ElarTSATU
Електронний Інституційний репозитарій Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного.
Ласкаво просимо на сайт Інституційного репозитария Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного!
Наш електронний архів накопичує, зберігає і надає вільний, довгостроковий доступ до електронних версій наукових публікацій,
науково-методичних і навчальних матеріалів, створених науковцями, аспірантами та студентами ТДАТУ.
Надсилайте Ваші матеріали на е-mail: lib.nauka@tsatu.edu.ua
Положення про репозитарій ТДАТУ
Вимоги щодо розміщення матеріалів у репозитарії ТДАТУ
ISSN: 2524-0714

Фонди
Виберіть фонд, щоб переглянути його зібрання.
Нові надходження
Item type:Документ, Access status: Open Access , Національно-марковані лексеми в шотландському лексикографічному просторі: спроба систематизації(2025) Лемещенко-Лагода, Вікторія Володимирівна; Lemeshchenko-Lagoda, ViktoriiaUA: Цю статтю присвячено дослідженню наці онально-маркованих лексем у лексикографічному про сторі шотландської мови Скотс та шотландської гельської мови. Головну увагу зосереджено на їхній ідентифіка ції, систематизації та лексикографічному представленні. Національно-марковані лексеми відіграють ключову роль у збереженні лінгвістичної та культурної ідентичності міноритарних мов. У дослідженні окреслено основні тео ретичні підходи до визначення та класифікації таких лек сем та проаналізовано, як вони фіксуються у словниках шотландської мови Скотс та шотландської гельської мови. У статті розглядаються особливості лексикографічних записів на мікроструктурному рівні, включаючи практику маркування, примітки щодо вживання, культурні анота ції та ілюстративний матеріал. Незважаючи на одночас не співіснування обох мов, гельської і Скотс, в єдиному національно-культурному просторі, підходи до фіксації національно-маркованих лексем у словниках суттєво від різняються. Словники шотландської мови Скотс тяжіють до всебічного та повного трактування національного ком поненту, у той час як словники гельської мови надають скорочений опис або відповідний аналог мовою перекла ду, що призводить до часткової або повної втрати оригі нального значення. У статті пропонується більш систематична типологія національно-маркованих лексем, заснована на предмет но-типологічному підході. Також окремо висвітлюються основні цілі та виклики щодо систематизації національ но-маркованих одиниць, серед останніх варто виокремити полісемію та семантичну заміну, одночасну приналежність до декількох категорій, соціально-політичну чутливість, діалектні відмінності. Фіксація національно-маркованих одиниць у слов никах міноритарних мов Шотландії, мові Скотс та шот ландській гельській мові, відіграє вирішальну роль у сим волічній та практичноій підтримці мовного різноманіття в Шотландії. Ця робота сприяє ширшим дискусіям щодо ролі лексикографії в культурній політиці, мовному плану ванні та формуванні національної ідентичності. /// EN: This article is devoted to the study of nationally marked lexemes in the lexicographical space of Scots and Scottish Gaelic. The main attention is focused on their identification, systematization and lexicographic representation. Nationally marked lexemes play a key role in preserving the linguistic and cultural identity of minority languages. The study outlines the main theoretical approaches to the definition and classification of such lexemes and analyzes how they are recorded in Scots and Scottish Gaelic dictionaries. The article examines the features of lexicographical records at the microstructural level, including marking practices, usage notes, cultural annotations and illustrative material. Despite the simultaneous coexistence of both languages, Gaelic and Scots, in a single national and cultural space, the approaches to nationally marked lexemes fixation in dictionaries differ significantly. Scots dictionaries tend to provide a comprehensive and complete explanation of the national component, while Gaelic dictionaries provide an abbreviated description or a corresponding analogue in the target language, which leads to a partial or complete loss of the original meaning. The article proposes a more systematic typology of nationally marked lexemes, based on a subject and specific typological approach. It also highlights the main goals and challenges of systematizing nationally marked units, among which polysemy and semantic substitution, simultaneous belonging to several