ElarTSATU

Електронний Інституційний репозитарій Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного.

Ласкаво просимо на сайт Інституційного репозитария Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного!

Наш електронний архів накопичує, зберігає і надає вільний, довгостроковий доступ до електронних версій наукових публікацій,

науково-методичних і навчальних матеріалів, створених науковцями, аспірантами та студентами ТДАТУ.

Надсилайте Ваші матеріали на е-mail: lib.nauka@tsatu.edu.ua

Положення про репозитарій ТДАТУ

Вимоги щодо розміщення матеріалів у репозитарії ТДАТУ

ISSN: 2524-0714

Нові надходження

  • Item type:Документ, Access status: Open Access ,
    Термодинамічні характеристики елементів насіння рицини
    (Миколаїв : МНАУ, 2019) Дідур, Володимир Володимирович; Didur, Volodymyr; Чебанов, Андрій Борисович; Chebanov, Andrii; Асеєв, А. А.; Шарій, А. В.
    UA: Визначені експериментальні одиниці потенціалів масоперенесення і питомої ізотермічної масоємкості лушпиння, ядра та рушанки насіння рицини. Для цього, застосований метод, заснований на визначенні вологовмісту безпосередньо контактуючих еталонного тіла та тіла, що досліджується, які знаходяться в стані термодинамічної рівноваги. На підставі експериментальних даних, отримано рівняння регресії, що є необхідним для чисельних досліджень математичних моделей процесів вологотеплової обробки м’ятки рицини. У м’ятці після подрібнення насіння або ядер рицини за рахунок сильно розвиненої поверхні олія, навіть та, що витекла з клітин, міцно утримується величезними силами міжмолекулярної взаємодії, величина яких набагато перевищує тиск, що розвивається сучасними пресами, які застосовуються для її віджимання. Для зменшення сил, що зв'язують олію з поверхнею частинок м’ятки, і полегшення процесу вилучення олії, застосовується вологотеплова обробка м’ятки (поєднання певних значень вологості, температури і тривалості процесу). При цьому, дія води є головним фактором, від якого залежить повнота подальшого відділення олії. На основі експериментального методу визначення потенціалу масопереносу і ізотермічної масоємкості отримано основні залежності термодинамічних характеристик ядра, рушанки, лушпиння та 10%-вого вмісту лушпиння в ядрі рицини; визначені 12 рівнянь регресії, що може слугувати в якості довідкової інформації для вивчення процесів волого-теплової обробки рицинової сировини при виділені касторової олії. /// EN: Defined experimental unit potentials mass transfer and specific isothermal mascot husk, kernel, and rusalki of castor seed. This method was applied, based on the determination of moisture content directly contacting the reference body and the body that is examined, which are in a state of thermodynamic equilibrium. On the basis of experimental data the regression equation is obtained, which is necessary for numerical studies of mathematical models of processes volovarovo matki processing castor beans. In m etc after grinding the seeds or kernels of castor beans due to the highly developed surface of the oil, even that which leaked from the cells, held firmly by a huge intermolecular forces, the value of which far exceeds the pressure in modern presses used for its extraction. To reduce the forces binding the oil to the surface of the particles Matki, and facilitate the oil extraction process, is used volosatova processing Matki (a combination of certain values of humidity, temperature and duration of process). At the same time, the effect of water is the main factor which determines the completeness of the further separation of the oil. On the basis of experimental method of determining the capacity of mass transfer and isothermal mascot received the basic dependencies of the thermodynamic characteristics of the nucleus, rosanky, husk and 10% of the contents of the husk in the kernel of the castor-oil plant, identified 12 of the regression equations can serve as background information for the study of wet-heat processing of raw materials castor at castor oil.
  • Item type:Документ, Access status: Open Access ,
    The role of ai tools in improving listening and speaking skills in university foreign language courses
    (2025) Lemeshchenko-Lagoda, Viktoriia; Лемещенко-Лагода, Вікторія Володимирівна
    EN: The article is devoted to the possibilities of implementing artificial intelligence technologies into the foreign language learning process for students of higher education institutions. In particular, it considers AI tools (NaturalReader, Gliglish, Lingolette, Luvvoice) that can improve students' speaking and listening skills and increase their motivation for personal self improvement. /// UA: Статтю присвячено розгляду можливостей імплементації технологій штучного інтелекту у процес вивчення іноземної мови студентами закладів вищої освіти. Зокрема, розглядаються АІ-інструменти (NaturalReader, Gliglish, Lingolette, Luvvoice), які здатні покращити навички говоріння та аудіювання студентів та підвищити їх мотивацію до персонального самовдосконалення.
