Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/15042
Title: Регіональні особливості інфраструктурного забезпечення розвитку туризму в Україні
Other Titles: Regional features of infrastructure support of tourism development in Ukraine
Authors: Збарський, В. К.
Грибова, Діана Вікторівна
Грибова, Диана Викторовна
Hrybova, Diana
Keywords: туристична індустрія;екзогенний фактор;ендогенний фактор;внутрішній туризм;регіональний кластер;індустрія гостинності;інфраструктурне забезпечення;tourism industry;exogenous factor;endogenous factor;domestic tourism;regional cluster;hospitality industry;infrastructure
Issue Date: 2020
Series/Report no.: Агросвіт: науково-практичний журнал;№ 8 (С. 23-29)
Abstract: UK: У статті висвітлено сучасний стан та інфраструктурного сфери туризму в Україні. Проаналізовано динаміку внутрішнього туризму протягом останніх років. Доведено, що індустрія гостинності є більш розвиненою, ніж послуги внутрішнього туризму. Зазначається, що головним показником розвитку внутрішнього туризму є туристичний потік. Сформульовано основні фактори, які впливають на характер туристичного потоку, а саме: ціна туристичного продукту, кількість населення, розмір доходів населення, курс національної валюти, кількість туроператорів, кількість туристичних об'єктів, кількість колективних засобів розміщення. В статті проаналізовано характер взаємозв'язку попитом на готельні місця та сукупністю ендогенних і екзогенних факторів. Доведено пряму залежність кількості перебування внутрішніх туристів у колективних засобах розміщування від ВВП на душу населення, а також загальним обсягом туристичних послуг. Вказується на важливість дослідження регіональних особливостей поведінки туристів на внутрішньому ринку. В статті проведено аналіз регіонів України щодо розвитку внутрішнього туризму. Аналіз дав можливість виявити 10 кластерів, встановлено, що лише регіони чотирьох кластерів мають достатньо високий рівень розвитку сфери внутрішнього туризму: 1-й кластер — м. Київ, 2-й — Львівська та Івано-Франківська області, 3-й — Одеська, Дніпропетровська, Харківська, Київська, Хмельницька області, 4-й — Запорізька та Херсонська області. EN: The article highlights the current state and infrastructure of tourism in Ukraine. The dynamics of domestic tourism in recent years has been analyzed. It has been proven that the hospitality industry is more developed than domestic tourism services. There is a disproportion between the Ukrainian tourism and hospitality industry, namely the lack of its unity, when tourists in the middle of the country form less than 10% of clients of collective accommodation facilities. It is noted that the main indicator of the development of domestic tourism is the tourist flow. The main factors that influence the nature of the tourist flow are formulated, namely: the price of the tourist product, the number of the population, the size of the population's income, the national currency rate, the number of tour operators, the number of tourist sites, the number of collective accommodation facilities. It is noted that the internal tourist flow generates tourists' costs and accordingly the revenues of the producers of tourism products and services. The article analyzes the nature of the relationship between demand for hotels and a set of endogenous and exogenous factors. The direct dependence of the number of domestic tourists staying in collective accommodation facilities per GDP per capita as well as the total volume of tourist services has been proved. The importance of researching regional features of tourist behavior in the domestic market is pointed out. The article analyzes the regions of Ukraine in terms of domestic tourism development. It is noted that all regions of Ukraine have completely different socio-economic, natural-cultural, demographic and political parameters. In order to reduce the concentration of available parameters and establish a structural interconnection, a cluster analysis of the regions by administrative and natural climatic characteristics was carried out. The analysis revealed 10 clusters, found that only the regions of the four clusters have a sufficiently high level of development of the sphere of domestic tourism: 1st cluster — Kyiv, 2nd — Lviv and Ivano-Frankivsk regions, 3rd — Odessa, Dnipropetrovsk, Kharkiv, Kyiv, Khmelnitsky regions, 4th — Zaporizhzhya and Kherson regions. It is noted that business tourism is an important segment of the market in terms of the strategy of increasing both inbound and inland tourism.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/15042
Appears in Collections:кафедра Бізнес-консалтинг та міжнародний туризм

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5.pdf1.92 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.