categories, socio-political sensitivity, dialectal differences should be highlighted. The fixation of nationally marked units in dictionaries of the minority languages of Scotland, namely Scots and Scottish Gaelic, plays a crucial role in the symbolic and practical support of linguistic diversity in Scotland. This work contributes to broader discussions on the role of lexicography in cultural policy, language planning and the formation of national identity.Item type:Документ, Access status: Open Access , Регіональна ідентичність і мова: місце і роль шотландської гельської мови та мови скотс у сучасному лінгвістичному ландшафті Шотландії(Запоріжжя : Видавничий дім «Гельветика», 2025) Лемещенко-Лагода, Вікторія Володимирівна; Lemeshchenko-Lagoda, ViktoriiaUA: У статті досліджується роль шотландської гельської та шотландської мови скотс у формуванні регіональної ідентичності в сучасному мовному ландшафті Шотландії. Незважаючи на фактичне співіснування обох мов на одній території і схожий історичний роз виток, зокрема спільні чинники, що призвели до занепаду та втрати офіційних статусів, ці дві мови на сьогоднішній день отримали різне юридичне визнання і, з огляду на це, абсолютно протилежний рівень державної підтримки. Таким чином, у статті розглядається складний взаємозвʼязок між мовною політикою, суспільними настроями та наці ональною ідентичністю, звертається увага на те, як національні пла ни та положення стосовно підтримки та популяризації гельської мови та шотландської мови скотс впливають на формування регіональної приналежності та самоідентифікації носіїв обох мов. Шляхом порів няльного аналізу планів щодо розвитку та підтримки гельської мови до останніх стратегічних оновлень, і поточних політик щодо популяризації шотландської мови скотс, у статті окреслено ключові досягнення, виклики та прогалини інституційної підтримки. Особлива увага приді ляється освітнім ініціативам, публічній видимості та залученню гро мадськості, а також соціально-політичним чинникам, що впливають на статус і поширенню та закріпленню цих мов на території Шотландії. Також виокремлено основні відмінності щодо офіційної позиції шотландського уряду стосовно шотландської гельської мови та мови скотс. Останні дослідження та урядові стратегії розглядаються з ме тою підкреслити поступовий перехід від описових звітів щодо соціо лінгвістичного статусу та функціонування обох мов у лінгвістичному просторі Шотландії до ґрунтовних політик розвитку та перспектив реалізації останніх мовних політик. У висновках окреслено перспекти ви для подальших досліджень і розвідок за тематикою статті. /// EN: The article explores the role of Scottish Gaelic and Scots in shaping regional identity in the contemporary linguistic landscape of Scotland. Despite the fact that both languages coexist in the same territory and have undergone similar historical development, including common causes that led to their decline and loss of official status, these two languages currently have different levels of legal recognition and, as a result, completely opposite levels of state support. Thus, the article examines the complex interrelationship between language policy, public attitudes and national identity, drawing attention to how national plans and provisions for the support and promotion of Scottish Gaelic and Scots influence the formation of regional identity and self-identification among speakers of both languages. Through a comparative analysis of the plans for the development and support of the Gaelic language up to the latest strategic updates, and current policies for the promotion of the Scots language, the article outlines the key achievements, challenges and gaps in institutional support. Particular attention is paid to educational initiatives, public visibility and community engagement, as well as social and political factors that influence the status, dissemination and consolidation of these languages in Scotland. The main differences in the Scottish governmentʼs official position on Scottish Gaelic and Scots are also highlighted. Recent research and government strategies are examined in order to highlight the gradual transition from descriptive reports on the sociolinguistic status and functioning of both languages in the linguistic space of Scotland to comprehensive development policies and perspectives for the implementation of the latest language policies. The conclusions outline prospects for