних рішень. Партнерство стало для ТДАТУ запорукою стійкості. Ми розвиваємо співпрацю з світовою академічною спільнотою та забезпечуємо вагомий внесок у досягнення цілей сталого розвитку суспільства, залучаємо студентських лідерів та здійснюємо експертну підтримку регіональної влади, бізнесу та неурядових організацій. Освіта і наука мають стати акселератором розвитку мирного суспільства. Активно пропагуємо ідеї толерантності, справедливості та взаємоповаги. У питаннях забезпечення миру, справедливості та сильних інститутів колектив та студентство ТДАТУ продемонстрували високий рівень громадянської свідомості та забезпечують виборне представництво всіх груп в органах управління. Університет виконує роль академічного центра створення нейтральних платформ для обговорення суспільно важливих проблем, відстоює свободу слова та захист прав людини. Ми залишаємося вірними своїй місії — підготовці кваліфікованих, патріотичних та стійких фахівців, здатних відбудувати та розвинути нашу країну у відповідності до цілей сталого розвитку. Усвідомлюємо важливість зусиль та вагомість внеску нашого університету у розбудову сталого та справедливого майбутнього. Переконані, що спільні зусилля академічної спільноти в сфері досягнення цілей сталого розвитку позитивно впливатимуть на забезпечення якісного життя майбутніх поколінь.Item type:Документ, Access status: Open Access , Overview of distributed processing technologies of big data volumes and ensuring their security(2025) Lubko, Dmytro; Лубко, Дмитро ВікторовичEN: The application of Big Data in global systems plays an important role in many areas of life, including business, science, medicine, the public sector and many others. Big Data is large, diverse and complex data that originates from various sources and is processed using specialized tools and technologies. Processing big data is becoming an increasingly important task for many organizations. Building an effective Big Data application requires careful planning and consideration of various aspects. This article discusses the key steps in building a Big Data application and the main aspects to consider. /// UA: Дослідження має на меті зробити огляд технологій розподіленої обробки великих обсягів даних та забезпечення їх безпеки та дати практичні рекомендації з даної проблемної області. Однією з головних тенденцій є зростання обсягів даних, що генеруються щодня, що вимагає потужних інструментів для їх обробки та аналізу. Технології, такі як Apache Hadoop та Apache Spark, дозволяють здійснювати розподілену обробку даних та обчислення великих обсягів даних. Машинне навчання та аналітика даних стали необхідними для вибуття корисної інформації з великих обсягів даних. Бібліотеки, такі як Scikit-learn та TensorFlow, дозволяють розробникам та дослідникам створювати моделі машинного навчання та проводити аналітику даних. Забезпечення безпеки та конфіденційності даних важливо для обробки великих обсягів даних, особливо в чутливих сферах, таких як охорона здоров’я та фінанси. Важливо дотримуватися відповідних правових норм і регулювань, таких як регуляція GDPR. Висновуючи, обробка великих обсягів даних є важливою для сучасного суспільства та бізнесу. Зростання обсягів даних вимагає від розробників та дослідників використовувати нові технології та методи для витягування користі з цих даних. Розвиток цього напрямку залишається актуальним та перспективним завданням для майбутніх досліджень та інновацій.Item type:Документ, Access status: Open Access , Формування культури академічної доброчесності у здобувачів аграрних закладів вищої освіти(2025) Шарова, Тетяна Михайлівна; Sharova, TetianaUA: У статті розглядається проблема формування культури академічної доброчесності у здобувачів вищої освіти аграрних закладів. Наголошено на значущості академічної доброчесності як складової якісної підготовки майбутніх фахівців аграрного сектору. Проаналізовано основні напрями формування доброчесної поведінки здобувачів освіти, зокрема інтеграцію етичних норм в освітній процес, залучення до наукової діяльності, використання цифрових інструментів, участь у розробленні внутрішніх кодексів етики та роль викладача як носія академічних цінностей. Акцентовано на необхідності комплексного підходу до формування внутрішньої мотивації до дотримання принципів доброчесності як запоруки професійного становлення та суспільної відповідальності майбутніх аграріїв. /// EN: The article addresses the issue of developing a culture of academic integrity among students in agricultural institutions of higher education. The significance of academic integrity as an essential component of the high-quality training of future professionals in the agricultural sector is emphasized. The main directions for fostering students’ ethical behavior are analyzed, including the integration of ethical standards into the educational process, engagement in scientific research, the use of digital tools, participation in the development of internal codes of ethics, and the role of the teacher as a bearer of academic values. The need for a comprehensive approach to cultivating internal motivation for adhering to the principles of academic integrity is underlined, as this serves as a foundation for professional development and social responsibility of future agricultural specialists.