Tsatu logo
ISSN: 2524-0714

Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/11895
Title: Віртуальний символічний світ у смислотворенні інформаційного простору Homo educandus
Other Titles: The virtual symbol world in the Homo educandus informational space miscellaneous
Authors: Троїцька, Т. С.
Троїцька, О. М.
Поправко, Ольга Вікторівна
Поправко, Ольга Викторовна
Keywords: віртуальна реальність;доповнена віртуальна реальність;інтеракція;інформаційний простір;культурно-освітній простір;людино(ви)мірність;символічний світ;смислотворення;virtual reality;complementary virtual reality;interactivity;information space;cultural and educational space;human dimension;symbolic world;creation of meaning
Issue Date: 2018
Series/Report no.: Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology;Т. 7, Вип. 2 (С. 20–27)
Abstract: UK: У статті представлено результати аналізу та експертизи функціювання сучасного віртуального символічного світу як складової інформаційного й культурно-освітнього просторів особистості, розкрито роль віртуального (комп’ютерного) світу та окреслено тенденції його впливу на культуростворювальні чинники розвитку Homo educandus, обґрунтовано провідні принципи його культуротворчої спрямованості та визначено негативні наслідки порушення аксіологічних норм використання віртуальної реальності. Для гармонізації культурно-освітнього простору запропоновано широкий спектр методолого-теоретичних дій (ціннісно-цільові, когнітивні, комунікативні, операційно-діяльнісні, духовно-творчі), які спрямують віртуальний символічний світ до філософсько-педагогічних орієнтирів та норм людино(ви)мірності. EN: The urgency of the article is due to the trends that are clearly traceable today in the cultural and educational space of the higher school, namely, the significant changes in the ideological orientations of student youth that are associated with the emergence of "postmodern" consciousness. This situation is connected with the formation of the information society. The formation of the personality, its motives, values, behavioral skills occurs in the convergent space of the collision of the virtual and real world. The article presents the results of the analysis and examination of the functioning of the modern virtual symbolic world as a component of the informational and cultural-educational spaces of the individuals. The role of the virtual (computer) world and the tendencies of its influence on the cultural developmental factors of the development of Homo educancy are outlined. It was discovered that virtual (computer) reality as a component of the symbolic world offers a person wide opportunities for information exchange and communication in the "space of freedom", but at the same time there are traces when it is transformed on its simulacrum from the symbolic space that exists in real space and time. The simulacrum is deprived of value and sacred meanings, creating separate elements of perception and understanding of information. The authors substantiate the leading principles of the cultural orientation of the virtual world and identified the negative consequences of violating the axiological norms of the use of virtual reality. As a conclusion, a wide range of opportunities offered by the virtual symbolic world is proposed, accompanied by philosophical and pedagogical guidelines and norms based on human dimension. This will be facilitated by the search for approaches, principles, methods, techniques and means of strengthening the symbolic cultural potential of the virtual world that fills the modern information space of Homo educandus in order to maximally bring it closer to the cultural and educational space.
URI: http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/11895
Appears in Collections:кафедра Суспільно-гуманітарні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
20.pdf254.96 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record ???jsp.display-item.check???


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.