further research and exploration on the topic of the article.Item type:Документ, Access status: Open Access , English for Ecology: study guide(ТДАТУ, 2025) Лемещенко-Лагода, Вікторія Володимирівна; Кривонос, Ірина Анатоліївна; Скиба, Вікторія Павлівна; Lemeshchenko-Lagoda, Viktoriia; Kryvonos, Iryna; Skyba, ViktoriiaНавчальний посібник «English for Ecology» призначено для вивчення дисципліни «Іноземна мова за фаховим спрямуванням (англійська)» здобувачами вищої освіти спеціальності E2 «Екологія». Посібник укладено з метою поглиблення та вдосконалення граматичних, лексичних і письмових навичок, отриманих студентами на початковому етапі вивчення англійської мови, а також для розвитку практичних умінь іншомовного листування та опрацювання професійно орієнтованої літератури англійською мовою. Навчальний посібник складається з восьми розділів та тридцяти двох підрозділів. Джерелом інформації стали сучасні матеріали, запропоновані провідними фахівцями з екології та природокористування, у тому числі матеріали онлайн-видань, офіційних порталів країн Європейського Союзу тощо. Тематика розділів охоплює широкий спектр актуальних питань — від основ екології, екосистем та біомів до змін клімату, екологічного сліду, проблем забруднення, переробки відходів, принципів циркулярної економіки, сталого розвитку та екологічних політик. Навчальний посібник «English for Ecology» можна використовувати як для проведення аудиторної, так і для позааудиторної, самостійної роботи у закладах вищої та передвищої освіти.Item type:Документ, Access status: Open Access , Товарна політика як інструмент формування конкурентних переваг у міжнародному маркетингу(Запоріжжя : Видавничий дім «Гельветика», 2025) Решетнікова, Ольга Валеріївна; Reshetnikova, Olha; Даниленко, Вікторія Іванівна; Danylenko, Viktoriia; Богоутдінова А. М.; Bohoutdinova A. M.UA: У статті розглянуто товарну політику як стратегічний інструмент міжнародного маркетингу, що визначає конкурентні можливості підприємств у глобалізованому середовищі. Показано, що формування асортименту, управління якістю, брендинг, інновації та адаптація продукції до специфіки різних країн стають ключовими чинниками довгострокового успіху на світових ринках. Виокремлено відмінності між внутрішньою та міжнародною товарною стратегією. Обґрунтовано важливість урахування соціокультурних особливостей і поведінкових моделей споживачів, що визначають рівень сприйняття продукції та лояльність до бренду. Підкреслено зростаючу роль цифрових технологій у персоналізації товарів, прогнозуванні попиту й підвищенні ефективності комунікацій. Запропоновано практичні орієнтири для вдосконалення товарної політики підприємств на міжнародному ринку, зокрема диверсифікацію асортименту, активну інтеграцію інновацій, посилення брендової ідентичності та побудову гнучких бізнес-моделей, здатних швидко реагувати на зміни середовища. /// EN: The article explores the role of product policy as a strategic instrument for creating competitive advantages in international marketing. Its relevance is determined by growing global competition, rapid digitalization, and the need for companies to adapt to diverse cultural, economic, and regulatory environments. The aim of the study is to enhance theoretical understanding of product policy in the context of globalization and to substantiate practical approaches that strengthen enterprise competitiveness in foreign markets. The methodological basis involves systemic and comparative analysis, synthesis, and generalization, which make it possible to reveal the functions of product policy, its influence on international business, and directions for adaptation under global challenges. The results demonstrate that product policy is not limited to managing assortment or product quality but becomes a comprehensive strategic tool that integrates innovation, branding, lifecycle management, and product positioning. Particular emphasis is placed on the adaptability of companies, which must balance standardization and localization of their product lines, while at the same time responding flexibly to external challenges such as political instability, cultural differences, and technological change. The study highlights that product adaptation enhances consumer loyalty and market acceptance, while digital tools such as big data and artificial intelligence improve demand forecasting, personalization, and product portfolio management. Cultural and