  • Item type:Документ, Access status: Open Access ,
    Using Artificial Intelligence Tools to Develop Students’ Foreign Language Communicative Competence in Wartime
    (2025) Lemeshchenko-Lagoda, Viktoriia; Лемещенко-Лагода, Вікторія Володимирівна; Kryvonos, Iryna; Кривонос, Ірина Анатоліївна
    The article reports on a 12-week pedagogical experiment on the integration of AI-based tools into distance English instruction for non-linguistic students at a Ukrainian university operating under wartime and relocation conditions. Eight groups (N = 104) were divided into a control group (traditional distance learning) and an experimental group (traditional distance learning + AI tools for speaking, listening, reading, and writing). Pre-/post-testing showed learning gains in both groups, but the experimental group achieved markedly higher progress, especially in speaking (+15 pp) and listening (+17 pp), which suggests that AI-supported interactive practice can partially compensatefor reduced teacher–student contact in emergency online teaching. At the same time, improvements in reading and writing were more modest, highlighting the need for more targeted AI-supported writing tasks. The study discusses the benefits (personalisation,immediate feedback, motivational effect) and risks (overreliance on AI, academic integrity, unequal internet access) of AI integration in wartime language education.
  • Item type:Документ, Access status: Open Access ,
    Національно-марковані лексеми в шотландському лексикографічному просторі: спроба систематизації
    (2025) Лемещенко-Лагода, Вікторія Володимирівна; Lemeshchenko-Lagoda, Viktoriia
    UA: Цю статтю присвячено дослідженню наці онально-маркованих лексем у лексикографічному про сторі шотландської мови Скотс та шотландської гельської мови. Головну увагу зосереджено на їхній ідентифіка ції, систематизації та лексикографічному представленні. Національно-марковані лексеми відіграють ключову роль у збереженні лінгвістичної та культурної ідентичності міноритарних мов. У дослідженні окреслено основні тео ретичні підходи до визначення та класифікації таких лек сем та проаналізовано, як вони фіксуються у словниках шотландської мови Скотс та шотландської гельської мови. У статті розглядаються особливості лексикографічних записів на мікроструктурному рівні, включаючи практику маркування, примітки щодо вживання, культурні анота ції та ілюстративний матеріал. Незважаючи на одночас не співіснування обох мов, гельської і Скотс, в єдиному національно-культурному просторі, підходи до фіксації національно-маркованих лексем у словниках суттєво від різняються. Словники шотландської мови Скотс тяжіють до всебічного та повного трактування національного ком поненту, у той час як словники гельської мови надають скорочений опис або відповідний аналог мовою перекла ду, що призводить до часткової або повної втрати оригі нального значення. У статті пропонується більш систематична типологія національно-маркованих лексем, заснована на предмет но-типологічному підході. Також окремо висвітлюються основні цілі та виклики щодо систематизації національ но-маркованих одиниць, серед останніх варто виокремити полісемію та семантичну заміну, одночасну приналежність до декількох категорій, соціально-політичну чутливість, діалектні відмінності. Фіксація національно-маркованих одиниць у слов никах міноритарних мов Шотландії, мові Скотс та шот ландській гельській мові, відіграє вирішальну роль у сим волічній та практичноій підтримці мовного різноманіття в Шотландії. Ця робота сприяє ширшим дискусіям щодо ролі лексикографії в культурній політиці, мовному плану ванні та формуванні національної ідентичності. /// EN: This article is devoted to the study of nationally marked lexemes in the lexicographical space of Scots and Scottish Gaelic. The main attention is focused on their identification, systematization and lexicographic representation. Nationally marked lexemes play a key role in preserving the linguistic and cultural identity of minority languages. The study outlines the main theoretical approaches to the definition and classification of such lexemes and analyzes how they are recorded in Scots and Scottish Gaelic dictionaries. The article examines the features of lexicographical records at the microstructural level, including marking practices, usage notes, cultural annotations and illustrative material. Despite the simultaneous coexistence of both languages, Gaelic and Scots, in a single national and cultural space, the approaches to nationally marked lexemes fixation in dictionaries differ significantly. Scots dictionaries tend to provide a comprehensive and complete explanation of the national component, while Gaelic dictionaries provide an abbreviated description or a corresponding analogue in