Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/16087
Title: Розробка навчальної експертної системи для компаративного аналізу художніх творів
Other Titles: Разработка учебной экспертной системы для компаративного анализа художественных произведений
Development of educational expert system for comparative analysis of works of art
Authors: Шаров, Сергій Володимирович
Шаров, Сергей Владимирович
Sharov, Sergii
Печерський, Р. В.
Козлов, С. М.
Шарова, Тетяна Михайлівна
Шарова, Татьяна Михайловна
Sharova, Tetiana
Keywords: компаративний аналіз;художній твір;експертна система;програмування;література;компаративный анализ;художественное произведение;экспертная система;программирование;литература;comparative analysis;artistic texts;expert system;programming;literature
Issue Date: 2020
Series/Report no.: Вісник КрНУ імені Михайла Остроградського;№ 1 (120) (С. 34–41)
Abstract: UK: Представлено розробку навчальної експертної системи для компаративного аналізу художнього твору. Виявлено, що література є універсальним засобом дослідження дійсності в іі історичному розвитку через систему художніх засобів. Порівняння художніх творів дозволяє оцінити творчий доробок авторів та ознайомитися із національними традиціями. Наголошено на тому, що впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в систему освіти є важливим кроком у викладанні дисциплін суспільно-гуманітарного циклу, зокрема української літератури. Зазначено, що розроблена навчальна експертна система призначена для студентів філологічного факультету, дозволяє порівнювати життєвий шлях митців та їх творчі доробки на основі заздалегідь сформованих та заповнених критеріїв. Структурно експертна система складається з декількох функціональних блоків, які відповідають за внесення даних про авторів, художні твори, критерії, значення критеріїв, а також блоку порівняльного аналізу. Перелічуються основні вимоги, що висувалися до розробленого програмного засобу, етапи його створення, висвітлюється алгоритм вибору даних для порівняння художніх текстів. RU: Представлена разработка учебной экспертной системы для сравнительного анализа художественного произведения. Выявлено, что литература является универсальным средством исследования действительности в ее историческом развитии через систему художественных образов. Сравнение произведений позволяет оценить творчество авторов и ознакомиться с национальными традициями. Отмечается, что внедрение информационно-коммуникационных технологий в систему образования является важным шагом в преподавании дисциплин общественно-гуманитарного цикла, в частности украинской литературы. Отмечается, что разработанная учебная экспертная система предназначена для студентов филологического факультета, позволяет сравнивать жизненный путь художников и их творческие работы на основе заранее сформированных и заполненных критериев. Структурно экспертная система состоит из нескольких функциональных блоков, отвечающих за внесение данных про авторов, художественные произведения, критерии, значения критериев, а также блока сравнительного анализа. Перечисляются основные требования, выдвигаемые к разработанному программному средству, этапы его создания, освещается алгоритм выбора данных для сравнения художественных текстов. EN: The article informs about the development of a training expert system for the comparative analysis of a work of art, describes the stages of computer program development, and analyzes the structural blocks and functional features. Methodology. On implementing the tasks such methods as analysis and synthesis of scientific and specialized literature on expert systems, programming, comparative analysis of artwork, observation and conversation with students were used in order to determine the specifics of teaching the “Comparative analysis of works of art” course; comparison of tools for the development of the expert system. Findings. It has been found that literature is a universal means for exploring the reality in its historical development through a system of artistic means. Comparison of works of art allows you to evaluate the creative achievements of authors and get acquainted with national traditions. It is emphasized that implementing the information and communication technologies into the education system is an important step in teaching the disciplines of the social and humanitarian cycle, in particular Ukrainian literature. It is noted that the educational expert system consists of several functional blocks, which are responsible for submitting data about authors, works of art, criteria, values of criteria, as well as a block of comparative analysis. The main requirements for the developed software are listed, with explaining the stages of its creation and the algorithm of data selection for comparison of artistic texts. Originality. The algorithm to compare the works of art on the basis of previously entered values of criteria is shown, and the possibility to use intellectual systems in studying Ukrainian literature is proved. Practical value. The developed educational expert system is designed for students of the Philological Faculty, and it allows comparing the life path of artists and their creative achievements on the basis of preformed and filled criteria. Conclusions. The developed expert training system allows making a comparative analysis of works of art. Its use will allow developing the professional competencies of future philologists and get acquainted with features of artistic creativity of artists. References 15, figures 4.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/16087
DOI: 10.30929/1995-0519.2020.1.34-41
Appears in Collections:Кафедра Комп'ютерні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sharov_Sharova2020.pdf735.84 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.