social factors, including traditions, value systems, and behavior models, are identified as crucial for shaping brand perception in global markets. The practical value of the article lies in recommendations for improving product policy in international marketing: diversifying product lines with regard to local specifics, integrating innovations and sustainability, strengthening brand strategies, and expanding the use of digital technologies. These measures enable enterprises to consolidate their positions, enter new markets, and achieve long-term business sustainability.Item type:Документ, Access status: Open Access , Мультикультурні комунікаційні стратегії для ринкового просування освітніх послуг українських ЗВО(Запоріжжя : Видавничий дім «Гельветика», 2025) Мірошник, Марія Володимирівна; Miroshnyk, MariiaUA: У статті досліджено проблему декларативного характеру маркетингових стратегій та відсутності системних економічних механізмів моніторингу їх ефективності в українських закладах вищої освіти (ЗВО). Проведено порівняльний аналіз підходів до маркетингової аналітики в університетах України та Польщі. Виявлено, що польські ЗВО, функціонуючи в умовах жорсткої ринкової конкуренції, демонструють більш зрілу, керовану практиками культуру використання кількісних показників. Натомість в Україні існує значний «розрив виконання» між централізованими стратегічними цілями та їх практичною реалізацією на інституційному рівні. На основі аналізу ключових показників ефективності, таких як рентабельність інвестицій (ROI) та вартість залучення студента, запропоновано комплексну трьохрівневу модель моніторингу, адаптовану для українських ЗВО, що сприятиме підвищенню підзвітності та конкурентоспроможності. /// EN: This article investigates the adaptation of Ukrainian higher education institutions (HEIs) to the global market through multicultural marketing strategies for promoting educational services. The study analyzes the theoretical foundations of multicultural marketing, emphasizing the integration of the "Push-Pull" model, which identifies push factors (economic instability and limited opportunities in home countries) and pull factors (quality education and career prospects in the destination country), with Hofstede's cultural dimensions theory for audience segmentation. Key parameters include power distance (PDI), individualism (IDV), masculinity (MAS), uncertainty avoidance (UAI), long-term orientation (LTO), and indulgence (IVR), enabling tailored communications for markets like India (PDI=77, IDV=48, MAS=56, LTO=51 – focus on authority and group success), Nigeria (PDI=80, IDV=30, MAS=60, IVR=84, LTO=13 – emphasis on leadership and achievements), and Turkey (PDI=66, IDV=37, UAI=85 – detailed instructions and security guarantees). A critical review of literature highlights domestic Ukrainian works on digital marketing and branding (Lisun), social networks' role in image formation (Anisimova et al.), and digital transformation challenges (Pasichnyi, Gaievska et al.), contrasted with international practices from Poland (Kisiołek et al.), Korea (Lee & Kim), and Germany (DAAD), where multilingual campaigns achieve 25% student growth and 20% ROI. The proposed MMS UA model (Multicultural Marketing Strategies – Ukrainian Adaptation) consists of five stages: analysis (motivational and cultural), differentiation (unique value proposition), adaptation (verbal, visual, channel), personalization (individual communication via CRM), and tracking (KPI monitoring). Economic justification includes a campaign budget of 4000–6000 USD, reducing customer acquisition cost (CAC) by 10–12% through chatbots and AI analytics, while increasing conversion rates by 15–20% and ROI to 18–20%, as evidenced by Korean and Polish benchmarks. Practical recommendations encompass pilot testing the model in Ukrainian universities with cultural segmentation, implementing multilingual landing pages (English, Chinese, Arabic), and participating in fairs like Study in Europe or QS World Grad School Tour for Indian and Nigerian markets, projecting a 20% student increase within two years. The model avoids specific technical HEI case studies to maintain independence from related research and ensures sustainability in post-war recovery conditions. Future research should integrate MMS-UA with CRM platforms for real-time strategy adjustments and empirical testing to evaluate economic resilience impacts.