the target language, which leads to a partial or complete loss of the original meaning. The article proposes a more systematic typology of nationally marked lexemes, based on a subject and specific typological approach. It also highlights the main goals and challenges of systematizing nationally marked units, among which polysemy and semantic substitution, simultaneous belonging to several categories, socio-political sensitivity, dialectal differences should be highlighted. The fixation of nationally marked units in dictionaries of the minority languages of Scotland, namely Scots and Scottish Gaelic, plays a crucial role in the symbolic and practical support of linguistic diversity in Scotland. This work contributes to broader discussions on the role of lexicography in cultural policy, language planning and the formation of national identity.
  • Item type:Документ, Access status: Open Access ,
    Регіональна ідентичність і мова: місце і роль шотландської гельської мови та мови скотс у сучасному лінгвістичному ландшафті Шотландії
    (Запоріжжя : Видавничий дім «Гельветика», 2025) Лемещенко-Лагода, Вікторія Володимирівна; Lemeshchenko-Lagoda, Viktoriia
    UA: У статті досліджується роль шотландської гельської та шотландської мови скотс у формуванні регіональної ідентичності в сучасному мовному ландшафті Шотландії. Незважаючи на фактичне співіснування обох мов на одній території і схожий історичний роз виток, зокрема спільні чинники, що призвели до занепаду та втрати офіційних статусів, ці дві мови на сьогоднішній день отримали різне юридичне визнання і, з огляду на це, абсолютно протилежний рівень державної підтримки. Таким чином, у статті розглядається складний взаємозвʼязок між мовною політикою, суспільними настроями та наці ональною ідентичністю, звертається увага на те, як національні пла ни та положення стосовно підтримки та популяризації гельської мови та шотландської мови скотс впливають на формування регіональної приналежності та самоідентифікації носіїв обох мов. Шляхом порів няльного аналізу планів щодо розвитку та підтримки гельської мови до останніх стратегічних оновлень, і поточних політик щодо популяризації шотландської мови скотс, у статті окреслено ключові досягнення, виклики та прогалини інституційної підтримки. Особлива увага приді ляється освітнім ініціативам, публічній видимості та залученню гро мадськості, а також соціально-політичним чинникам, що впливають на статус і поширенню та закріпленню цих мов на території Шотландії. Також виокремлено основні відмінності щодо офіційної позиції шотландського уряду стосовно шотландської гельської мови та мови скотс. Останні дослідження та урядові стратегії розглядаються з ме тою підкреслити поступовий перехід від описових звітів щодо соціо лінгвістичного статусу та функціонування обох мов у лінгвістичному просторі Шотландії до ґрунтовних політик розвитку та перспектив реалізації останніх мовних політик. У висновках окреслено перспекти ви для подальших досліджень і розвідок за тематикою статті. /// EN: The article explores the role of Scottish Gaelic and Scots in shaping regional identity in the contemporary linguistic landscape of Scotland. Despite the fact that both languages coexist in the same territory and have undergone similar historical development, including common causes that led to their decline and loss of official status, these two languages currently have different levels of legal recognition and, as a result, completely opposite levels of state support. Thus, the article examines the complex interrelationship between language policy, public attitudes and national identity, drawing attention to how national plans and provisions for the support and promotion of Scottish Gaelic and Scots influence the formation of regional identity and self-identification among speakers of both languages. Through a comparative analysis of the plans for the development and support of the Gaelic language up to the latest strategic updates, and current policies for the promotion of the Scots language, the article outlines the key achievements, challenges and gaps in institutional support. Particular attention is paid to educational initiatives, public visibility and community engagement, as well as social and political factors that influence the status, dissemination and consolidation of these languages in Scotland. The main differences in the Scottish governmentʼs official position on Scottish Gaelic and Scots are also highlighted. Recent research and government strategies are examined in order to highlight the gradual transition from descriptive reports on the sociolinguistic status and functioning of both languages in the linguistic space of Scotland to comprehensive development policies and perspectives for the implementation of the latest language policies. The conclusions outline prospects for further research and exploration on the topic of the article.